Gå til innhold

Er hvor mye arr du det som avgjør hvor psyk en er?

Anbefalte innlegg

For det sier venninna mi, hun sier at det er hun som er sykest av oss fordi hun har flest arr og er oftest på legevakten. Men samtidig så er jeg den som ikke klarer skole, mens hun går jo på skole så etter min mening er hun bedre enn meg. 

Anonymkode: bbcbe...d31

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For det sier venninna mi, hun sier at det er hun som er sykest av oss fordi hun har flest arr og er oftest på legevakten. Men samtidig så er jeg den som ikke klarer skole, mens hun går jo på skole så etter min mening er hun bedre enn meg. 

Anonymkode: bbcbe...d31

Jeg tenker at graden av lidelse har mye å si. Og livskvalitet. Og at en slags konkurranse i "hvem som er sykest" er ganske meningsløs.

Nei det er ikke hvem som har flest arr som avgjør hvem som er sykest. 

Fins da mange alvorlig syke som ikke selvskader i det hele tatt. 

Når jeg først selvskader så blir det som oftest veldig alvorlig. Men det betyr ikke at jeg mener jeg er mer alvorlig syk enn en som ikke skader seg like mye når den gjør det. Eller at jeg er mindre syk enn en som gjør det ukentlig når jeg selv gjør det kanskje sånn to ganger i året. Jeg var ikke mer syk før da jeg skadet meg mye oftere. Jeg bare hadde mye lavere motstandskraft mot trangen til å gjøre det. 

Mine problemer med selvskading er ikke det som viser at jeg til tider er alvorlig syk. Det er er en del av mitt symptombilde ja, men det er funksjonsnivået i hverdagen og helhetsbildet som sier noe om alvorlighetsgraden av min sykdom. Selvskadingen er jo bare et symptom. 

Slik din venninne omtaler det hele gjør jo at man kan lure på om hun selvskader nettopp for at hun ønsker å bli oppfattet som alvorlig syk. Det er mulig hun er det altså, det vet jo ikke jeg. Synes bare det var en rar ting å si. 

Men er det slik at dere har diskusjoner om hvem av dere som er mest syk? Det i seg selv kan trigge dere begge til å skade dere selv mer. Har hørt om at slikt nesten kan bli en konkurranse om å være den som er mest syk. Det er egne nettsamfunn hvor det er status i å være den som er mest syk, den som skader seg oftest, som skader seg mest alvorlig, hvor de legger ut bilder av sårene sine osv. Litt slik som pro ana-miljøet. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...