Gå til innhold

spiral kontra p-piller - Mette Moen m.fl.


Gjest ammemamma

Anbefalte innlegg

Gjest ammemamma

Jeg er en 33 år gammel 3 barns mor, som bruker p-pillen Follimin. Yngstemann er 13 mnd., og jeg har nettopp begynt på igjen med p-piller selv om jeg fortsatt ammer henne litt. Tidligere har jeg brukt Levonova, men tok den ut, da jeg synes det var plagsomt å ikke få tilbake mensen(!). Det jeg lurer på nå er følgende: Er kobberspiral like sikkert som p-piller? Hva med faren for svangerskap utenfor livmoren? Evt. andre bivirkninger. Begynner nemlig å få nok av å putte i meg daglige hormoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

De fleste vil synes det er en fordel ikke å ha mensen og skadelig er det ikke, kanskje en fordel for kroppen (når man bruker hormonspiral). Kobberspiral er ikke helt så sikker som pille, men den kan man til gjengjeld glemme. Spiralen beskytter ikke så effektivt mot graviditet utenfor livmoren, det kommer rikeligere blødninger og det er en økt risiko for infeksjon.

Prevensjons sikkerhet angis slikt:

1. P-sprøyte og hormonspiral mer enn 99% sikkerhet

2. P-pille 99 % sikkerhet

3. Kobber-spiral 98 % sikkerhet

4. Minipille 95 % sikkerhet

5. "Persona-metoden" 94% sikkerhet

6. Kondom/pessar/skum 85-90% sikkerhet

7. Sikre perioder 75 % sikkerhet

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...