AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 cilie skrev (10 timer siden): Jeg hører akkurat på Faithless med Insomnia - og visste ikke da jeg digget den i ‘96 at teksten virkelig skulle bli så gjenkjennelig og treffende. Hva gjør du for å få sove? Det er mulig jeg har svart deg her før? Har ett konstant indre stress som ikke går vekk, det slipper ikke tak. Og er ikke noe stressende som har skjedd i livet. Anonymkode: 786d6...006 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465222-s%C3%A5-j%C3%A6vla-sliten-av-ingen-s%C3%B8vn-p%C3%A5-flere-dager/page/2/#findComment-4078927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilie Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gjør søvnhygiene, roer meg ned før jeg skal sove, tar sovemedisin, står opp til faste tidspunkt og legger meg i fast tid. Men har ett konstant indre stress som ikke går vekk, klarer ikke å slappe av, og tenker på alt mulig å hører musikk i ørene hele tiden som er irriterende og får da ikke sove. Er ett stort indre stress som ikke går vekk. Og jeg er så sliten. Anonymkode: 786d6...006 Da trumfer stresset ditt søvnbehovet, så du må få hjelp til å håndtere det. Kan du prøve å si til deg selv at du ikke skal tenke når du legger deg, ev bare registrere musikken du hører uten å stresse over den? «Hjelper det meg å tenke på dette nå?» 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465222-s%C3%A5-j%C3%A6vla-sliten-av-ingen-s%C3%B8vn-p%C3%A5-flere-dager/page/2/#findComment-4078932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 cilie skrev (4 timer siden): Da trumfer stresset ditt søvnbehovet, så du må få hjelp til å håndtere det. Kan du prøve å si til deg selv at du ikke skal tenke når du legger deg, ev bare registrere musikken du hører uten å stresse over den? «Hjelper det meg å tenke på dette nå?» En kan ikke bare spørre seg om dette og liksom godta at «musikken» er der. Jeg har hatt det slik. Det fikset seg over natta da jeg startet med adhd medisiner. Jeg vet ikke hvorfor. Kanskje jeg fikk motivasjon til å stå opp for å ta medisinen før det hadde gått for langt ut på dagen. Søvnproblemene mine kom litt og litt tilbake når jeg hadde pause fra de. Kanskje er det dopaminet de ga som gjorde at jeg holdt meg mer engasjert ila dagen slik at jeg var mer sliten når det ble kveld. Men typisk nok, så er sikkert Ts en som ikke får lov å ta slik. De medisinene en får fra legen for søvn er visst avhengighetsskapende og kan gjøre deg tung i hodet da de inneholder noe alkohol eller askorbinsyre. Derfor hangover følelsen. Når jeg ikke brukte medisiner i det hele tatt så var jeg i fysisk aktivitet hele dagen men det er nok begrenset hvor bra det er for å kroppen også. Men det var min eneste måte å bli trett om kvelden på da. Ts, er du sikker på at du spiser sunt og nok? Får en i seg for lite så blir kroppen stresset og slapp. Jeg blir veldig maktesløs om jeg går sulten for lenge. Og det har jeg jo prøvd siden medisinen jeg bruker kverker matlysten. Til jeg bare må gi etter, altså det blir enten å sovne av lite energi eller tvinge i seg noe. Søvnen er noe irriterende noe. Det er så lett å sovne på dagen når en ikke bør. Det kan være vanskelig å sovne på kvelden når en bør, selv om en har mangel på søvn fra før. En veldig ond sirkel det er lett å falle inn i men som er vanskelig å komme ut av. Men mine behandlere har sagt, jeg har lest mye om det og jeg har erfart det selv. Vær forsiktig med skjermtitting et par timer før du legger deg. Hvis du har nyere mobil kan du slå på den funksjonen der skjermen blir oransje når det blir kveld. Unngå blått lys så mye du kan. Ikke drikk koffein etter 6 om kvelden. Ikke legg deg sulten. Ikke legg deg på full mage. Få den fysiske aktiviteten du takler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465222-s%C3%A5-j%C3%A6vla-sliten-av-ingen-s%C3%B8vn-p%C3%A5-flere-dager/page/2/#findComment-4078953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.