Gå til innhold

hvor mye karbohydrater kan man egentlig spise før man blir feit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, har begynt å pise mer frukt osv somm mellommåltider.. fordi jeg har lagt på meg mye i det siste og sliter med at jeg plutselig sprekker også oversiser jeg... men merker at jeg uansett legger på meg lett rundt midjen og at dette kanskje ikke er et aktiuelt kosthhold? har regna på det og det blir fort typ opp mot 200 gram om dagen..fordi banner og epler har mye av dette... men ligger o på typ 1500 kalorierom dagen da..

Anonymkode: cf792...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Altså, har begynt å pise mer frukt osv somm mellommåltider.. fordi jeg har lagt på meg mye i det siste og sliter med at jeg plutselig sprekker også oversiser jeg... men merker at jeg uansett legger på meg lett rundt midjen og at dette kanskje ikke er et aktiuelt kosthhold? har regna på det og det blir fort typ opp mot 200 gram om dagen..fordi banner og epler har mye av dette... men ligger o på typ 1500 kalorierom dagen da..

Anonymkode: cf792...62e

Frukt som epler og bananer inneholder mye fruktsukker som - dessverre - legger seg som fett i kroppen. Jeg har i perioder (før jeg begynte på lavkarbo) prøvd å endre lunsjen fra 2 knekkebrød med kaviar og hvitost til 1 knekkebrød + 1 frukt, med samme redultat som deg, gikk i alle fall ikke ned i vekt av det!

Mannen min og jeg har spist lavkarbo siden tidlig i fjor sommer og trives godt med det, men vi spiser ikke den ekstreme varianten da. Vi deler en appelsin eller et eple 2-3 ganger i uka (har dilla på appelsiner for tiden, de er så søte og gode nå!), det er jo friskt og godt, men jeg personlig ville ikke brukt frukt som mellommåltider. 200 g kh om dagen er mye, vi ligger på max. 50 g og opplever at søtsuget er så og si borte, men det er ikke alle som trives med et slikt kosthold da. Man liker jo så forskjellig og noen trives bedre på lavkalori for å gå ned i vekt, noe som er umulig for meg uten å gå sulten halve dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så variabelt hva som funker for den enkelte. 

Jeg spiser banan nesten hver dag og så lenge jeg ligger i underskudd så går jeg ned i vekt uten problemer. Går også opp i vekt med ennå mindre problemer, men da er det ikke bananen sin skyld. 😛

Men jeg forsøker å ikke spise mellom måltidene. Det er ofte denne vanen med småspising som gjør at folk legger på seg. Det er utrolig hvor mye småspising feks når man lager middag, eller "mamma-fellen" hvor en bare tar et par munnfuller av barnas ikke oppspiste middag kan utgjøre for vekta. Enten at man går opp, eller ikke greier å gå ned. Det er veldig undervurdert. 

Hvis jeg er skikkelig sulten og det er over en time til middag så kan det være jeg tar en halv banan, men forsøker å unngå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil normalt ikke problematisere at noen spiser 200g frukt.

Det kan hende at du bør småspise noe som gir litt mer varig metthetsfølelse i forhold til kaloriinnhold. Kanskje noen grove knekkebrød eller lignende.

Tror du at du kunne unngått overspising hvis du var mindre sulten i hverdagen? Altså et stabilt, fornuftig kosthold som ikke krever selvdisiplin? (Dette er et naivt spørsmål fra meg som ikke er slankeekspert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg vil normalt ikke problematisere at noen spiser 200g frukt.

Jeg tror hun mente 200 g karbohydrater i og med at hun sier at "fordi bananer og epler har mye av dette". Og karbohydrater utløser insulinproduksjon som igjen utløser fettlagring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Altså, har begynt å pise mer frukt osv somm mellommåltider.. fordi jeg har lagt på meg mye i det siste og sliter med at jeg plutselig sprekker også oversiser jeg... men merker at jeg uansett legger på meg lett rundt midjen og at dette kanskje ikke er et aktiuelt kosthhold? har regna på det og det blir fort typ opp mot 200 gram om dagen..fordi banner og epler har mye av dette... men ligger o på typ 1500 kalorierom dagen da..

Anonymkode: cf792...62e

Avhenger av hva slags karbohydrater du spiser og hva annen kost du spiser. 

Anonymkode: ba461...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (14 timer siden):

Jeg tror hun mente 200 g karbohydrater i og med at hun sier at "fordi bananer og epler har mye av dette". Og karbohydrater utløser insulinproduksjon som igjen utløser fettlagring...

Vel, fant ut av det.. fikk mensen så kan ha noe med det å gjrøe, Føler meg alltid så feit rett før. 

Anonymkode: cf792...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (16 timer siden):

Jeg vil normalt ikke problematisere at noen spiser 200g frukt.

Det kan hende at du bør småspise noe som gir litt mer varig metthetsfølelse i forhold til kaloriinnhold. Kanskje noen grove knekkebrød eller lignende.

Tror du at du kunne unngått overspising hvis du var mindre sulten i hverdagen? Altså et stabilt, fornuftig kosthold som ikke krever selvdisiplin? (Dette er et naivt spørsmål fra meg som ikke er slankeekspert.)

Ja, jeg har unngått overspisnng en liten periode nå faktisk etter at jeg begynte med mer epler og bananer, men er redd man blir feit av så mye karbohydrater... veier nesten det samme uansett... så vet ikke helt. Vet bare at man blir feit av for mange proteiner,men om det samme gjelder karbohydrater vet jeg ikke.

Anonymkode: cf792...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ikke en ekspert, men jeg har over 3 år gåt fra 130 til rundt 105 kg.

Og det er noen "diet" prinsipper som har hjulpet meg, disse er (igjen jeg er ikke en ekspert) 

1. Du forbrenner ikke fet så lenge insulin nivået dit er for høyt. Dette vil si at om du går helle dagen og drikker kaffe med suker, frukt og/eller små spiser vil du ikke forbrenne fett (værtfal ikke I noe stor grad) og du vil heller føle på utmattelse. 

2. Karbohydrater + fett = overvekt 

Å kombinere karbohydrater fkrs frokost blanding med fet frks melk lager du en oppskrift for at kroppen din skal starte lagring av fett. Dette vil si at du kan være kjempeflink å spise få kalorier iløpet av en dag, men om så det du spiser er lasagne eller pizza med masse ost, vil alt være forgjeves. 

Min ambefaling her er å spise mere grønsaker (altid bra) så frks wok (uten fet saus) kjøt og grønsaker (uten fet saus) eller noe så enkelt som super (ja dette kan være kjedelig) 

(PS det finnes triks for å ungå denne lagringen, og jeg selv har spist pizza og godt ned i vekt, men kort og godt kan man ikke gjøre det helle tiden) 

 

3. Formye protein blir til fet

Ja, det høres rart ut, men kroppen takler ikke det, dermed blir proteinet ofte til fett. Dette vil si at du bør holde deg rundt 1,7 g protein per kg (usiker på nøyaktig tal, men dette er forbeholdt men) 

Om du overstiger dette kan kroppen i hvise tilfeller starte å produsere indre fett. 

 

4. Lite frisk luft. 

Forlite frisk luft hvil få deg til å føle deg slapp, og kroppen kan ønske å produsere fett grunnet lite aktivitet.. 

 

5. Nok søvn. 

Søvn er veldig viktig men spesielt viktig for vent reduksjon, ettersom kroppen ikke vet at fett ikke er ønskelig vil kroppen sjeldent prioritere å forbrenne eller bruke energi på fet. 

Dermed om du sover lite eller dårlig vil kroppen ikke ha tid til å skille ut andre uønskede stoffer i kroppen, dom vil si den må bruke energi på det iløpet av dagen (noe som kan kræsje om du lever i et kalori defisit) 

 

Nå har jeg kommet med mye forkselig her, og vil avslutte med det avgjørende for meg. 

Fasting, du har sikert hørt om 16/8 5/2 eller warrior diet. Disse handler alle om å gå perioder helt uten inntak av mat og blir flere ganger vist som en god og gjevn måte gå ned i vekt på. 

(PS om du skal gjøre en av disse er punkt 2 ekstremt viktig, ALDRI avslutt en faste med å blande karbo og fett, måltid nr 2 helt ok hva du spiser) 

 

Eller vil jeg komme med dette hierarkiet for å gå ned i vekt, og bygge muskler 

1. Vann

2. Søvn

3.trening 

4. Diet 

 

Som du ser her er diet, det som er lavest på listen, flere tror de kan spise sunt og få en god krop, og det er nesten umulig. Det viktigste er faktisk nokk vann (Om du drikker Forlite vann vil kroppen produsere flere fett seller, siden fett er veldig god til å lagre vann (dette er kroppens måte å beskytte deg på) 

Og så trening gå 10 000skrit ver dag, det er ish 1 time gåing, du har rundt 200 muskler i bena dine, det er nydelig trening, I tillegg vil du få frils luft! 

 

 

Håper dette hjalp sory for dysleksi og for å sikert skrive hull i hodene på dere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoloBoi skrev (2 timer siden):

(Om du drikker Forlite vann vil kroppen produsere flere fett seller, siden fett er veldig god til å lagre vann (dette er kroppens måte å beskytte deg på) 

Jeg var enig helt hit, men her falt jeg av. Karbohydrater samler 4 ganger så mye vann i kroppen. Kan du gi meg en troverdig kilde på at for lite vann gjør at kroppen produserer fettceller!? Jeg sier ikke at det er feil, men jeg har aldri hørt det før og jeg mener jeg har lest temmelig mye om kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (19 minutter siden):

Jeg var enig helt hit, men her falt jeg av. Karbohydrater samler 4 ganger så mye vann i kroppen. Kan du gi meg en troverdig kilde på at for lite vann gjør at kroppen produserer fettceller!? Jeg sier ikke at det er feil, men jeg har aldri hørt det før og jeg mener jeg har lest temmelig mye om kosthold.

Det er sant at kroppen holder mer vann pga av karbohydrater ja.. men.. det er jo bare vann. Glykogenlagre  kan holde opptil 1.6 kg vann når de er fulle. Så om du føler deg tynnere feks pga av lavkarbo er det bare vann du har tapt eller motsatt. 

Anonymkode: cf792...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (21 minutter siden):

Jeg var enig helt hit, men her falt jeg av. Karbohydrater samler 4 ganger så mye vann i kroppen. Kan du gi meg en troverdig kilde på at for lite vann gjør at kroppen produserer fettceller!? Jeg sier ikke at det er feil, men jeg har aldri hørt det før og jeg mener jeg har lest temmelig mye om kosthold.

Nei. Det der med fettceller og vann er bare tull, så ta det med ro. 

Anonymkode: cf792...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sant at kroppen holder mer vann pga av karbohydrater ja.. men.. det er jo bare vann. Glykogenlagre  kan holde opptil 1.6 kg vann når de er fulle. Så om du føler deg tynnere feks pga av lavkarbo er det bare vann du har tapt eller motsatt. 

Anonymkode: cf792...62e

De første 2 kg er vann ja, men deretter forbrenner kroppen fett. 😊 Jeg har ikke gått ned 8 kg vannvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (6 minutter siden):

De første 2 kg er vann ja, men deretter forbrenner kroppen fett. 😊 Jeg har ikke gått ned 8 kg vannvekt. 

Så det vil si at hvis du f.eks spiser si 13-400 kalorier om dagen da. det er det jeg forbenner daglig med litt aktivitet, så kan man gå ned fett allikevel? høres helt merkelig ut.

Anonymkode: cf792...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det vil si at hvis du f.eks spiser si 13-400 kalorier om dagen da. det er det jeg forbenner daglig med litt aktivitet, så kan man gå ned fett allikevel? høres helt merkelig ut.

Anonymkode: cf792...62e

Leggt il: for hvis man spiser så lite karnohydrater så må jo energien komme fra noe annet? da blir dte jo som regel for mye proteiner... og det lagres jo som innvendig fett.. jeg f.eks på min vekt kan ikke spise mer enn 38 gram proteiner før overskuddet lagres...og da ganger 4. Så det vil si at kommer jeg f.eks 50 gram proteiner over så lagrer jeg 200 kalorier innvendig. 

Derfor jeg har holdt meg på høykarbo for ellers blir det liksom høyprotein..

Anonymkode: cf792...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Jeg var enig helt hit, men her falt jeg av. Karbohydrater samler 4 ganger så mye vann i kroppen. Kan du gi meg en troverdig kilde på at for lite vann gjør at kroppen produserer fettceller!? Jeg sier ikke at det er feil, men jeg har aldri hørt det før og jeg mener jeg har lest temmelig mye om kosthold.

Hei, jeg prøvde å finne kilde på dette og klarte det ikke, I mellomtiden leste jeg meg opp på det du sa, og virker som det stemmer, jeg beklager for dette. Utsagnet mit var basert på tiden jeg selv prøvde lavkarbo og jeg ble fortalt gang på gang man bare mister vannvekt og at fettcelene ville "blåse" seg opp igjen... 

Selv om du kan søke "does drinking water help lose weight" og få mange utsagn som sier det vil hjelpe for forbrenningen, men ikke noe på å legge på seg (selv om dette er ønske søking, og få dirkete troverdige kilder) 

Så det med at lite vann fører til lagring av fett beklager jeg for å delle. 

 

Med det sagt vil jeg uanset si vann er viktig, men virker som utsagnet jeg kom med er feil, jeg beklager for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så det vil si at hvis du f.eks spiser si 13-400 kalorier om dagen da. det er det jeg forbenner daglig med litt aktivitet, så kan man gå ned fett allikevel? høres helt merkelig ut.

Anonymkode: cf792...62e

Jepp. :) 13-1400 kcal er jo ikke mye uansett. Jeg spiser ca. 13-1500 kcal, litt mer ofte, og har de siste 8 mnd gått ned 8 kg og er veldig fornøyd med det, mannen har gått ned 10-11 kg og trenger definitivt ikke gå ned mer, kulemagen hans er helt borte! Uten trening. :) Jeg skjønner at lavkarbo ikke passer for alle, men for mannen og meg er det helt topp - det er sjelden vi er sultne, vi har null søtsug, magen er mye roligere, jeg er ikke plaget med sure oppstøt lengre og formen er god. Spiser 2-3 måltider om dagen og da rene matvarer som kjøtt, fisk, egg, kylling + grønnsaker (vi er ikke så strikse som en del så vi spiser også en del rotgrønnsaker) og bruker fete meieriprodukter i den grad vi bruker det. Av brød spiser vi proteinbrød fra Rema, det inneholder mye mindre kh enn vanlig brød og er like godt, synes vi da.

Sukker / karbohydrater fører til økt insulinproduksjon i kroppen og insulin er et fettlagrende hormon. Når kroppen ikke får kh som energi forbrenner den sitt eget fett. :) Les gjerne Lars-Erik Litsfeldt "Lavkarbo for nybegynnere" og Sofie Hexeberg sine bøker om du vil vite mer om dette, for meg falt på en måte alle brikker på plass etter at jeg begynte å lese om emnet, det er jo egentlig veldig logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir komplisert i mitt hode. Når jeg ønsker meg ned i vekt (ja vet, trenger ikke det, og holder ikke på med det nå), så spiser jeg 1500 kcal per dag og da går jeg lett ned 500 g i uka. Men for å sørge for metthetsfølelse og slikt så er jeg nøye med å få både fett, proteiner og masse grønnsaker, men også karbohydrater i kosten. 

For min del er det enkle ofte det beste i forhold til kosthold. Spiser det samme når jeg ikke skal ned i vekt. Bare i litt større mengder. 

Kropper er selvsagt forskjellige, men jeg ser jo på diverse forum at noen kompliserer det hele veldig. Tror ikke nødvendigvis det er det beste hvis det skal bli en varig endring. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare halverte matinntaket og det hjalp meg. Spiser akkurat det samme som før ned 30 kg de siste 2 år. Men jeg hadde bmi på 40/41 når jeg begynte. I det siste har jeg stagnert, spiser nok 65prosent av det jeg spiste før nå, så nedgangen har stoppet. Men jeg er mye slankere.

Anonymkode: 7d749...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (59 minutter siden):

Dette blir komplisert i mitt hode. Når jeg ønsker meg ned i vekt (ja vet, trenger ikke det, og holder ikke på med det nå), så spiser jeg 1500 kcal per dag og da går jeg lett ned 500 g i uka. Men for å sørge for metthetsfølelse og slikt så er jeg nøye med å få både fett, proteiner og masse grønnsaker, men også karbohydrater i kosten. 

For min del er det enkle ofte det beste i forhold til kosthold. Spiser det samme når jeg ikke skal ned i vekt. Bare i litt større mengder. 

Kropper er selvsagt forskjellige, men jeg ser jo på diverse forum at noen kompliserer det hele veldig. Tror ikke nødvendigvis det er det beste hvis det skal bli en varig endring. 

Sreriøst? Lurer på om min forbrenning er veldig dårlig da.. jeg kan ikke spise mer enn rundt 1300 jeg for å opprettholde ekten. Må spise mye mindre enn det for å gå ned, så jeg satser egentlig ikke på  å gå ned men å opprettholde. 

Anonymkode: cf792...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...