Gå til innhold

Trenger å koble mye av for å unngå OCD symptomene?

Anbefalte innlegg

Er det vanlig blant de som har OCD? 

Mannen liker ikke at jeg sitter i halvannen time i sofaen på fridagene mine om morningen. Men jeg gjør det for ellers blir OCD symptomene forsterket? Symptomene forsterker seg under stress. Bør man lytte til det: stresse ned, eller ignorere? 

Anonymkode: c4e45...1ad

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Hvorfor liker han ikke at du sitter i sofaen? Fordi han helst vil sitte der alene selv? Eller fordi han er så gammeldags at han mener at man hele tiden skal gjøre noe? Å leve med en slik person er isåfall ikke bra for OCD!

90tallsbarn skrev (3 timer siden):

Hvorfor liker han ikke at du sitter i sofaen? Fordi han helst vil sitte der alene selv? Eller fordi han er så gammeldags at han mener at man hele tiden skal gjøre noe? Å leve med en slik person er isåfall ikke bra for OCD!

Han mener at jeg må gjøre noe hele tiden jobbe i huset istedet, osv. Mens jeg har mye mer behov for relax når jeg har fri fra jobb for å unngå å få vanskelige OCD plager og ekstremt tankekjør. Trenger en del relax for å klare å fungere i jobben. Har forsøkt å forklare han det. Han sier at han forstår, men innerst inne så tror jeg at han ikke helt klarer å forstå det for jeg skjuler det veldig bra, tror jeg. 

Jeg burde jo egentlig søkt hjelp for plagene mine. Har forsøkt å gjort det uten å lykkes med videre behandling tidligere, men etter det valgte jeg å forsøke å bli frisk selv. Oppdaget at stress gjør meg mye verre,  og at legen min ga meg nyttige tips og råd og har rett om at dette oppstår mye når jeg stresser, og at jeg stresser meg lett opp, og dermed så bør jeg forsøke å lære å stresse ned for å få mindre symptomer på det. Forsøkte å forklare dette til mannen, men mulig ikke alle forstår seg på sånnt dersom de ikke sliter med slikt selv.. 

90tallsbarn skrev (3 timer siden):

Takk for at du svarte. :)Er sikkert vanskelig for han å leve med en som har mye behov for å relax også . Men OCD plagene skjuler jeg ellers for meg selv når de oppstår, så han merker ikke til at jeg sliter med kaos i hodet annet enn at jeg må relaxe innimellom og er avhengig av å ta det rolig for å ikke få mye OCD-plager. 

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for at du svarte. :)Er sikkert vanskelig for han å leve med en som har mye behov for å relax også . Men OCD plagene skjuler jeg ellers for meg selv når de oppstår, så han merker ikke til at jeg sliter med kaos i hodet annet enn at jeg må relaxe innimellom og er avhengig av å ta det rolig for å ikke få mye OCD-plager. 

Bare hyggelig. Jeg er nok litt motsatt av deg. Jeg får slappet av i hodet når jeg har noe å gjøre (jobb, vaske, handle, gå tur, være med andre). Når jeg er alene uten planer blir det bare uro. 

90tallsbarn skrev (9 minutter siden):

Bare hyggelig. Jeg er nok litt motsatt av deg. Jeg får slappet av i hodet når jeg har noe å gjøre (jobb, vaske, handle, gå tur, være med andre). Når jeg er alene uten planer blir det bare uro. 

Jeg har OCD og opplever det samme som deg. Jeg må "gjøre mer og tenke mindre".

Annonse

UtakknemligDiva
helseangst skrev (Akkurat nå):

Jeg har OCD og opplever det samme som deg. Jeg må "gjøre mer og tenke mindre".

Mhm. Men nå blir en jo sliten av å hele tiden gjøre ting og. Og så blir det påminnelser om du gjør dette fordi det trengs eller om du bare rømmer fra ocd’n 🤪 hver morgen står jeg opp og steller meg, får i meg frokost og trakter kaffe så setter jeg meg ned og slapper av. Men når det har gått noen timer blir jeg bare kjempe urolig fordi jeg ikke har gjort noe. Irriterende og jeg skulle likt å visst hvorfor det er slik. Det er ikke alltid noe å gjøre heller for jeg vasker og støvsuger mye. 

90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Mhm. Men nå blir en jo sliten av å hele tiden gjøre ting og. Og så blir det påminnelser om du gjør dette fordi det trengs eller om du bare rømmer fra ocd’n 🤪 hver morgen står jeg opp og steller meg, får i meg frokost og trakter kaffe så setter jeg meg ned og slapper av. Men når det har gått noen timer blir jeg bare kjempe urolig fordi jeg ikke har gjort noe. Irriterende og jeg skulle likt å visst hvorfor det er slik. Det er ikke alltid noe å gjøre heller for jeg vasker og støvsuger mye. 

Sant. For meg er det nok sånn nå for en periode. Når ikke angsten og OCD'en er så ille klarer jeg å slappe mer av og ta livet med ro. Men nå om dagen bruker jeg altfor mye tid på grubling, og har fått streng beskjed av psykolog om å frigjøre meg fra det ved å gjøre mer så jeg får mindre tid til å tenke.

UtakknemligDiva
helseangst skrev (24 minutter siden):

Sant. For meg er det nok sånn nå for en periode. Når ikke angsten og OCD'en er så ille klarer jeg å slappe mer av og ta livet med ro. Men nå om dagen bruker jeg altfor mye tid på grubling, og har fått streng beskjed av psykolog om å frigjøre meg fra det ved å gjøre mer så jeg får mindre tid til å tenke.

Det psykologene tydeligvis ikke skjønner er at om du skal finne på ting bare for å slippe å gruble vil tingene du gjør bli en ny påminnelse om tankene. Du skjønner at du gjør det for å komme vekk fra tankene og vips så forfølger de deg der og. 

90tallsbarn skrev (52 minutter siden):

Det psykologene tydeligvis ikke skjønner er at om du skal finne på ting bare for å slippe å gruble vil tingene du gjør bli en ny påminnelse om tankene. Du skjønner at du gjør det for å komme vekk fra tankene og vips så forfølger de deg der og. 

Problemet er at jeg kun har sittet i senga i halvannen uke nesten, og grublet og hatt angst (pga covid og sykemelding). Så han vil ha meg ut av senga og at jeg skal gjøre ting istedenfor.

UtakknemligDiva
helseangst skrev (15 minutter siden):

Problemet er at jeg kun har sittet i senga i halvannen uke nesten, og grublet og hatt angst (pga covid og sykemelding). Så han vil ha meg ut av senga og at jeg skal gjøre ting istedenfor.

Åja såpass. Hva med å vaske dusjen? 😜 slike ting kan jeg fint gjøre om jeg har absolutt ingenting å gjøre. Bare et eksempel på noe som er bedre enn å sitte og tenke tanker som kun er inni ditt hode. Et bevis på at det er i ditt hode bare er feks at jeg ikke finnes redd for Covid. 

90tallsbarn skrev (1 minutt siden):

Åja såpass. Hva med å vaske dusjen? 😜 slike ting kan jeg fint gjøre om jeg har absolutt ingenting å gjøre. Bare et eksempel på noe som er bedre enn å sitte og tenke tanker som kun er inni ditt hode. Et bevis på at det er i ditt hode bare er feks at jeg ikke finnes redd for Covid. 

Jeg var ikke redd for Covid altså, det kom ut litt feil. Covid var det minste problemet. Men pga covid var jeg sykemeldt, og pga angsten satt jeg i senga hele dagen. Turte rett og slett ikke gjøre noe som helst. Nå har jeg jobbet i en uke, men sliter veldig med grubling og tvangstanker hele dagen. Klarer kun å løsrive meg når jeg har tatt en Sobril på kveldstid, men det kan jeg jo ikke gjøre for evig. Håper at jeg snart får effekt av zoloft.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mannen liker ikke at jeg sitter i halvannen time i sofaen på fridagene mine om morningen.

Det er mye igjen av en fridag selv om man starter litt langsomt. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han mener at jeg må gjøre noe hele tiden jobbe i huset istedet, osv. Mens jeg har mye mer behov for relax når jeg har fri fra jobb for å unngå å få vanskelige OCD plager og ekstremt tankekjør. Trenger en del relax for å klare å fungere i jobben. Har forsøkt å forklare han det. Han sier at han forstår, men innerst inne så tror jeg at han ikke helt klarer å forstå det for jeg skjuler det veldig bra, tror jeg.

Det er mulig han har problemer med å forstå hva OCD og tankekjør innebærer. Det kan nok være vanskelig for de som ikke har kunnskap om eller erfaring med det.

På meg virker det som om han i tillegg har problemer med å forstå begrepet "fridag". Det burde være langt lettere å tilegne seg. 

Hvis dere ikke bor i et oppussingsobjekt eller på en bondegård, kan det umulig være nok husarbeid i en husstand med to voksne, til at noen timers avslapning kan bety noe fra eller til. 

Endret av laban

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er det vanlig blant de som har OCD? 

Mannen liker ikke at jeg sitter i halvannen time i sofaen på fridagene mine om morningen. Men jeg gjør det for ellers blir OCD symptomene forsterket? Symptomene forsterker seg under stress. Bør man lytte til det: stresse ned, eller ignorere? 

Da regner jeg med at han også gjør husarbeide hele dagen når han har en fridag?

helseangst skrev (11 timer siden):

Det kan man jo skjønne... Det hjelper jo ikke den som har angst at man stryker på kinnet og sier:"Ta den tiden du trenger du vennen min, bare ligg i sengen hele dagen du!" For det hjelper jo ikke. Da lar man angsten vinne.

Noen som vet hvilke råd man får i behandling for OCD? Er rådet faktisk å forsøke å fylle dagene med mye aktiviteter? 

Jeg sliter når jeg er på jobben med at jeg får mye OCD selv om jeg er aktiv. Når jeg har fri og stresser ned er det mye bedre. Men jeg har gjerne lyst å bli kvitt OCD. Men vet ikke helt hva jeg skal ta tak i ? Forsøke å bli mindre redd det jeg frykter eller forsøke å få fokus på aktiviteter eller hva ? 

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen som vet hvilke råd man får i behandling for OCD? Er rådet faktisk å forsøke å fylle dagene med mye aktiviteter? 

Jeg sliter når jeg er på jobben med at jeg får mye OCD selv om jeg er aktiv. Når jeg har fri og stresser ned er det mye bedre. Men jeg har gjerne lyst å bli kvitt OCD. Men vet ikke helt hva jeg skal ta tak i ? Forsøke å bli mindre redd det jeg frykter eller forsøke å få fokus på aktiviteter eller hva ? 

Hva er det din ocd fokuserer på? Er du sykelig opptatt av renhold? Eller er det feks hvilke klær du går i? 

Det første man bør gjøre er å finne ut hva som trigger symptomene, og hvorfor de kommer. Jeg vet selv ikke hva ocd kommer av, om det er noe i hjernen eller om det er fordi vi har for mye tid til å tenke. Men mener at ocd kommer av for lite nivå av et stoff i hjernen jeg ikke husker hva er. 

Mine symptomer kommer når det blir for stille rundt meg og jeg ikke har noe som krever min oppmerksomhet, for da får jeg tid til å tenke. 

Endret av 90tallsbarn
90tallsbarn skrev (4 timer siden):

Hva er det din ocd fokuserer på? Er du sykelig opptatt av renhold? Eller er det feks hvilke klær du går i? 

Det første man bør gjøre er å finne ut hva som trigger symptomene, og hvorfor de kommer. Jeg vet selv ikke hva ocd kommer av, om det er noe i hjernen eller om det er fordi vi har for mye tid til å tenke. Men mener at ocd kommer av for lite nivå av et stoff i hjernen jeg ikke husker hva er. 

Mine symptomer kommer når det blir for stille rundt meg og jeg ikke har noe som krever min oppmerksomhet, for da får jeg tid til å tenke. 

Jeg har vært på jobb i dag, og har hatt ocd symptomer konstant. Så hos meg kommer det mest når jeg jobber eller stresser. Når jeg setter meg ned er jeg bedre. Men mulig at det har sammenheng med at jeg har den type ocd som jeg har. Jeg følger konstant nøye med hver bevegelse kroppen min gjør. Jeg har angst for å skade andre. Men på den måten at det er helt hysterisk for det er med meg hvor enn jeg går. Jeg må følge med hver bevegelse jeg tar og hvor og hvordan jeg tråkker. Mulig av den grunn av at jeg var nær med å tråkke med uhell på en liten nesten nyfødt baby som lå på gulvet på en matte rett ved inngang da jeg kom inn i et rom for over 20 år siden. Det gikk bra. Jeg tråkket ved siden av.  Etter det så sliter jeg med å være sykelig opptatt av steg og bevegelser. Det er vel en slags angst som fører til tvangstanker og handlinger fordi jeg vil være 100 prosent sikker på at det aldri skjer. 

90tallsbarn skrev (5 timer siden):

Så når man hører hva jeg har angst for, og hva jeg har på hjernen så er det nok ikke rart at det er ekstra tungt for meg når jeg er i bevegelse og aktivitet. Det spørs nok hvilke type angst man har. 

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært på jobb i dag, og har hatt ocd symptomer konstant. Så hos meg kommer det mest når jeg jobber eller stresser. Når jeg setter meg ned er jeg bedre. Men mulig at det har sammenheng med at jeg har den type ocd som jeg har. Jeg følger konstant nøye med hver bevegelse kroppen min gjør. Jeg har angst for å skade andre. Men på den måten at det er helt hysterisk for det er med meg hvor enn jeg går. Jeg må følge med hver bevegelse jeg tar og hvor og hvordan jeg tråkker. Mulig av den grunn av at jeg var nær med å tråkke med uhell på en liten nesten nyfødt baby som lå på gulvet på en matte rett ved inngang da jeg kom inn i et rom for over 20 år siden. Det gikk bra. Jeg tråkket ved siden av.  Etter det så sliter jeg med å være sykelig opptatt av steg og bevegelser. Det er vel en slags angst som fører til tvangstanker og handlinger fordi jeg vil være 100 prosent sikker på at det aldri skjer. 

Vi har alle hatt uhell. Vet du hvorfor du fikk denne reaksjonen? Det er jo som et slags traume. Var det noen som ble veldig sint på deg? Eller ble du bare redd inni deg selv? I slike tilfeller kan man prøve å sette seg inn i situasjoner til andre som legger all skyld på andre. De som har mye samvittighet (i for stor grad) har lett for å ta på seg all skyld, men så har du de som alltid mener alt er andres skyld. Så du som er samvittighetsfull var redd for at du skulle skade babyen, mens andre kanskje ville blitt irritert på de som lot babyen ligge der. Jeg hadde aldri lagt en baby et sted der han kunne blitt tråkket på! 

Ei venninne av meg holdt på å rygge ned en barnevogn en gang hun nettopp hadde tatt lappen. Det skjedde ikke noe, men hun ble redd der og da. 

Selv kunne jeg få veldig mange tanker rundt bilkjøringen min før. Jeg kjørte mye og noen ganger langt når jeg skulle til hjembygda på ferie. Etterpå begynte jeg å tenke veldig på furten og om det var noe jeg ikke så. «Hadde jeg kontroll» «holdt jeg på å utføre en ulykke jeg ikke vet om?» «er jeg anmeldt nå?». Når jeg var tenåring var jeg også sykelig opptatt av bevegelsene mine. Jeg klarte ikke å spise sammen med de andre i klassen når vi hadde kokketime og jeg klarte ikke å spise nista mi i friminuttene heller så jeg gjemte meg inni et skap og spiste mens de andre var ute. Vi ble tvunget å gå ut i 5 minutter av lærerne og de gikk runder på skolen og sjekket om noen hadde gjemt seg men de så aldri inni skapet 😜 men var bare da jeg kunne spise. Jeg følte at andre så på munnen min. Og så fikk jeg angst av å gå når andre så meg og fordi jeg var redd for å gå rart. 
Det er jo jævlig å ha det slik og jeg vet dessverre ikke hva som kan hjelpe nettopp deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...