Gå til innhold

Kontrollkommisjonen


Glitter

Anbefalte innlegg

Hvor ofte er det man får medhold i kontrollkommisjonen? 

I mitt tilfelle gjelder det om pårørende får medhold. 

Og hvis de får medhold, hvordan blir det da egentlig? Blir avdelingen pålagt å ha meg videre på tvang? Og hvor lenge er de da pålagt å ha meg der?

@kupton

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når en pasient klager til kontrollkommisjonen er det jo for å få oppheve tvang og da få mulighet til å kunne skrive seg ut. Her blir det spurt om hvem som er vanlig å få medhold. Pårørende som vil ha pasient på tvang eller pasient som vil oppheve tvang?

Endret av Admin
Ryddet for slettet sitat. Admin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (7 timer siden):

Når en pasient klager til kontrollkommisjonen er det jo for å få oppheve tvang og da få mulighet til å kunne skrive seg ut. Her blir det spurt om hvem som er vanlig å få medhold. Pårørende som vil ha pasient på tvang eller pasient som vil oppheve tvang?

Jeg har forstått det som at det her er slik at sykehuset mener at det ikke er grunnlag for  tvang og at de pårørende klager på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være tvangsinnlagt må du mangle samtykkekompetanse pluss tilleggs kriterier, eller at det er fare for selvmord.  Jeg har ikke lest noen saker der pårørende er den som ønsker at pasienten skal være innlagt så det kan jeg ikke svare på. Men der lege/sykehuset har ønsket pasienten innlagt har jeg inntrykk av at de vinner frem i kontrollkommisjonen i de fleste tilfellene. 

Tvangsinnleggelse skal opphøre når pasienten har fått tilbake sin samtykkekompetanse, eller den akutte selvmordsfaren er over .

Anonymkode: 443c1...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar. 

Da jeg ble paragrafvurdert på søndagen så mente overlegen at jeg ikke var samtykkekompetent, så tvangen ble opprettholdt. I går vurderte min behandler at det ikke lenger var grunnlag for tvang og ringte min familie fordi de har rett til å klage på opphevelse av tvang og det valgte de å gjøre. 

Prøver ikke å være lenge innlagt nei. Jeg fikk tilbud om videre opphold her, men kjenner meg håpløs og sa jeg ville skrive meg ut. Nå har jeg sovet på det og er blitt usikker. 

Har spurt min far om han kan trekke klagen så vi slipper dette her. Men vet ikke om det går an å bare trekke den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan bruke litt mer tid på å bestemme deg for om du vil bli på avdelingen, nå som du har fått tilbud om å bli værende? Så slipper familien din å anke legens avgjørelse.  

Anonymkode: 443c1...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når pårørende klager på utskriving fra tvang, skal KKom behandle dette raskt. Leder i KKom kan bestemme at klagen har oppsettende virkning dvs at pasienten ikke blir utskrevet før klagen er behandlet. 

Dersom pårørende får medhold i klagen, skal sykehuset fortsatt ha pasienten til behandling på tvang. Ansvarlig for vedtak (les overlegen) kan da når som helst gjøre en ny vurdering, og dersom denne fortsatt går på opphevelse av tvang, blir tvangen fjernet. Skikk og bruk, og respekt for KKom, tilsier at dette ikke bør skje bare etter et par dager, men det er ikke satt noen fast grense for når ny vurdering kan gjøres.

Det står at en skal være meget forsiktig med å forlenge tvang dersom både pasienten og ansvarlig for vedtak mener at det ikke er grunnlag for tvang.

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/psykisk-helsevernloven-med-kommentarer/etablering-og-opphor-av-tvungent-psykisk-helsevern#paragraf-3-8-etterproving-uten-klage-samt-opphor-og-forlengelse-av-tvungent-psykisk-helsevern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Når pårørende klager på utskriving fra tvang, skal KKom behandle dette raskt. Leder i KKom kan bestemme at klagen har oppsettende virkning dvs at pasienten ikke blir utskrevet før klagen er behandlet. 

Dersom pårørende får medhold i klagen, skal sykehuset fortsatt ha pasienten til behandling på tvang. Ansvarlig for vedtak (les overlegen) kan da når som helst gjøre en ny vurdering, og dersom denne fortsatt går på opphevelse av tvang, blir tvangen fjernet. Skikk og bruk, og respekt for KKom, tilsier at dette ikke bør skje bare etter et par dager, men det er ikke satt noen fast grense for når ny vurdering kan gjøres.

Det står at en skal være meget forsiktig med å forlenge tvang dersom både pasienten og ansvarlig for vedtak mener at det ikke er grunnlag for tvang.

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/psykisk-helsevernloven-med-kommentarer/etablering-og-opphor-av-tvungent-psykisk-helsevern#paragraf-3-8-etterproving-uten-klage-samt-opphor-og-forlengelse-av-tvungent-psykisk-helsevern

Takk for svar. 

 

Har klart å få pappa til å trekke klagen mot at jeg lovde å bli her i noen dager til. Så da slipper jeg i hvert fall styret med kontrollkommisjonen. 

Dessuten sliter jeg noe enormt med kommunikasjon og føler jeg blir mye misforstått. Det følte jeg skjedde i går også. Kan bruke timesvis på å forsøke å finne ut av hvordan jeg skal kommunisere, men så blir alt feil likevel. 

Men jeg vil jo bestemme selv om jeg skal leve eller ikke og det mener behandler også. Det er bare min familie som er veldig redd da det er lenge siden de så meg så dårlig. Og de er frustrert over at jeg ikke får prøve mer medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fornuftig av deg å akseptere fortsatt innleggelse på frivillig grunnlag.

Selvsagt er det du selv som skal bestemme om du skal leve eller ikke. Men du trenger ikke å problematisere dette hver dag. Kan du ikke bare bestemme deg i dag for at du i det minste skal leve en måned til? Så tar du det hele opp til ny vurdering 15. mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 timer siden):

Det er fornuftig av deg å akseptere fortsatt innleggelse på frivillig grunnlag.

Selvsagt er det du selv som skal bestemme om du skal leve eller ikke. Men du trenger ikke å problematisere dette hver dag. Kan du ikke bare bestemme deg i dag for at du i det minste skal leve en måned til? Så tar du det hele opp til ny vurdering 15. mars.

En hel måned føles veldig mye å gape over. Kan forsøke, men føler liksom at en uke er det jeg klarer å motivere meg for her og nå. 

Har gradvis blitt mer og mer dårlig siden romjulen og nå har det gått så langt at jeg ikke en gang liker mine egne unger. 

Men nå har jeg tatt imot tilbudet om å være her til over helgen da så jeg får vel være her. Lovet pappa det for at han skulle trekke klagen på oppheving av tvangen. Pluss at jeg følte meg fanget av å ikke få gå ut alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

En hel måned føles veldig mye å gape over. Kan forsøke, men føler liksom at en uke er det jeg klarer å motivere meg for her og nå. 

Har gradvis blitt mer og mer dårlig siden romjulen og nå har det gått så langt at jeg ikke en gang liker mine egne unger. 

Men nå har jeg tatt imot tilbudet om å være her til over helgen da så jeg får vel være her. Lovet pappa det for at han skulle trekke klagen på oppheving av tvangen. Pluss at jeg følte meg fanget av å ikke få gå ut alene.

Så fint at du valgte å leve da. Selvom du får det til å høres ut som om det kun er pga foreldrene dine at du valgte det.. 

Anonymkode: 32df1...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så fint at du valgte å leve da. Selvom du får det til å høres ut som om det kun er pga foreldrene dine at du valgte det.. 

Anonymkode: 32df1...a82

Forstår ikke helt kommentaren din. Jeg har en behandler som har brukt mye tid på å få meg til å hente fram litt ekstra gir, og jeg har familie som er fryktelig redd for meg. For min egen del ser jeg ikke noe som gir meg lyst til å leve, men jeg prøver likevel..

Jeg vet ikke om du har vært alvorlig deprimert før, men for min del har jeg blitt gradvis verre siste månedene og jeg fungerer ikke på noen områder nå. Ble spurt om jeg var rusa i stad fordi jeg er så sløv og snakker så sakte.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke forstå logikken bak min behandler sin vurdering mtp oppheving av tvang og å bli sint for at den oppheves er to vidt forskjellige ting. Jeg ble ikke sint, jeg bare kunne ikke forstå hennes vurdering når hun jo skrev at det er høyere sannsynlighet for at jeg tar livet mitt nå enn at jeg ikke gjør det. Da forstod jeg ikke hvorfor hun likevel opphevde tvangen. Men det har vi snakket om og jeg skjønner det. Men jeg hadde inntil en del prat planer om å skrive meg ut så snart jeg kunne, og jeg fikk min far til å trekke klagen, så de der påstandene til deg AB orker jeg ikke. 

Du aner ikke hva som foregår i hodet mitt og hva jeg går gjennom for tiden. Jeg ligger her og kjenner meg klaustrofobisk fordi jeg har lovet min familie å bli her til over helga. Hvert eneste minutt gjør vondt og er fylt opp av suicidale tanker. 

Når jeg da likevel greier å takke ja til hjelp så finner du det altså lurt å kritisere meg. 

Jeg har ikke vært suicidal siden mai/juni I fjor, og da mistet jeg nesten livet i selvmord. Og jeg er MER suicidal nå enn hva jeg var da. 

Håper du er fornøyd med deg selv. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld men jeg synes det er omsorgssvikt at du ikke for litium og lamictal 

jeg vet veldig godt hvor vondt en bipolar depresjon er

 

evt zyprexa eller seroquel 

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (1 minutt siden):

Unnskyld men jeg synes det er omsorgssvikt at du ikke for litium og lamictal 

jeg vet veldig godt hvor vondt en bipolar depresjon er!

Takk. Jeg er veldig fortvilet selv, men har gitt opp å forsøke. Jeg må eventuelt prøve den medisinfrie behandlingen først, og hvis den ikke funker så må jeg søkes inn på DPS og da kan de ta sin egen vurdering. For min faste behandler og teamet her har valgt å stoppe videre prøving av medikamenter. 

Det vil si at skulle det bli aktuelt med å prøve medisiner igjen så blir det sånn 1,5 år til. Minst. Og det er noe av dette som gjør meg så håpløs. For meg virker det som at dette her blir livet mitt, og det livet vil jeg ikke ha. Men min behandler mener det er depresjonen min som lurer meg til å tenke at det blir som dette for alltid. 

Er jo også redd for å havne på kjøret igjen mtp rus for jeg er så langt nede nå at det å ruse meg virker som en løsning mtp å holde ut. Selv om jeg vet innerst inne at det er skikkelig dumt å gjøre. 

Det er fullstendig utmattende å kjempe sånn imot selvmordstankene. De er så sterke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill ikke ta selvmord 😔jeg blir veldig redd når jeg har lest hva du skrev.. og sint på psykiatrien og psykiateren. Hvordan i alle dager kan psykiateren skrive deg ut når hun skrev hun tror du kan ta selvmord?? Du er verdifull og det er mange som er glad i deg. Hold ut. Ikke skriv deg ut. Vær så snill.. ❤️ 

 

Anonymkode: de836...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager kan psykiateren ta bort tvangen når du har det så ille. Vær så snill ikke skriv deg ut, forlang den hjelpen du har krav på 

Anonymkode: de836...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill ikke ta selvmord 😔jeg blir veldig redd når jeg har lest hva du skrev.. og sint på psykiatrien og psykiateren. Hvordan i alle dager kan psykiateren ta bort tvangen når hun skrev hun tror du kan ta selvmord?? Du er verdifull og det er mange som er glad i deg. Hold ut. Ikke skriv deg ut. Vær så snill.. ❤️ 

 

 

Anonymkode: de836...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vær så snill ikke ta selvmord 😔jeg blir veldig redd når jeg har lest hva du skrev.. og sint på psykiatrien og psykiateren. Hvordan i alle dager kan psykiateren ta bort tvangen når hun skrev hun tror du kan ta selvmord?? Du er verdifull og det er mange som er glad i deg. Hold ut. Ikke skriv deg ut. Vær så snill.. ❤️ 

 

 

Anonymkode: de836...5c4

Jeg har ikke skrevet meg ut. Så prøver å finne ut av ting. 

Akkurat logikken til min behandler sliter jeg mye med. Vi har snakket en del om det i dag, og noe av det gir mening, men noe forstår jeg bare ikke. Blir veldig forvirret av det hele. 

Uansett mtp hvordan jeg ble angrepet i stad så har jeg ikke så lyst til å skrive så mye her. 

Takk for omtanken. Ikke vær redd. Jeg får hjelp her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...