AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 Skrevet 4. februar 2022 Virker disse på samme måte, utenom at remeron også virker søvndyssende? Vil remerons søvndyssende effekt avta etterhvert? Anonymkode: 0082a...668 0 Siter
ISW Skrevet 4. februar 2022 Skrevet 4. februar 2022 Nei, de virker ikke på samme måte. De utfyller hverandre i virkning. SSRI hemmer reopptaket av serotonin fra nervesynapsene, og øker mengden tilgjengelig serotonin i synapsen. Remeron virker mer på det noradrenerge system i hjernen slik at det skilles ut mer noradrenalin i synapsene, samtidig som Remeron blokkerer noen reseptorer for serotonin, og dette har en positiv effekt på angst og depresjon. I tillegg har Remeron sederende effekt. Søvneffekten blir mindre uttalt med tiden, men den forsvinner neppe helt. 1 Siter
Duken Skrevet 4. februar 2022 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Virker disse på samme måte, utenom at remeron også virker søvndyssende? Vil remerons søvndyssende effekt avta etterhvert? Anonymkode: 0082a...668 Går på denne komboen, sertralin og remeron. Tar remeron på dårlige dager. Da for å få sove skikkelig. Søvn og næring er viktige ting. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 Skrevet 6. februar 2022 ISW skrev (På 2/4/2022 den 9.23): Nei, de virker ikke på samme måte. De utfyller hverandre i virkning. SSRI hemmer reopptaket av serotonin fra nervesynapsene, og øker mengden tilgjengelig serotonin i synapsen. Remeron virker mer på det noradrenerge system i hjernen slik at det skilles ut mer noradrenalin i synapsene, samtidig som Remeron blokkerer noen reseptorer for serotonin, og dette har en positiv effekt på angst og depresjon. I tillegg har Remeron sederende effekt. Søvneffekten blir mindre uttalt med tiden, men den forsvinner neppe helt. Hvordan kan det bli å kombinere remeron og wellbutrin? Går ikke wellbutrin også på det noradrenerge systemet i hjernen? Er det bedre å kombinere wellbutrin med ssri? Anonymkode: 0082a...668 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 Skrevet 6. februar 2022 Duken skrev (På 2/4/2022 den 19.25): Går på denne komboen, sertralin og remeron. Tar remeron på dårlige dager. Da for å få sove skikkelig. Søvn og næring er viktige ting. Visste ikke at man kan ta Remeron ved behov. Enig i at søvn er viktig, jeg sover veldig urolig på Vallergan og melatonin. Så Remeron virker å være bra medisin, men kan ikke legge på meg mer 😔 Anonymkode: 0082a...668 0 Siter
Duken Skrevet 6. februar 2022 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Visste ikke at man kan ta Remeron ved behov. Enig i at søvn er viktig, jeg sover veldig urolig på Vallergan og melatonin. Så Remeron virker å være bra medisin, men kan ikke legge på meg mer 😔 Anonymkode: 0082a...668 Eg gjør iallefall det. Går fast på sertralin, og remeron inn i mellom. Eg la på meg mye av remeron, men har vært flinkere til å ta meg i sammen med mat nå. Heller litt overvektig, en å ha det mentalt jæ… med seg selv 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 Skrevet 6. februar 2022 Duken skrev (8 minutter siden): Eg gjør iallefall det. Går fast på sertralin, og remeron inn i mellom. Eg la på meg mye av remeron, men har vært flinkere til å ta meg i sammen med mat nå. Heller litt overvektig, en å ha det mentalt jæ… med seg selv Ja det er vel mye bedre å være litt overvektig enn å ha det helt forferdelig, men å være mye overvektig er jo direkte helsefarlig. Kanskje det er bedre med ssri for meg. Anonymkode: 0082a...668 0 Siter
angstfull1985 Skrevet 6. februar 2022 Skrevet 6. februar 2022 Duken skrev (På 4.2.2022 den 19.25): Går på denne komboen, sertralin og remeron. Tar remeron på dårlige dager. Da for å få sove skikkelig. Søvn og næring er viktige ting. Korleis er det når du berre tek remeron innimellom? Eg går fast på zoloft og remeron(15 mg) no. Gått på remeron i ca 2,5 mnd, men planen er å kutte ut remeron når eg klarer å sove sjølv igjen. Er det vanskelig å kutte den ut? Får du nokon bivirkninga når du ikkje tar den fast? Har du tatt den fast før? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 Ts her. Noen som vet om Remeron virker mot angst? Det står kun at den er mot depressive episoder i Felleskatalogen. Anonymkode: 0082a...668 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 Ts igjen. Hvis noen, @kuptonkan svare, tok den første tbl remeron 15 mg i går. Går på 150 mg wellbutrin i tillegg som jeg startet med for litt over 2 uker siden. Tok remeron i tillegg til 20 mg vallergan og 3 mg melatonin, men sov utrolig dårlig. I dag er jeg veldig oppgiret, urolig, mye angst og veldig dårlig. Hva skjer? Kan det være kombinasjonen mellom wellbutrin og remeron? Anonymkode: 0082a...668 0 Siter
kupton Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 Dette er en typisk tråd fra en engstelig. Jeg anbefaler å slutte med grubling og stadig evaluering fra dag til dag. Ta det som det kommer noen uker, og evaluer da om det har hjulpet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 kupton skrev (36 minutter siden): Dette er en typisk tråd fra en engstelig. Jeg anbefaler å slutte med grubling og stadig evaluering fra dag til dag. Ta det som det kommer noen uker, og evaluer da om det har hjulpet. Skal prøve på det. Anonymkode: 0082a...668 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.