Gå til innhold

Jusprofessor reagerer: Mener terrordommen mot Breivik er uriktig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6x1v6/jusprofessor-reagerer-mener-terrordommen-mot-breivik-er-uriktig

Jusprofessor Alf Petter Høgberg mener at det allerede i 2012 var så mye tvil rundt Anders Behring Breiviks tilregnelighet at han ikke skulle ha vært dømt til fengsel.

Søndag uttalte to psykiatere til Aftenposten at kjente de på en «ny faglig uro» etter å ha fulgt rettssaken i Telemark tingrett, hvor Anders Behring Breiviks begjæring om prøveløslatelse ble behandlet.

Psykiaterne mener at Breivik for dem fremsto som psykotisk under sin forklaring, og som en syk mann som trenger behandling i form av samtaleterapi og medisiner for psykose.

– Dersom det er riktig – som flere psykiatere nå påstår – at han er psykotisk, og at han også var psykotisk på gjerningsøyeblikket, foreligger ikke grunnlaget for å straffedømme etter norsk rett, sier Høgberg.

Anonymkode: 0858f...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6x1v6/jusprofessor-reagerer-mener-terrordommen-mot-breivik-er-uriktig

Jusprofessor Alf Petter Høgberg mener at det allerede i 2012 var så mye tvil rundt Anders Behring Breiviks tilregnelighet at han ikke skulle ha vært dømt til fengsel.

Søndag uttalte to psykiatere til Aftenposten at kjente de på en «ny faglig uro» etter å ha fulgt rettssaken i Telemark tingrett, hvor Anders Behring Breiviks begjæring om prøveløslatelse ble behandlet.

Psykiaterne mener at Breivik for dem fremsto som psykotisk under sin forklaring, og som en syk mann som trenger behandling i form av samtaleterapi og medisiner for psykose.

– Dersom det er riktig – som flere psykiatere nå påstår – at han er psykotisk, og at han også var psykotisk på gjerningsøyeblikket, foreligger ikke grunnlaget for å straffedømme etter norsk rett, sier Høgberg.

Anonymkode: 0858f...1a7

Er så enig. Jeg har hele tida ment at han er psykotisk, dvs har vrangforestillinger. 

Det rare er at Randi R. uttaler at hun så absolutt er enig i at han har vrangforestillinger, men at han ikke psykotisk... Forstå det den som kan.. Her på forumet har jeg lært at vrangforestillinger = psykose. 

Som jeg nok har sagt før så tror jeg at sakens kjerne er "lynsjestemningen" som naturlig nok oppstod etter terrorangrepene. "Folk flest" ville ha ham straffet, så derfor ble de to første sakkyndiges konklusjon om utilregnelighet forkastet. Det stred såpass imot folks rettsfølelse at det ikke kunne godtas at han var utilregnelig pga psykose, for da ville han ha sluppet for billig unna... En fullt ut forståelig følelse og tanke, men det gjør ikke konklusjonen mer riktig.

Jeg synes det er rart at det fremdeles i dag fastholdes at han er ved sine fulle fem og tilregnelig. Greit forståelig at sakkyndige og rettsvesen lot seg påvirke av folkeopinionen og det massive presset den gangen, men nå i dag? Det får meg til å tenke at de for alltid vil holde fast at han er tilregnelig for å ikke selv å komme i dårlig lys. Det å innrømme feil vil være vanskelig, for da vil de stå i fare for å tape ansikt og anseelse og det ville blitt en stor internasjonal mediesak som de ikke orker å bli belastet med. 

Men dette er bare mine tanker om det hele. Jeg påstår ikke at de er riktige.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ABB bør få behandling - fengsel.

Jeg mener loven burde vært sånn at så lenge han forsto at han brøt norsk lov, så burde han kunne dømmes, helt uavhengig av diagnose og hvor syk han var. Det er ingen tvil om at han forsto hva han gjorde. Det kan være enda sykere folk som faktisk ikke forstår hva de gjør, og det blir noe annet.

Man må følge loven som gjelder til enhver tid, og sånn som loven er så er det mulig han burde dømmes til behandling. Resultatet ville vært det samme, og kanskje redusert hans anseelse i ekstreme miljøer.

Problemet er ar han måtte blitt sluppet ut når han ble frisk. Eventuelt måtte man fått et teater hvor psykiatere følte seg forpliktet til å si at han var syk, selv om symptomene ikke var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Grendel skrev (28 minutter siden):

Jeg synes ABB bør få behandling - fengsel.

Jeg mener loven burde vært sånn at så lenge han forsto at han brøt norsk lov, så burde han kunne dømmes, helt uavhengig av diagnose og hvor syk han var. Det er ingen tvil om at han forsto hva han gjorde.

Men det var på bakgrunn av vrangforestillinger slik jeg ser det. En psykotisk person kan godt være klar over at han/hun bryter loven og begår grufulle handlinger, hvis det i deres desillusjonerte og vrangforestillede verden anses som nødvendig og riktig. Han gjorde det med bakgrunn i at han mente det var nødvendig for å redde Norge og det norske folk. I hans hode var AP bl. a. med sin innvandrervennlige politikk landssvikere og han anså derfor angrepene som berettigede, og ingenting han trenger å angre på. Han tror han er en helt i så måte.

Tenk deg en person som drepte alle naboene sine. I retten kommer det fram at han mente det var nødvendig og riktig å drepe dem fordi de var aliens som skulle overta landet, eller stod i ledtog med djevelen eller mafiaen. Denne personen kan godt forstå og vite at det er galt å drepe i prinsippet, men for å redde seg selv og sine velger han likevel å drepe alle naboene sine. Hva ville du ha tenkt om denne personen? Ville du ha tenkt at han var upsykotisk og strafferettslig tilregnelig, eller det motsatte? 

(Nå har jo ikke jeg akkurat satt meg inn i hvordan han eksakt tenkte da, men kan bare forestille meg at det var litt som dette). 

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6x1v6/jusprofessor-reagerer-mener-terrordommen-mot-breivik-er-uriktig

Jusprofessor Alf Petter Høgberg mener at det allerede i 2012 var så mye tvil rundt Anders Behring Breiviks tilregnelighet at han ikke skulle ha vært dømt til fengsel.

Søndag uttalte to psykiatere til Aftenposten at kjente de på en «ny faglig uro» etter å ha fulgt rettssaken i Telemark tingrett, hvor Anders Behring Breiviks begjæring om prøveløslatelse ble behandlet.

Psykiaterne mener at Breivik for dem fremsto som psykotisk under sin forklaring, og som en syk mann som trenger behandling i form av samtaleterapi og medisiner for psykose.

– Dersom det er riktig – som flere psykiatere nå påstår – at han er psykotisk, og at han også var psykotisk på gjerningsøyeblikket, foreligger ikke grunnlaget for å straffedømme etter norsk rett, sier Høgberg.

Anonymkode: 0858f...1a7

Tror de fleste terrorister har noen problemer. Det går vel an å være både psyk og ond samtidig liksom. Det viktige er at de holdes borte fra uskyldige mennesker, og ikke kan skade noen. Siden flesteparten av de som jobber i media er AP/SV-folk var det viktig å fremstille han som tilregnelig. Bare å sammenligne med dekninga av kongsberg-drapene. Snaut noen som husker navnet på mannen. 

Anonymkode: 2033d...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de bare dømte han til fengsel for at folket skulle bli fornøyde. 

Han er psykotisk og har alltid vært det. 

Anonymkode: f155f...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja de bare dømte han til fengsel for at folket skulle bli fornøyde. 

Han er psykotisk og har alltid vært det. 

Anonymkode: f155f...7d9

Og da skal han slippe ut når han er erklært frisk?

Anonymkode: 0858f...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Vrangforestillings-lidelser (ren paranoid psykose) er vanskelig å behandle med AP. Og han er ikke schizofren. Så hva man skulle få ut av å behandle han skjønner jeg ikke. Dessuten er vel mange i hans kretser som ser konspirasjoner i alt. Han har jo samme meninger som de i en sub-kultur, nemlig fascismen og forskjellige hvit makt grupperinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (28 minutter siden):

Vrangforestillings-lidelser (ren paranoid psykose) er vanskelig å behandle med AP. Og han er ikke schizofren. Så hva man skulle få ut av å behandle han skjønner jeg ikke. Dessuten er vel mange i hans kretser som ser konspirasjoner i alt. Han har jo samme meninger som de i en sub-kultur, nemlig fascismen og forskjellige hvit makt grupperinger.

Men hadde det ikke vært artig å sett hvordan han reagerte på antipsykotika? 

Anonymkode: f155f...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (4 timer siden):

Men det var på bakgrunn av vrangforestillinger slik jeg ser det. En psykotisk person kan godt være klar over at han/hun bryter loven og begår grufulle handlinger, hvis det i deres desillusjonerte og vrangforestillede verden anses som nødvendig og riktig. Han gjorde det med bakgrunn i at han mente det var nødvendig for å redde Norge og det norske folk. I hans hode var AP bl. a. med sin innvandrervennlige politikk landssvikere og han anså derfor angrepene som berettigede, og ingenting han trenger å angre på. Han tror han er en helt i så måte.

Tenk deg en person som drepte alle naboene sine. I retten kommer det fram at han mente det var nødvendig og riktig å drepe dem fordi de var aliens som skulle overta landet, eller stod i ledtog med djevelen eller mafiaen. Denne personen kan godt forstå og vite at det er galt å drepe i prinsippet, men for å redde seg selv og sine velger han likevel å drepe alle naboene sine. Hva ville du ha tenkt om denne personen? Ville du ha tenkt at han var upsykotisk og strafferettslig tilregnelig, eller det motsatte? 

(Nå har jo ikke jeg akkurat satt meg inn i hvordan han eksakt tenkte da, men kan bare forestille meg at det var litt som dette). 

Det å si at AP er landssvikere fordi de har åpnet for innvandring er en ekstrem mening.

Å mene at naboen er marsboer er en vrangforestilling.

Nå hadde jo ABB tanker som mildt sagt er snodige, men ikke sprøere enn verdensbildet til IS eller Hitler.

Poenget mitt er uansett at ABB forsto at han ville bli drept eller fengslet. Han planla å bruke en eventuell rettssak til propaganda før Utøya (hans ordvalg). Så lenge han er i stand til å  kalkulere med fengselsstraff så har straff potensielt en avskrekkende effekt. Altså en hensikt.

Trussel om straff har ingen effekt på den som utfører en forbrytelse i søvne eller på grunn av hallusinasjoner.

Der ville jeg trukket grensen.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Så det er ikke hans feil? Er det det dere mener? Han drepte 69 mennesker fordi han bare var syk? Hva slags forklaring er det? Slutter han å tenke slik han gjør om han får antipsykotika da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (6 timer siden):

Er så enig. Jeg har hele tida ment at han er psykotisk, dvs har vrangforestillinger. 

Det rare er at Randi R. uttaler at hun så absolutt er enig i at han har vrangforestillinger, men at han ikke psykotisk... Forstå det den som kan.. Her på forumet har jeg lært at vrangforestillinger = psykose. 

Som jeg nok har sagt før så tror jeg at sakens kjerne er "lynsjestemningen" som naturlig nok oppstod etter terrorangrepene. "Folk flest" ville ha ham straffet, så derfor ble de to første sakkyndiges konklusjon om utilregnelighet forkastet. Det stred såpass imot folks rettsfølelse at det ikke kunne godtas at han var utilregnelig pga psykose, for da ville han ha sluppet for billig unna... En fullt ut forståelig følelse og tanke, men det gjør ikke konklusjonen mer riktig.

Jeg synes det er rart at det fremdeles i dag fastholdes at han er ved sine fulle fem og tilregnelig. Greit forståelig at sakkyndige og rettsvesen lot seg påvirke av folkeopinionen og det massive presset den gangen, men nå i dag? Det får meg til å tenke at de for alltid vil holde fast at han er tilregnelig for å ikke selv å komme i dårlig lys. Det å innrømme feil vil være vanskelig, for da vil de stå i fare for å tape ansikt og anseelse og det ville blitt en stor internasjonal mediesak som de ikke orker å bli belastet med. 

Men dette er bare mine tanker om det hele. Jeg påstår ikke at de er riktige.  

 

Hun sa veldig tydelig at ABB viser tegn på asperger/autisme i kombinasjon med PF. 

Anonymkode: de1c4...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun sa veldig tydelig at ABB viser tegn på asperger/autisme i kombinasjon med PF. 

Anonymkode: de1c4...e78

Så han var ikke psykotisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurja skrev (6 timer siden):

Så han var ikke psykotisk?

Ikke i følge rettspsykiatriske vurdering #2.

Anonymkode: 0858f...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (6 timer siden):

Så han var ikke psykotisk?

Wiki:

Det foreligger to motstridende rapporter om Breiviks mentale helse. Den første ble forfattet av rettspsykiaterne Synne Sørheim og Torgeir Husby, overlevert Oslo tingrett den 29. november 2011, og godkjent av Den rettsmedisinske kommisjon (DRK) 20. desember 2011. Rapporten hevdet at Breivik led av paranoid schizofreni og var strafferettslig utilregnelig. Den andre rapportenble skrevet av psykiater Agnar Aspaas og overlege Terje Tørrissen og levert Oslo tingrett 10. april 2012. Den ga diagnosene dyssosial personlighetsforstyrrelse og narsissistisk personlighetsforstyrrelse, som tilsa strafferettslig tilregnelighet. Den andre rapporten ble ikke godkjent av DRK.

Under vitneforklaringen 8. juni 2012 hevdet avdelingsoverlege og professor i psykiatri Ulrik Fredrik Malt at Breivik lider av Aspergers syndrom,og trakk også frem Tourettes syndrom som mulig diagnose. Barnepsykiater Per Olav Næss, som behandlet Breivik som 4-åring i 1983, mente også at Breivik har Aspergers syndrom. Slike diagnoser tilsier tilregnelighet.

Anonymkode: 0858f...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Wiki:

Det foreligger to motstridende rapporter om Breiviks mentale helse. Den første ble forfattet av rettspsykiaterne Synne Sørheim og Torgeir Husby, overlevert Oslo tingrett den 29. november 2011, og godkjent av Den rettsmedisinske kommisjon (DRK) 20. desember 2011. Rapporten hevdet at Breivik led av paranoid schizofreni og var strafferettslig utilregnelig. Den andre rapportenble skrevet av psykiater Agnar Aspaas og overlege Terje Tørrissen og levert Oslo tingrett 10. april 2012. Den ga diagnosene dyssosial personlighetsforstyrrelse og narsissistisk personlighetsforstyrrelse, som tilsa strafferettslig tilregnelighet. Den andre rapporten ble ikke godkjent av DRK.

Under vitneforklaringen 8. juni 2012 hevdet avdelingsoverlege og professor i psykiatri Ulrik Fredrik Malt at Breivik lider av Aspergers syndrom,og trakk også frem Tourettes syndrom som mulig diagnose. Barnepsykiater Per Olav Næss, som behandlet Breivik som 4-åring i 1983, mente også at Breivik har Aspergers syndrom. Slike diagnoser tilsier tilregnelighet.

Anonymkode: 0858f...1a7

Ok, takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid interessant når folk forsøke å lage vitenskap ut av subjektivitet. Minner meg om filmkritikere i avisa som er "eksperter" på filmer og kaster terningkast. Den filmen ER en 3er. Sånn er det med den saken. 

Det er vedtatt subjektive grenser, som du skal forsøke å finne ut av om en pasient har passet, basert på pasientens subjektive mening om egen tilstand, og psykiaterens subjektive vurdering av hvordan svarene skal tolkes og hvordan han tolker den subjektive grensen andre har vedtatt.

Det er ingen av/på greie. Det er ikke sånn at du enten er deprimert, eller ikke. Eller, i vertfall ikke på en måte vi med dagens teknologi kan fastslå. Det er et spektrum.

Når jeg hører psykiatere snakke, virker det for meg som folk som tror at deres egen subjektivitet er vitenskap, men vitenskapen sier noe annet om saken :) 

 

Mulig løsning: Ha en egen merkelapp for grensetilfeller. 

Anonymkode: dd01c...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen kommentarer til tråden.

1. Alle siviliserte land har straffefrihet for bl.a. psykoser. Men det er viktige ulikheter selv mellom to naboland som Sverige og Norge. Norge anvender "det medisinske prinsipp" som betyr at enhver psykose gir straffefrihet uavhengig om det er en sammenheng mellom psykosens innhold og den straffbare gjerning. Sverige anvender "det psykologiske prinsipp" som betyr at det ikke er nok å være psykotisk for å unngå straff. Det må være en sammenheng mellom psykosens tankeinnhold og den straffbare gjerning. I denne tråden er det @Livianesom skriver best om dette både medisinsk og juridisk.

2. For at det skal være straffefrihet, er det tilstanden på "tiden for de straffbare gjerninger" som er avgjørende. I ABB sitt tilfelle er det for denne vurderingen (om straff eller psykisk helsevern) uvesentlig om han er psykotisk eller ikke i 2022. En helt annen sak er at dersom han er psykotisk nå, bør han som alle andre behandles.

3. At han har autistiske symptomer er det liten uenighet om. Dette er dog ikke relevant i vurderingen om han er/var psykotisk eller ikke. Det er fullt mulig å ha både autisme og psykose. Ingen av diagnosene utelukker den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (58 minutter siden):

Har noen kommentarer til tråden.

1. Alle siviliserte land har straffefrihet for bl.a. psykoser. Men det er viktige ulikheter selv mellom to naboland som Sverige og Norge. Norge anvender "det medisinske prinsipp" som betyr at enhver psykose gir straffefrihet uavhengig om det er en sammenheng mellom psykosens innhold og den straffbare gjerning. Sverige anvender "det psykologiske prinsipp" som betyr at det ikke er nok å være psykotisk for å unngå straff. Det må være en sammenheng mellom psykosens tankeinnhold og den straffbare gjerning. I denne tråden er det @Livianesom skriver best om dette både medisinsk og juridisk.

2. For at det skal være straffefrihet, er det tilstanden på "tiden for de straffbare gjerninger" som er avgjørende. I ABB sitt tilfelle er det for denne vurderingen (om straff eller psykisk helsevern) uvesentlig om han er psykotisk eller ikke i 2022. En helt annen sak er at dersom han er psykotisk nå, bør han som alle andre behandles.

3. At han har autistiske symptomer er det liten uenighet om. Dette er dog ikke relevant i vurderingen om han er/var psykotisk eller ikke. Det er fullt mulig å ha både autisme og psykose. Ingen av diagnosene utelukker den andre.

I så fall synes jeg Norge burde innføre samme lovverk som Sverige. Jeg er uenig i prinsippet at det å ha en psykose automatisk skal frita for straff. Det virker helt urimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har schizofreni og stjeler som en ravn. Hun er ikke strafferettslig tilregnelig så hun får ikke bøter.

så hun nasker i vei.

men snakk om at hun må bo utenfor byen i en sikkerhetsgreie om hun ikke slutter naske og hun får ikke passet sitt tilbake om hun ikke slutter naske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...