Gå til innhold

klump i halsen - tilstand


nogood

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lever et normalt bra liv, føler jeg. Likevel - jeg har ofte, og gjerne i lengre perioder, denne fornemmelsen av å ha en klump i halsen.

Jeg vet ikke hva dette er, er det en psykisk tilstand, som det kan stilles diagnose på, eller hva er dette ?

Klumpen i halsen gir meg selvfølgelig ubehag. Kanskje kommer det fra redsel for noe, redsel for ikke å lykkes.

Uansett - privat føler jeg at jeg har det meget bra, med et fint forhold til min kvinne, samt god og sosial omgangkrets, god økonomi, etc.

Jeg tror kanskje at klumpen i halsen kommer fra arbeidslivet. Jeg er eier av min egen bedrift, og jeg føler kanskje at jeg er redd for å ikke lykkkes med min virksomhet. Klumpen i halsen kommer spesielt fram når betydningsfulle avgjørelser er tatt. Dog viser historien at alt har gått bra, bedre enn jeg kunne håpe på.

Klumpen i halsen gjør at jeg ikke gleder meg like mye over andre ting. Den gjør at jeg fokuserer på at noe er galt, selv om jeg ikke konkret kan fastslå hva som er galt.

Klumpen i halsen gjør at jeg ikke har det så bra som jeg kunne ha hatt det - og fortjener å ha det.

Da jeg er relativt ung, 30 år, håper jeg at noen andre kan ta seg tid til å komme med innspill og kommentarer til mitt problem - klumpen i halsen.

Jeg har hørt om lykkepiller, hva er egentlig dette - kan dette hjelpe meg ?

Jeg makter ikke selv å gjøre noe med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest camaron

Kjære nogood

Å ha følelsen av å ha en klump i halsen er et av flere typiske symptomer på angst. Andre slike typiske symptomer kan være: pusteproblemer (les hyperventilering), hjertebank, skjelving, prikking i fingre og på lepper, uvirkelighetsfølelse, redsel for å bli gal eller å dø m.m.

Når du skriver at det spesielt dukker opp i gitte situasjoner styrker det meg i troen på at det er angst det er snakk om.

Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med legen min for å fått hjelp mot disse plagene. Ubehandlet angst har desverre en tedens til å tulle på seg. Ikke skjelden kan da slike angstopplevelser også dukke opp i flere og flere situasjoner.

Det finnes flere typer medisiner mot angst. Desverre er mange av disse vanedannende, dette gjelder medisiner som valium, vival, stesolid og sobril m.m.

Derimot er ikke såkalte lykkepiller regnet for å være vanedannende, eks på slike piller er: cipramil, sarotex, zoloft. Disse pillene hjelper også godt mot angst.

På en annen side så er ofte piller alene en kortvarig løsning. De tar gjerne bort angsten og ubehaget for en stund, men fjerner heller skjelden grunnen til at angsten er tilstede. Så det beste er nok om du fikk prøve en kombinasjon av piller og terapi. For å få kommet i gang med dette, vil jeg som tidligere nevnt råde deg til å ta opp problemet med fastlegen din. Han kan evt. henvise deg videre til en psykolog eller psykiater.

Blir du henvist videre vær oppmerksom på at det er store prisforskjeller mellom psykolog/ psykiatere med og uten driftsavtale med trygdekontoret. For de med driftsavtale betaler man en egenandel på 193 kr. timen inntil man har nådd grensa på 1350 kr. pr. år. Etter å ha nådd denne grensa er alt gratis. (inkl. evt. reise til og fra behandleren.)

Blir du derimot henvist til en terapeut uten driftsavtale kan det komme til å koste fra 400 kr. og oppover. (Evt. reise til og fra kommer i tillegg)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...