Gå til innhold

Lurer på om mani?


Gjest Theos

Anbefalte innlegg

Gjest Theos

Hva er mani? Vet det kan være f.eks vanvittig pengeforbruk og at psykotiske utbrudd er vanlig, men: Kan mani ha ekstremt fysiske utslag (feks voldsomme treningsøketer uten å ha fysikken inne), plutselig ekstremt sosiale/verbale utslag(være helt ovenpå og snakke med ALLE) , ekstrem tankevirksomhet (masse ideer) uten alltid å være etterfulgt av handlinger? Kan mani vare og være bare en dag? - eller en uke? Når dette etterfølges av nedturer (som tilsvarer oppturene - dog ingen fast regel på dette), kalles det mani? Finnes det andre begreper eller ord på dette?

Gjett om jeg er takknemlig om noen kan si noe om dette til meg!

ps. dagen min har vært et eneste "gjøreorgie". Det er nesten som supermann har tatt bolig i meg. Hadde det enda vært en permanent tilstand.. *Supermann - nå må vi legge oss -vi har jo rydda hele universet i dag!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Z@pvir

Hypomani er visst en ikke fullt utviklet mani. Vet ikke mer enn det egentlig.

Mistenker selv at jeg må være litt hypoman innimellom. Må ta meg samen for ikke å ta helt av. Du kjenner det kanskje igjen? Blir helt andpusten av mitt eget tempo. Går nettopp på det du nevnte som prating, trening, annet arbeid, planlegging/tankevirksomhet.

Ja,ja - dette er bedre enn den sløve//totalt stillestittende hverdagen under depresjonen jeg hadde.

Du får nok mer utfyllende svar fra NHD.

Kjente meg bare igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ektefelle

Det du beskriver er symptomer på det som omtales som bipolar lidelse - mani og depresjoner i varierende grad.

Mani/hypomani har mange ulike ansikter - men økt følelse av evner og energi, redusert søvnbehov, taletrang, trang til å møte mennesker, en stadig strøm av tanker og ideer er felles. Ukritisk adferd (seksuelt, bilkjøring, alkohol mm) er også symptomer på mani.

Jeg synes du bør ta en tur til legen din og fortelle hvordan du har det. Lidelsen er alvorlig, men har gode prognoser dersom den behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, dette kan godt være en mani.

Det kreves flere opplysninger for å skille mani fra hypomani. Man det var vel heller ikke spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Theos

Hypomani er visst en ikke fullt utviklet mani. Vet ikke mer enn det egentlig.

Mistenker selv at jeg må være litt hypoman innimellom. Må ta meg samen for ikke å ta helt av. Du kjenner det kanskje igjen? Blir helt andpusten av mitt eget tempo. Går nettopp på det du nevnte som prating, trening, annet arbeid, planlegging/tankevirksomhet.

Ja,ja - dette er bedre enn den sløve//totalt stillestittende hverdagen under depresjonen jeg hadde.

Du får nok mer utfyllende svar fra NHD.

Kjente meg bare igjen!

Forresten rart; enten bruker man alle kreftene på å holde "maskineriet" i gang, eller så er det motsatt - man bruker alle kreftene på å bremse det.

Superman - go home!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...