Gå til innhold

Hva må man gjennom ved søknad om uførhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har siden 2015 vært enten 100% ufør eller i små perioder i under 50% arbeid. Jeg har nå en gang for alle klart å stabilisere meg i 50% arbeid, men jeg har aap til sommeren etter å ha fått forlengelse på forlengelse. Hva må til for at jeg skal få 50% ufør når jeg søker på det? Kan folk med erfaring komme med innspill? Må jeg testes ut i over 50% arbeid? De to gangene jeg har gjort det tidligere har det endt med langstidssykemelding og avslutning av arbeid. Føler det er ekstremt lite strategisk om de ber om det nå. Er det tiltak jeg må gjennom? Jeg har allerede fullført ett jobbsøkerkurs...

 

Hva må til? Jeg har jobbet 5 mnd'er nå i 50% arbeid og kjenner at det er det jeg mestrer en gang for alle. Aap'en går ut til sommeren.

Anonymkode: aa23f...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nav og helsevesenet må være enige om at videre tiltak ikke er hensiktsmessig. Det er så klart noe de involverer deg i. 

Men i så fall, når legen din har sendt inn alt av dokumentasjon til Nav så vil ditt lokale Nav skrive en arbeidsevnevurdering hvor de vil anbefale enten videre tiltak eller å søke ufør. Da skal du gå på nett og fylle inn en helt enkel søknad også er det et større Nav-kontor som vil behandle søknaden i sin helhet. 

Nav er interessert i hvordan det er for deg, så det kan være lurt å skrive noe om det. Jeg ble spurt om det og oppsummerte mitt yrkesliv (og psykiske vansker etc) helt bak til 16-åralderen. 

Hos meg ble det vurdert at jeg ikke skal i videre tiltak. 

Så er det vel ca 4 mnd behandlingstid på søknaden, men du mister ikke AAP imens den behandles uansett om tiden skulle renne ut. 

Det har lite for seg å søke ufør før Nav har anbefalt det og gitt "grønt lys". Vær ærlig med de og si at du har funnet din smertegrense for hva du tåler. Det er skikkelig bra at du greier å være i jobb. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 timer siden):

Nav og helsevesenet må være enige om at videre tiltak ikke er hensiktsmessig. Det er så klart noe de involverer deg i. 

Men i så fall, når legen din har sendt inn alt av dokumentasjon til Nav så vil ditt lokale Nav skrive en arbeidsevnevurdering hvor de vil anbefale enten videre tiltak eller å søke ufør. Da skal du gå på nett og fylle inn en helt enkel søknad også er det et større Nav-kontor som vil behandle søknaden i sin helhet. 

Nav er interessert i hvordan det er for deg, så det kan være lurt å skrive noe om det. Jeg ble spurt om det og oppsummerte mitt yrkesliv (og psykiske vansker etc) helt bak til 16-åralderen. 

Hos meg ble det vurdert at jeg ikke skal i videre tiltak. 

Så er det vel ca 4 mnd behandlingstid på søknaden, men du mister ikke AAP imens den behandles uansett om tiden skulle renne ut. 

Det har lite for seg å søke ufør før Nav har anbefalt det og gitt "grønt lys". Vær ærlig med de og si at du har funnet din smertegrense for hva du tåler. Det er skikkelig bra at du greier å være i jobb. 

TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...