Gå til innhold

Rivotril mangel

Anbefalte innlegg

Apotekene begynner å gå tomme for Rivotril og jeg er redd for hva som skjer når jeg trenger fornyelse om en mnd. Har snakket med apotekene og de forskyver datoen hele tiden for når de skal få de inn. Bruker 2 mg daglig og kan ikke bare slutte brått med disse. Status hos legemiddelverket er pågående mangel med alternativer. Hva er isåfall alternativet?. Kan man gå rett over på Valium? (ser tilsvarende dose vil da være ca 30mg). 

Anonymkode: 58cc9...f9c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465033-rivotril-mangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare snakke for meg selv. Men IOM at rivotril er ett kontroversielt medikament, og at man ikke har noen som helst garanti for å få det når man bytter leger osv, så har jeg personlig ett lite "lager" DVS Jeg har alltid ett fullt glass i tillegg til det glasset jeg tar av. Sikkert fy fy. Men fastleger /psykiatere osv kan slutte og man har ingen "garanti" for att neste mann skriver det ut. Derfor har jeg ekstra slik at jeg kan trappe ned. Jeg tar det dog ikke hver dag som deg, men annenhver dag til hver 3dje dag. Jeg har kutttet i lengre perioder før. For benzo avvenning kan være tøft.

Jeg kjenner ikke legen din. Men skriver han ut ett dagsforbruk på 6 tabletter stesolid/vival/valium (diazepam), vil jeg tro han er veldig ukritisk. Det blir 180 tabletter i måneden.

Hvorfor ikke bruke de tablettene du har på en kontrollert nedtrapping? Det er nok det safeste bettet.

Anonymkode: c56cb...a50

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465033-rivotril-mangel/#findComment-4077668
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan bare snakke for meg selv. Men IOM at rivotril er ett kontroversielt medikament, og at man ikke har noen som helst garanti for å få det når man bytter leger osv, så har jeg personlig ett lite "lager" DVS Jeg har alltid ett fullt glass i tillegg til det glasset jeg tar av. Sikkert fy fy. Men fastleger /psykiatere osv kan slutte og man har ingen "garanti" for att neste mann skriver det ut. Derfor har jeg ekstra slik at jeg kan trappe ned. Jeg tar det dog ikke hver dag som deg, men annenhver dag til hver 3dje dag. Jeg har kutttet i lengre perioder før. For benzo avvenning kan være tøft.

Jeg kjenner ikke legen din. Men skriver han ut ett dagsforbruk på 6 tabletter stesolid/vival/valium (diazepam), vil jeg tro han er veldig ukritisk. Det blir 180 tabletter i måneden.

Hvorfor ikke bruke de tablettene du har på en kontrollert nedtrapping? Det er nok det safeste bettet.

Vil ikke si legen min er ukritisk, Rivotril har reddet livet mitt fra å være ett sant helvete grunnet angst, og gjort meg noenlunde fungerende. 
Alt annet har vært prøvd og dette var eneste som hjalp. 
Har respekt for benzodiazepiner og har tidligere trappet ned og vet hvor utrolig sakte det må gjøres for å unngå abstinenser.
Jeg reduserte på ett tidspunkt dosen til 1/4, men dette tok måneder, dessuten er jeg nå i en livskrise, moren min har nettopp død, i tillegg til andre omstendigheter som ikke gjør dette til tiden for å trappe ned.

Jeg vet ikke hvor mye kunnskap en fastlege sitter på når det gjelder ekvilente doser, er derfor redd for enten å få for mye eller for lite. Vet ikke heller om en ren overgang fra Rivotril til Diazepam lar seg gjøre uten problemer?, isåfall burde jeg jo får ett opplegg for å få meg over på Diazepam fortest mulig, mens jeg enda har Rivotril igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465033-rivotril-mangel/#findComment-4077700
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Regner med at det ikke kommer noe mer Rivotril til landet. Hvilken dose valium tilsvarer 2mg rivotril?, ser det varierer veldig. Ashton manualen sier at 10mg diazepam tilsvarer 0.5mg clonezepam, samme sier fhi. Det betyr altså 40mg valium. Syntes det hørtes mye ut. Ser andre steder operere med i mellom 5-40mg noe som er en ganske stor forskjell. Ikke tror jeg fastlegen min klarer å kommen med noe fasit her heller. Hva er korrekt? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465033-rivotril-mangel/#findComment-4078946
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regner med at det ikke kommer noe mer Rivotril til landet. Hvilken dose valium tilsvarer 2mg rivotril?, ser det varierer veldig. Ashton manualen sier at 10mg diazepam tilsvarer 0.5mg clonezepam, samme sier fhi. Det betyr altså 40mg valium. Syntes det hørtes mye ut. Ser andre steder operere med i mellom 5-40mg noe som er en ganske stor forskjell. Ikke tror jeg fastlegen min klarer å kommen med noe fasit her heller. Hva er korrekt? 

Legemiddelverket forventer at Rivotril vil være tilgjengelig fra 18. februar. 

Mangel på Rivotril tabletter - Legemiddelverket

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465033-rivotril-mangel/#findComment-4078971
Del på andre sider

Jeg pleier å ta 3mg rivotril. 60 milligram diazepam høres mye ut. Ikke rart jeg ikke får noe effekt av ett par valium da. (jeg er ikke TS).

Jeg har hørt om folk som går på opptil 8mg rivotril. De må jo bli rimelig dopet, eller så har de tatt det så lenge at de er avhengige.

Egentlig var dette litt skummelt å høre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465033-rivotril-mangel/#findComment-4078973
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...