Gå til innhold

Når leger skriver rare/feil indikasjoner på medisinene

Anbefalte innlegg

Hva er årsaken til dette?

Nå har vedkommende prestert å skrive feil diagnose på samtlige tre medisiner jeg bruker. På Zoloft står det «mot depresjon» på Fluanxol står det «mot schizofreni» og på betablokker står det «mot høyt blodtrykk». Jeg har verken schizofreni, depresjon eller høyt blodtrykk. Jeg synes det er både flaut og stigmatiserende, spesielt når de på apoteket tar fram babystemmen sin eller snakker. veeeeeldig. tydelig. 

Begynner også å bli lei av å stadig skulle korrigere dette hos fastlegen, kun sånn at det blir feil neste gang.

Er det fastlegen som begynner å bli dement, eller er det en ferdigutfylt standardtekst på medisiner? 😊

Fortsetter under...

ISW skrev (16 minutter siden):

Nå har vedkommende prestert å skrive feil diagnose på samtlige tre medisiner jeg bruker. På Zoloft står det «mot depresjon» på Fluanxol står det «mot schizofreni» og på betablokker står det «mot høyt blodtrykk». Jeg har verken schizofreni, depresjon eller høyt blodtrykk. Jeg synes det er både flaut og stigmatiserende, spesielt når de på apoteket tar fram babystemmen sin eller snakker. veeeeeldig. tydelig. 

Begynner også å bli lei av å stadig skulle korrigere dette hos fastlegen, kun sånn at det blir feil neste gang.

Er det fastlegen som begynner å bli dement, eller er det en ferdigutfylt standardtekst på medisiner? 😊

Tror det i mange tilfeller er en standardtekst på medisiner, men jeg hadde nå driti i det så sant du ikke går på et apotek hvor de kjenner deg igjen som fast kunde. Men skjønner jo at det kan være både irriterende og oppleves flaut og stigmatiserende hvis du går på ett fast apotek hele tiden. Da kan du jo fort bli kjent igjen som "han med schizofreni" 😅

Anonymkode: 87424...730

ISW skrev (40 minutter siden):

Fordi du er ikke så viktig som du tror 😉 for fastlegen er du bare nok en av hans 1000 pasienter og de bare skriver inn det medisinen som regel brukes mot. Tidsbesparing. 

Anonymkode: c7c6d...fec

Bruk farmasiet.no hvis du føler de snakker med babystemme til deg. Jeg har aldri opplevd det, selv om det står mot schizofreni eller tankemodifierende ved psykose. Og det hele. Men jeg har under pandemien brukt farmasiet. De på mitt gamle apotek fortrakk ikke en mine når jeg hentet resepter som det sto slikt på.

Anonymkode: e8855...b3c

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi du er ikke så viktig som du tror 😉 for fastlegen er du bare nok en av hans 1000 pasienter og de bare skriver inn det medisinen som regel brukes mot. Tidsbesparing. 

Hver pasient skal jo ha riktig info på forskrivning av medikamenter mener nå jeg. Min fastlege har aldri skrevet feil. 

Det tar ikke lange tiden å feks bytte ut schizofreni med angst. 

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det handler ikke om å være viktig eller ikke viktig, det handler om at det skal være korrekt.

Om fastlegen har for mange pasienter for å greie å gjøre en god jobb, så er det et ansvar som hviler på han. 

ISW skrev (1 time siden):

Kanskje for ikke å komme i konflikt med de nye strenge reglene for blå resept? 

Anonymkode: 5813d...885

Det handler ikke om å være viktig eller ikke viktig, det handler om at det skal være korrekt.

Om fastlegen har for mange pasienter for å greie å gjøre en god jobb, så er det et ansvar som hviler på han. 

Det er dette som gjør at myndighetene er fristet til å bøtelegge leger for utskriving på blå resept når indikasjonen ikke er korrekt. Meningsløst å strekke regelverket når medikamentene er så billige. 

Endret av frosken
frosken skrev (3 minutter siden):

Det er dette som gjør at myndighetene er fristet til å bøtelegge leger for utskriving på blå resept når indikasjonen ikke er korrekt. 

Jeg kjøper det Kupton sier, men er ikke 100% enig.

Zoloft kan skrives på blå resept mot angst. Betablokker kan skrives på blå resept mot hjerterytmeforstyrrelser. Fluanxol koster nesten ingenting, og jeg har sagt at det ikke er noe problem å betale for den selv. Den kan uansett skrives ut på mange hyggeligere ting enn schizofreni. 

Jeg kjøper det Kupton sier, men er ikke 100% enig.

Zoloft kan skrives på blå resept mot angst. Betablokker kan skrives på blå resept mot hjerterytmeforstyrrelser. Fluanxol koster nesten ingenting, og jeg har sagt at det ikke er noe problem å betale for den selv. Den kan uansett skrives ut på mange hyggeligere ting enn schizofreni. 

Vel, vet nå ikke helt det,;-) Felleskatalogen oppgir "Psykotiske lidelser. Mani. Atferdsforstyrrelser hos demente. Atferdsforstyrrelser hos utviklingshemmede."

Jeg tror uansett at det er ulike varianter av shortcuts som gjør at legen ikke tar seg tiden til å skrive mer passende indikasjoner på resepten. 

legen skrev beroligende på abilifyy... haha, men jeg har sjo sagt at jeg høre stemmer, men dte virker ikke osm han tror meg.. han vet og at jeg har brukt dte tidligere og at jeg fikk aktisi av det, og deg gjør at man ikke blir rolig...

Anonymkode: 09d5b...075

Annonse

ISW skrev (5 timer siden):

Det er så enkelt at fordi Zoloft står i felleskatalogen som til bruk ved depresjon.  Fluanxol blir brukt mot psykose ,schizofreni ifølge felleskatalogen. Da har legen skrevet ut medisinen i henhold til hva den er men å brukes til , enkelt og greit for legen ,selv om både og han vet at du ikke har disse sykdommene. 

Så de snakker til deg med babystemme på apoteket, og indikerer at du er en en person som ikk forstår normal tale, velkommen til min verden , det skjer med meg ganske ofte,på sykehuset ved beinbrudd, hos tannlegen, ja de steder som har isitt journalen system at jeg har schizofreni.

Du får gi beskjed til legen da ,om at han skal slutte med å skrive feil indikasjon på reseptene dine, så får han gjøre rede for hvorfor du får disse medisinene ovenfor myndighetene på annen måte.😀

Anonymkode: c3f24...83b

Jeg har flere ganger fått Rivotril "mot kramper", eller mot "epilepsi". Enda jeg ikke har det. Men kongen på haugen var den som leste  tankeregulerende ved psykose. Her må det hjernevask til tenkte de sikkert på apoteket da. Men de fortrakk ikke en mine.

Anonymkode: e8855...b3c

adhoc skrev (45 minutter siden):

På Lamictalen og Efexoren min står det «for humøret». (BPII) Litt usikker på om det regnes som godt nok blåreseptgrunnlag? 🤔 (Gir tidvis fnisete apotekansatte)

Jeg ble også ganske flirete av dette:-) 

ISW skrev (17 timer siden):

Jeg syns du kunne gjort oss alle den tjenesten og sagt, -du trenger ikke å snakke med barnestemme selv og jeg har schizofreni. 

Jeg hadde bare sagt fra ril legen og spurt om vedkommende kunne endre det til riktig bruksområde så sant det korresponderer med å kunne skrive ut på blå resept. Fremfor å irriteres 🙂 På min Lamictal står det «mor bipolar lidelse» noe det også gjør på Seroquel-pakka jeg har resept på. Hadde syntes det var ubehagelig om det sto noe som ikke stemte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...