Gå til innhold

Retraumatisering er ingen spøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skrev her om henlagt voldtektssak. Om hvordan de bare satte i gang et nytt jordskjelv i meg, for så å henlegge igjen. At jeg satt bare igjen med et åpent sår som jeg ikke visste hvordan jeg skulle forholde meg til. Fått beskjed om å være flink og gjøre riktige ting. Og jeg har prøvd hardt. Fått det på avstand igjen. Men så kom jeg midt i en hendelse på jobb som ble en for direkte påminner av voldtekten. Var skjelven og sov og spiste dårlig i noen dager. Fikk debrief på hendelsen, og ny beskjed om å være flink. Klarte å rydde også dette ut av hodet, selv om flashbackene kom og gikk.

Men så BAM setter tidenes migreneanfall i gang. På dag fem eller seks kom jeg på legevakten og fikk mye morfin, hjerneslag ble vurdert men utelukket. Sendt hjem med smertestillende, fastlege igjen, andre medisiner, varierende smerter, trodde det ble bedre, men så måtte jeg på legevakt igjen og få mengder morfin. Enda en vurdering om hjerneslag. Sendt hjem og satte i gang opptrapping av forebyggende medisin. Er i bedring, men ikke helt bra i hodet, samt at jeg er helt utkjørt og må hvile kropp og hode og trene meg sakte opp igjen. Så jeg er sykemeldt på andre uke av totalt fire (forhåpentligvis). 

Men legen på siste legevaktbesøk og fastlegen spurte endelig om det hadde vært en foranledning som utløste det. Og jeg fortalte om at hadde vært en hendelse på jobb som gjorde at jeg sov og spiste dårlig. Massivt stress+sult+lite søvn er en skikkelig uheldig kombinasjon for migrenen min. Fastlegen har spurt meg to ganger om jeg har fått denne episoden ut av verden, og jeg sier at det har jeg. Og jeg sier at jeg har heller ikke hatt flashbacks fra overgrepet. Det er som om hjernen ikke har hatt plass til det når jeg fikk mitt livs verste og lengste migreneanfall. Og jeg sa at jeg vet selvfølgelig ikke om det kommer tilbake når jeg har fått hodet mitt i vater igjen. Men jeg er glad noen faktisk spurte.

Og nå sitter jeg og tenker at jeg ventet egentlig bare på at det skulle smelle på en eller annen måte. Med de påkjenningene og bare en beskjed om å være flink og bruke det jeg kan fra før. Ja, jeg er flink, men jeg har også vært nødt til å deale med en åpent sår helt alene. Det er som sagt ikke plagsomt nå, og kanskje er det over. Men altså, retraumatisering er ingen spøk, og denne gangen resulterte det i voldsom migrene som setter meg ut i flere uker. Skal til legen igjen om to uker. Selv om jeg ikke skulle ha noen flashbacks igjen til da, så tror jeg i det minste jeg må fortelle hvor beintøft det har vært å stå i dette alene med en beskjed om å bare skulle være flink. 

Anonymkode: cf84d...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...