Gå til innhold

Eupf og leveår


Fru2020

Anbefalte innlegg

I store medisinske leksikon står det om emosjonelt ustabile pf at:

Uten behandling risikerer man et strevsomt liv med sterkt redusert levealder.

Hvorfor det? 

Er det pga at personer som tar selvmord, overdose drar ned snittet? Eller er det generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ca 10% med EUPF som dør av selvmord. I tillegg vil jeg tro at kroppen tar skade av feks overdoser eller rus. Slik at man kanskje dør av hjertesvikt eller noe på et senere tidspunkt.

Dette gjelder jo andre psykiske lidelser også. Tror jeg leste en gang at forekomst av selvmord blant bipolar 2 er 20%. Eller så så jeg det i en dokumentar. 

Schizofreni er også forbundet med lavere levealder.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9

Ja jeg skjønner godt hvorfor. Vi har så sammenslåtte plager av omfattende art at det er umulig å leve med. Alt som feiler oss er vist på grunn av våres personlighetsforstyrrelse. Jeg er bare 20 år og livet mitt har vært ett helvete i det siste og eneste forklaringen jeg får er at det er pga borderline. Så tror nok ikke jeg klarer å leve til jeg blir 25 engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (53 minutter siden):

Ja jeg skjønner godt hvorfor. Vi har så sammenslåtte plager av omfattende art at det er umulig å leve med. Alt som feiler oss er vist på grunn av våres personlighetsforstyrrelse. Jeg er bare 20 år og livet mitt har vært ett helvete i det siste og eneste forklaringen jeg får er at det er pga borderline. Så tror nok ikke jeg klarer å leve til jeg blir 25 engang. 

Men på den annen side så står det jo også på nettet at de aller fleste blir friske fra eupf. Er ikke ofte man ser 70åringer fly rundt på broer og jernbaner. 

Anonymkode: 8f862...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men på den annen side så står det jo også på nettet at de aller fleste blir friske fra eupf. Er ikke ofte man ser 70åringer fly rundt på broer og jernbaner. 

Anonymkode: 8f862...fb9

Regner med det er fordi at de enten lykkes i å ta livet sitt til slutt ( Før eller siden så blir kroppen så ødelagt at den ikke overlever neste forsøk ) eller fordi de blir friskere med årene. Jeg er nå fylt 30 år og hadde aldri trodd at jeg skulle bli så gammel da jeg begynte i behandling for diagnosen da jeg var rundt 23. Behandling funker, men det er en kjempetøff jobb og man må være innstilt på å gjøre så og si alt selv uansett hvor vondt det er. 

Anonymkode: a8d9b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Det er vel ca 10% med EUPF som dør av selvmord. I tillegg vil jeg tro at kroppen tar skade av feks overdoser eller rus. Slik at man kanskje dør av hjertesvikt eller noe på et senere tidspunkt.

Dette gjelder jo andre psykiske lidelser også. Tror jeg leste en gang at forekomst av selvmord blant bipolar 2 er 20%. Eller så så jeg det i en dokumentar. 

Schizofreni er også forbundet med lavere levealder.

Det kan umulig stemme at 1 av 5 med biplolar 2 dør av selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (8 minutter siden):

Det kan umulig stemme at 1 av 5 med biplolar 2 dør av selvmord. 

Den er 22x høyere enn normalpopulasjonen (kilde: Psykia). 

Hvis vi antar at 100 mennesker årlig av normalpopulasjonen dør av selvmord, utgjør det en risiko på 0,001% pr år. Ganget med 80 leveår blir det 0,08%. Ganget dette med 22, som odds ratio for bipolar er, er vi oppe i ca 1,7%. Det høres riktig ut.

Litt avrundingsfeil og grove estimater, men ser ikke så galt ut

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (6 minutter siden):

Den er 22x høyere enn normalpopulasjonen (kilde: Psykia). 

Hvis vi antar at 100 mennesker årlig av normalpopulasjonen dør av selvmord, utgjør det en risiko på 0,001% pr år. Ganget med 80 leveår blir det 0,08%. Ganget dette med 22, som odds ratio for bipolar er, er vi oppe i ca 1,7%. Det høres riktig ut.

Litt avrundingsfeil og grove estimater, men ser ikke så galt ut

Dette stemmer med det jeg har lest også. Det at forekomsten er betydelig høyere enn for normalpopulasjonen, er noe helt annet enn at et stort antall dør i selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9

Jeg skal isåfall ikke leve mye lengre nei når den dumme emosjonelt ustabile personlighetsforstyrrelsen min er grunnen til helvete i mitt liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (23 minutter siden):

Det kan umulig stemme at 1 av 5 med biplolar 2 dør av selvmord. 

Okei. Har sikkert misforstått da. Tror det ble sagt på en dokumentar, men 1 av 5 hørtes jo mye ut når du sier det sånn ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Det er vel ca 10% med EUPF som dør av selvmord. I tillegg vil jeg tro at kroppen tar skade av feks overdoser eller rus. Slik at man kanskje dør av hjertesvikt eller noe på et senere tidspunkt.

Dette gjelder jo andre psykiske lidelser også. Tror jeg leste en gang at forekomst av selvmord blant bipolar 2 er 20%. Eller så så jeg det i en dokumentar. 

Schizofreni er også forbundet med lavere levealder.

Tviler på at 1 av 10 med eupf tar selvmord.

Og de fleste med eupf har bare halvhjertede forsøk som de vet ikke er dødelig. Men man hører selvsagt mest om de mer dramatiske pasientene. 

Anonymkode: 8f862...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tviler på at 1 av 10 med eupf tar selvmord.

Og de fleste med eupf har bare halvhjertede forsøk som de vet ikke er dødelig. Men man hører selvsagt mest om de mer dramatiske pasientene. 

Anonymkode: 8f862...fb9

Tror heller ikke at et så høyt antall tatt livet sitt.

Men hvis du ikke mener det har med selvmord å gjøre, hvorfor tror du da at folk med eupf har sterkt redusert levealder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (6 minutter siden):

Tror heller ikke at et så høyt antall tatt livet sitt.

Men hvis du ikke mener det har med selvmord å gjøre, hvorfor tror du da at folk med eupf har sterkt redusert levealder?

Påkjenningene kanskje? Kroppen eldes og slites ut fortere når man har en sånn type lidelse. Selv om man kanskje ikke tar livet sitt så har man kanskje mer stress og andre faktorer som er med på at man eldes fortere og derfor dør tidligere? Mange med EUPF tar jo dårligere vare på seg selv, selvskader, ruser seg, røyker sigaretter, drikker for mye og slikt som kan være med på å forkorte levealder

Anonymkode: a8d9b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tviler på at 1 av 10 med eupf tar selvmord.

Og de fleste med eupf har bare halvhjertede forsøk som de vet ikke er dødelig. Men man hører selvsagt mest om de mer dramatiske pasientene. 

Anonymkode: 8f862...fb9

Det er det jeg har blitt fortalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke å legge ved link av en eller annen grunn, men  søk på "selvmord ved emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse" så kommer det en artikkel fra tidsskriftet hvor det står at 10% dør av selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 time siden):

Det kan umulig stemme at 1 av 5 med biplolar 2 dør av selvmord. 

 

ISW skrev (1 time siden):

Den er 22x høyere enn normalpopulasjonen (kilde: Psykia). 

Hvis vi antar at 100 mennesker årlig av normalpopulasjonen dør av selvmord, utgjør det en risiko på 0,001% pr år. Ganget med 80 leveår blir det 0,08%. Ganget dette med 22, som odds ratio for bipolar er, er vi oppe i ca 1,7%. Det høres riktig ut.

Litt avrundingsfeil og grove estimater, men ser ikke så galt ut

Gjelder dette for bipolar generelt eller bare type 2? Hva med type 1?

Anonymkode: 1818d...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (15 minutter siden):

Det er det jeg har blitt fortalt. 

Det ble jeg også fortalt da jeg var på personlighetspoliklinikken i Oslo.

Anonymkode: a8d9b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ble jeg også fortalt da jeg var på personlighetspoliklinikken i Oslo.

Anonymkode: a8d9b...5a7

Ja jeg googlet det og fant en bra artikkel fra tidsskriftet om selvmord ved emosjonelt ustabil PF og det stod det samme der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (27 minutter siden):

Gikk ikke å legge ved link av en eller annen grunn, men  søk på "selvmord ved emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse" så kommer det en artikkel fra tidsskriftet hvor det står at 10% dør av selvmord.

Jeg har samme problem. 

Anonymkode: 1818d...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...