Gå til innhold

Litzium erfaringer


Glitter

Anbefalte innlegg

Hei. Lurte på om noen vil dele sine erfaringer med denne medisinen? 

Jeg tror kanskje at jeg vil spørre om å prøve den til høsten. Kan ikke før da pga må være medisinfri (bortsett fra Truxal) i forbindelse med behandling jeg skal i. 

Hadde dere prøvd annet først som ikke fungerte? 

Reduserte den antall depresjoner, evt tyngden på depresjonen? 

Andre positive virkninger? 

Hva med negative bivirkninger? 

Og helst opplys om det er bp1 eller 2. Jeg har 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Liviane

Brukte først Lamictal og Seroquel, men den kombinasjonen fungerte ikke så godt som Litium og Seroquel som jeg tar nå. Med Litium er jeg mye mer stabil. Episodene varer kortere og blir ikke så høye eller lave. De kommer kanskje ikke så hyppig heller, selv om akkurat det er litt usikkert. Synes selv at jeg har fått et mye bedre liv med Litium. Har BP1.

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte først bare lamictal i starten, men ble likevel nærmest like deprimert. Nå bruker jeg det i kombinasjon med litium, som har fungert bra for meg. For meg har den gjort at depresjonene ikke blir så dype som før. Synes og den har hjulpet litt på selvmordstankene. Ellers så er jeg også mye mer stabil nå. Har ingen bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har type en, bruker Lithium, men har fremdeles ofte svingninger både opp og ned. Vet ikke hva det skyldes. 

Anonymkode: 89a3a...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. 

Jeg er helt desperat etter noe som kan fungere og synes det virker veldig dumt å måtte slutte på medisiner pga en behandling sørpå som overhodet ikke kjenner meg. Men man føler seg jo presset til det når man har ventet 1,5 år på den behandlingen. 

Men jeg begynner å bli mer bestemt på å spørre om å forsøke Litium til høsten da. Dette her går jo bare ikke an å leve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (1 time siden):

Litium fjernet depresjonen min og selvmordstankene og all smerten

 

Bp1

Jeg trodde du hadde Schizoaffektiv?

Anonymkode: 89a3a...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg trodde du hadde Schizoaffektiv?

Anonymkode: 89a3a...8af

Hadde diagnose Bp 1 før jeg fikk schizoaffektiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (25 minutter siden):

Hadde diagnose Bp 1 før jeg fikk schizoaffektiv

Okei, hadde du ofte svingninger da du hadde bipolar type en? Hvor ofte i så fall? Og ble det sjeldnere med Lithium? 

Anonymkode: 89a3a...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei, hadde du ofte svingninger da du hadde bipolar type en? Hvor ofte i så fall? Og ble det sjeldnere med Lithium? 

Anonymkode: 89a3a...8af

Jeg hadde rapid cycling så det var en del episoder. Ble vel 90% bedre med litium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (2 timer siden):

Brukte først Lamictal og Seroquel, men den kombinasjonen fungerte ikke så godt som Litium og Seroquel som jeg tar nå. Med Litium er jeg mye mer stabil. Episodene varer kortere og blir ikke så høye eller lave. De kommer kanskje ikke så hyppig heller, selv om akkurat det er litt usikkert. Synes selv at jeg har fått et mye bedre liv med Litium. Har BP1.

Hvor ofte svinger du?

Anonymkode: 89a3a...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde rapid cycling så det var en del episoder. Ble vel 90% bedre med litium

Ok, takk for svar. 

Anonymkode: 89a3a...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare glem at jeg spurte de har bestemt at jeg får ikke prøve mer. Så jeg må leve medisinfri for de mener jeg ikke tåler medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvor ofte svinger du?

Anonymkode: 89a3a...8af

Litt vanskelig å si, men kanskje har jeg 2 episoder i året nå. 

Glitter skrev (36 minutter siden):

Bare glem at jeg spurte de har bestemt at jeg får ikke prøve mer. Så jeg må leve medisinfri for de mener jeg ikke tåler medisinering.

Det synes jeg var trist (og litt rart), men det kan jo endre seg etterhvert. Det én eller flere leger i samme team, samme sted og på samme tidspunkt avgjør, kan fort bli til andre avgjørelser tatt av andre leger en annen gang i en annen setting. Sånn er det jo gjerne. 

Men mener de generelt at du ikke tåler noen form for medisin, og skal du slutte på Lamictal også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (23 minutter siden):

Litt vanskelig å si, men kanskje har jeg 2 episoder i året nå. 

Det synes jeg var trist (og litt rart), men det kan jo endre seg etterhvert. Det én eller flere leger i samme team, samme sted og på samme tidspunkt avgjør, kan fort bli til andre avgjørelser tatt av andre leger en annen gang i en annen setting. Sånn er det jo gjerne. 

Men mener de generelt at du ikke tåler noen form for medisin, og skal du slutte på Lamictal også? 

Jo, men er jo hos henne med hennes team jeg er i behandling, så..Å skulle be om medisin neste gang, om feks ett år, at jeg er innlagt på DPS blir jo som å gå bak ryggen hennes. Så mye som hun har gjort for meg. Og holdt ut. 

Ja, jeg har reagert både med hypomanier på noen medisiner, hallisunasjoner og dobbeltsyn av Orfiril, med ekstrem aggressiv og impulsiv adferd i 2017 på Quetiapine og Orfiril noe som ble katastrofalt for å si det sånn (gjorde noe alvorlig i en slags borte vekk tilstand, som de mener mye mulig er pga medisiner). Pluss at der jeg før kunne ruse meg i flere uker før jeg blir psykotisk, så har det skjedd raskere og raskere etter hvert. Forrige sprekk i august tok det tre dager. 

Så de mener jeg har en hjerne som bare ikke tåler det. Men jeg tenker at noe må det da finnes..

Ja jeg skal av Lamictal. Men jeg føler meg jo verre jeg da. Kanskje jeg i det minste kan begynne på den igjen etter BET.

Kanskje jeg bare ikke kan få hjelp av medisiner..

Ja pluss at noen medisiner har bare hatt null effekt. Vet ikke hvorfor, men har vært medisinert/prøvd ut medisiner som bipolar lenge før jeg fikk diagnosen, så de mener det er ferdig utprøvd. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Glitter skrev (23 minutter siden):

Kanskje jeg bare ikke kan få hjelp av medisiner. 

Nei, det kan jo hende de anser grunnlidelsene/hovedlidelsene dine som noe som ikke kan medisineres bort, men heller noe som har elementer i seg som må avlæres og tillæres, sånn adferdsmessig. Da tenker jeg først og fremst på Borderline og Asperger, men også rusavhengighet. 

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (26 minutter siden):

Jo, men er jo hos henne med hennes team jeg er i behandling, så..Å skulle be om medisin neste gang, om feks ett år, at jeg er innlagt på DPS blir jo som å gå bak ryggen hennes. Så mye som hun har gjort for meg. Og holdt ut. 

Ja, jeg har reagert både med hypomanier på noen medisiner, hallisunasjoner og dobbeltsyn av Orfiril, med ekstrem aggressiv og impulsiv adferd i 2017 på Quetiapine og Orfiril noe som ble katastrofalt for å si det sånn (gjorde noe alvorlig i en slags borte vekk tilstand, som de mener mye mulig er pga medisiner). Pluss at der jeg før kunne ruse meg i flere uker før jeg blir psykotisk, så har det skjedd raskere og raskere etter hvert. Forrige sprekk i august tok det tre dager. 

Så de mener jeg har en hjerne som bare ikke tåler det. Men jeg tenker at noe må det da finnes..

Ja jeg skal av Lamictal. Men jeg føler meg jo verre jeg da. Kanskje jeg i det minste kan begynne på den igjen etter BET.

Kanskje jeg bare ikke kan få hjelp av medisiner..

Ja pluss at noen medisiner har bare hatt null effekt. Vet ikke hvorfor, men har vært medisinert/prøvd ut medisiner som bipolar lenge før jeg fikk diagnosen, så de mener det er ferdig utprøvd. 

Mht rus, så er det ikke uvanlig å bli lettere psykotisk hvis man først har hatt en episode med psykose i forbindelse med rus. Det kommer også an på hvilket rusmiddel det gjelder. 

Endret av Osten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (1 time siden):

Nei, det kan jo hende de anser grunnlidelsene/hovedlidelsene dine som noe som ikke kan medisineres bort, men heller noe som har elementer i seg som må avlæres og tillæres, sånn adferdsmessig. Da tenker jeg først og fremst på Borderline og Asperger, men også rusavhengighet. 

Nei har ikke noe med det å gjøre. De sier hjernen min ikke tåler det. Borderline er jo ikke en grunnlidelse jeg har..Den er uansett blitt mye svakere. Bipolar er ikke noe svakere enn Borderline hos meg. De forsterker hverandre. Når jeg ikke er deprimert er symptomene på borderline nesten fraværende. 

Osten skrev (1 time siden):

Mht rus, så er det ikke uvanlig å bli lettere psykotisk hvis man først har hatt en episode med psykose i forbindelse med rus. Det kommer også an på hvilket rusmiddel det gjelder. 

Nei, det er sant. Hun sier at jeg med årene bare har tålt mindre og mindre. Jeg har ikke lang tid med rus bak meg. Har kun noen perioder. Lengste på tre måneder, og totalt under 1,5 år. Men hodet mitt er nok bare sårbart for det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 1.2.2022 den 14.39):

Bare glem at jeg spurte de har bestemt at jeg får ikke prøve mer. Så jeg må leve medisinfri for de mener jeg ikke tåler medisinering.

Jeg kan ikke se for meg at du kan få prøve litium før du er trygg på at du ikke ønsker å selvskade, siden litium er så giftig.

Når det gjelder seponeringen før BET, så synes jeg fortsatt du skal diskutere med dem om det ikke vil være en bedre løsning å redusere. Det er forskjell på å bruke lamictal og angstdempende medisiner i et slikt behandlingsopplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...