Gå til innhold

Kupton: litium-spørsmål. Handler ikke om medisinske råd.

girlinyellow

Anbefalte innlegg

Hei. Hvis du har tid - kunne du delt dine tanker rundt det jeg skriver under? Grunnen til at jeg spør her, er at legen min ikke kunne gi meg noe svar. Og ikke google heller.

Jeg er gravid i uke 35. Gjennom svangerskapet har jeg tatt jevnlige målinger av serumkonsentrasjonen av litium. Dose 83 mg X 2 daglig. Målingene før graviditet lå stabilt på 0,6. Samme resultat hver gang også i graviditeten, frem til uke 20, ca. Etter det ble det stadig litt lavere verdier, som forventet mtp. økt væske i kroppen osv. - Men så kommer "mysteriet". Forrige måling, i uke 30, viste blodprøven høyere nivå av L enn forventet (0,67). Vi tenkte det var et engangstilfelle, men også aller siste måling viste overraskende høyt L-nivå (0.69). Legen i samråd med psykiater har derfor rådet meg til å redusere dosen noe, fordi fødselen nærmer seg.

Det at serumnivået av L har økt i stedet for å reduseres ytterligere har overrasket meg, og jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor. Jeg drikker ikke mindre vann, og er ikke dehydrert. Derimot ble jeg tørstere enn vanlig i tredje trimester, og drikker derfor mer. Spiser ikke mye salt mat. Lurer på om det er noe så enkelt som at livsstilen min er noe roligere som kan forklare dette? Jeg trener fortsatt fire økter ukentlig, men mellom disse er jeg roligere enn før, fordi det jo er litt slitsomt å være såpass gravid. Er det evt. noen årsak du kan komme på som du tenker at er veldig sannsynlig til at L plutselig gikk opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har søkt gjennom flere databaser på jakt etter en forklaring. Det har jeg dessverre ikke funnet.

Jeg finner derfor ingen annen god forklaring enn at det kan være forhold ved dine nyrer som forklarer dette. Du må fortsette målingene og korrigere dosen i tråd med måleresultatene.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe bedre. Lykke til med graviditeten, fødselen og barnet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...