Gå til innhold

Truxal. Søvn. Prolaktin

Anbefalte innlegg

Jeg som skrev at jeg ikke får sove. 

legen har nå gitt meg truxal. Skal hente i morgen. Pga rastløse bein så er det ikke så mye å velge i forstod jeg. 

men leser nå at prolaktin kan øke. 
jeg fikk skyhøye prolaktin nivåer etter kort bruk av risperdal. Og måtte slutte på de. (En av de få medisiner jeg følte hjalp). Hva er sjansen for å få det med truxal? Og hvis det skulle skje - er det farlig å gå med for høyt prolaktin? 

Anonymkode: 7bc53...e78

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465010-truxal-s%C3%B8vn-prolaktin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Det viktigste for meg er mine egne bivirkninger. 

dessverre er jeg veldig plaget med rastløse bein og må ta medisin for det hver kveld. Som ikke alltid er nok.  I tillegg til genvarianten som gjør at ssri ikke har virkning. 

så Kupton, om du har andre medisiner som kan hjelpe på søvn, så tar jeg imot med åpne armer. 

(Tar brintellix, pramiprexole, imovane, seroquel 25mg (kan ikke ta mer pga RLS), og seroguel 100mh

Jeg tror det er viktig å presisere at bivirkninger av medisiner veldig ofte er personlige opplevelser, og at det ikke nødvendigvis er den gjeldende medisinen (men kanskje heller en kombinasjon) som er utløsende årsak. Dose er også av betydning. Truxal for "søvnbruk" har ekstremt få bivirkninger.

Ikke for å angripe Marye, men jeg har gjennom tidene her sett beskrivelser av bivirkninger på nærmest enhver medisin, som normalt sett ikke forventes ut fra medisinens farmakologiske profil (eksempelvis kraftig vektøkning av Vallergan, i en tråd en god stund tilbake). Jeg mener at slike uttalelser tatt ut av kontekst kan være negativ bruk av dette forumet og egne seg best til å skremme folk fra å få virksom behandling.

Truxal er et mildt antipsykotikum. For bruk for søvn og mot angst (som er helt andre doser enn mot psykose), er omtrent de eneste bivirkningene man kan forvente trøtthet (som vel er ønsket) og eventuelt munntørrhet. 

Jeg håper man i stedet for å dra "one-linere" om alskens skumle bivirkninger kan gi utsagnet mer kontekst ved å nevne dose, kombinasjon med andre medisiner og sykdom medisinen er brukt for. Spesielt for antipsykotika er dette ekstremt relevant.

Marye skrev (37 minutter siden):

Ok sorry 

Ingen fare - jeg synes uansett flere gjør det her.

Antipsykotika kan være rare medisiner. Spesielt medisiner som Truxal, som påvirker et bredt antall reseptorer med forskjellig bindingsevne. Det gjør at medisinen i en gitt dose i prinsippet kan virke helt annerledes enn en annen dose. Dette gjelder også bivirkninger.

Eksempelvis: Jeg bruker 2 mg Fluanxol mot angst. I slike doser har medisinen en angstdempende og aktiverende virkning. Hvis jeg derimot hadde brukt 20 mg Fluanxol, ville jeg fått effekt mot psykose, men trolig også fått bivirkninger som restless legs, apati,  parkinsonisme, osv. Dette merker jeg ingenting til på 2 mg. Medisinen har i slike doser ingen (eller svært lav) antipsykotisk virkning uansett, og gir derfor heller ikke disse bivirkningene.

Det samme gjelder Truxal. I lave doser er denne medisinen nesten et rent antihistamin, kun en angstdempende effekt i tillegg. Bivirkninger som restless legs kommer som regel ved mye høyere doser, og eventuelt kombinasjon med andre medisiner. Men Felleskatalogen skiller sjeldent bivirkninger ut fra dose, så man må nesten forsøke medisinen selv for å få et svar.

Annonse

ISW skrev (20 minutter siden):

Ingen fare - jeg synes uansett flere gjør det her.

Antipsykotika kan være rare medisiner. Spesielt medisiner som Truxal, som påvirker et bredt antall reseptorer med forskjellig bindingsevne. Det gjør at medisinen i en gitt dose i prinsippet kan virke helt annerledes enn en annen dose. Dette gjelder også bivirkninger.

Eksempelvis: Jeg bruker 2 mg Fluanxol mot angst. I slike doser har medisinen en angstdempende og aktiverende virkning. Hvis jeg derimot hadde brukt 20 mg Fluanxol, ville jeg fått effekt mot psykose, men trolig også fått bivirkninger som restless legs, apati,  parkinsonisme, osv. Dette merker jeg ingenting til på 2 mg. Medisinen har i slike doser ingen (eller svært lav) antipsykotisk virkning uansett, og gir derfor heller ikke disse bivirkningene.

Det samme gjelder Truxal. I lave doser er denne medisinen nesten et rent antihistamin, kun en angstdempende effekt i tillegg. Bivirkninger som restless legs kommer som regel ved mye høyere doser, og eventuelt kombinasjon med andre medisiner. Men Felleskatalogen skiller sjeldent bivirkninger ut fra dose, så man må nesten forsøke medisinen selv for å få et svar.

Jeg får dessverre restless legs på lave doser, det er veldig kjipt…noe galt med meg?

ISW skrev (12 minutter siden):

Er det ikke kombinasjonen av Leponex, Cisordinol og Truxal som gir restless legs da?

Tar ikke truxal, fikk prøve en gang bare

fluanxol og abilify er eneste AP som ikke ga meg restless legs. Men de hadde andre bivirkinger.

stivhet av Fluanxol og ukontrollert bevegelse av langefinger på venstre hånd av abilify 

• 9 måneder senere...
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gammel trø men også truxal ga meg veldige rastløse bein. Selv om det var liten dose. M

noen tips noen? Jeg er desperat etter søvn:( 

Mogadon/apodorm 

problemet er vel å få legen til å skrive de ut da det er ett b preparat.

Anonymkode: e1b7a...0a0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...