Gjest ammemamma Skrevet 19. september 2000 Del Skrevet 19. september 2000 Jeg er en 33 år gammel 3 barns mor, som bruker p-pillen Follimin. Yngstemann er 13 mnd., og jeg har nettopp begynt på igjen med p-piller selv om jeg fortsatt ammer henne litt. Tidligere har jeg brukt Levonova, men tok den ut, da jeg synes det var plagsomt å ikke få tilbake mensen(!). Det jeg lurer på nå er følgende: Er kobberspiral like sikkert som p-piller? Hva med faren for svangerskap utenfor livmoren? Evt. andre bivirkninger. Begynner nemlig å få nok av å putte i meg daglige hormoner! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4652-spiral-kontra-p-piller-mette-moen-mfl/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. september 2000 Del Skrevet 22. september 2000 De fleste vil synes det er en fordel ikke å ha mensen og skadelig er det ikke, kanskje en fordel for kroppen (når man bruker hormonspiral). Kobberspiral er ikke helt så sikker som pille, men den kan man til gjengjeld glemme. Spiralen beskytter ikke så effektivt mot graviditet utenfor livmoren, det kommer rikeligere blødninger og det er en økt risiko for infeksjon. Prevensjons sikkerhet angis slikt: 1. P-sprøyte og hormonspiral mer enn 99% sikkerhet 2. P-pille 99 % sikkerhet 3. Kobber-spiral 98 % sikkerhet 4. Minipille 95 % sikkerhet 5. "Persona-metoden" 94% sikkerhet 6. Kondom/pessar/skum 85-90% sikkerhet 7. Sikre perioder 75 % sikkerhet Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4652-spiral-kontra-p-piller-mette-moen-mfl/#findComment-27230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.