Gå til innhold

Eupf og leveår


Fru2020

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Det er et himla høyt tall!

 

Ja. Det er jo en alvorlig diagnose og de som hele tiden bagatelliserer selvmordstankene til de med borderline burde se litt på den statistikken.

Det står også noe om i den artikkelen at man skal heller ikke tro at de som avbryter et selvmordsforsøk ikke egentlig mente det da de begynte. Man kan bli redd underveis, og at disse også bør tas på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolarforeningen la for en stund tilbake ut på FB at 25% av de med bp (antakelig både type 1 og 2 sammenlagt) har begått selvmordsforsøk. Statistikk for hvor mange som faktisk dør har jeg dessverre ikke sett. Har selv to alvorlige forsøk, der jeg andre gang var døden nær av organsvikt, dessuten pådro jeg meg betydelig og varig nerveskade, samt rehabiliteringskrevemde ødeleggelse av muskler i beina. Måtte lære meg å stå og gå igjen fra scratch.. Jeg har også slitt med  temmelig alvorlig selvskading, samt hatt et svært skadelig alkoholmisbruk i rundt 5-6 år.  Jeg har også vært ganske stor, på det verste BMI 32,5 I tillegg har jeg røkt i rundt 14 år, men heldigvis klart å slutte for 12 år siden..

På grunn av den selvdestruktive atferden jeg har hatt, har nok en del tenkt i retning eupf. I midlertid har jeg scoret  høyere på unnvikende/engstelig pf enn på eupf ved utredning (dog ikke nok til å få diagnosen,) men jeg tror en del har misforstått at det egentlig var agitert depresjon, og blandede episoder. Jeg har fått høre at det virker sannsynlig i ettertid, siden jeg hadde så påtakelig god effekt av ECT. Jeg har tidligere vært det jeg vil kalle svingdørspasient, men siden utskrivelse etter ECT har jeg følt meg relativt frisk. Pårørende har sagt at de føler de har "fått tilbake" den FjellOgDalar de kjente tidligere.

Dette med at efpf spesifikt er forbundet med lavere levealder, tror jeg kan bunne i den generelle oppfatningen om at psykisk sykdom generelt er forbundet med det. Det er nok da snakk om at man sliter ut kroppen igjennom destruktiv atferd, slik andre er inne på i denne tråden. I tillegg skal man ikke stikke under en stol at også medisiner som blir gitt for å behandle disse lidelsene også kan gi bivirknger som kan slå seg på levealder. Noen medisiner medfører overvekt, og utgjør i seg selv en risiko for å velte lasset om man er predisponert for å utvikle type 2 diabetes. Og har man diabetes (både type 1 og type 2,) kan det skape problemer med å regulere blodsukkeret. I egenskap av å ha type 1 dia selv, og ha prøvd Zyprexa, vet jeg at ) er fullstendig uegnet for meg f.eks. Den ga meg veldig høyt blodsukker som var vanskelig å få ned igjen. Eventuelle senkomplikasjoner av diabetes kan i vesentlig grad korte ned på levealder. 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar skrev (39 minutter siden):

Bipolarforeningen la for en stund tilbake ut på FB at 25% av de med bp (antakelig både type 1 og 2 sammenlagt) har begått selvmordsforsøk. Statistikk for hvor mange som faktisk dør har jeg dessverre ikke sett. Har selv to alvorlige forsøk, der jeg andre gang var døden nær av organsvikt, dessuten pådro jeg meg betydelig og varig nerveskade, samt rehabiliteringskrevemde ødeleggelse av muskler i beina. Måtte lære meg å stå og gå igjen fra scratch.. Jeg har også slitt med  temmelig alvorlig selvskading, samt hatt et svært skadelig alkoholmisbruk i rundt 5-6 år.  Jeg har også vært ganske stor, på det verste BMI 32,5 I tillegg har jeg røkt i rundt 14 år, men heldigvis klart å slutte for 12 år siden..

På grunn av den selvdestruktive atferden jeg har hatt, har nok en del tenkt i retning eupf. I midlertid har jeg scoret  høyere på unnvikende/engstelig pf enn på eupf ved utredning (dog ikke nok til å få diagnosen,) men jeg tror en del har misforstått at det egentlig var agitert depresjon, og blandede episoder. Jeg har fått høre at det virker sannsynlig i ettertid, siden jeg hadde så påtakelig god effekt av ECT. Jeg har tidligere vært det jeg vil kalle svingdørspasient, men siden utskrivelse etter ECT har jeg følt meg relativt frisk. Pårørende har sagt at de føler de har "fått tilbake" den FjellOgDalar de kjente tidligere.

Dette med at efpf spesifikt er forbundet med lavere levealder, tror jeg kan bunne i den generelle oppfatningen om at psykisk sykdom generelt er forbundet med det. Det er nok da snakk om at man sliter ut kroppen igjennom destruktiv atferd, slik andre er inne på i denne tråden. I tillegg skal man ikke stikke under en stol at også medisiner som blir gitt for å behandle disse lidelsene også kan gi bivirknger som kan slå seg på levealder. Noen medisiner medfører overvekt, og utgjør i seg selv en risiko for å velte lasset om man er predisponert for å utvikle type 2 diabetes. Og har man diabetes (både type 1 og type 2,) kan det skape problemer med å regulere blodsukkeret. I egenskap av å ha type 1 dia selv, og ha prøvd Zyprexa, vet jeg at ) er fullstendig uegnet for meg f.eks. Den ga meg veldig høyt blodsukker som var vanskelig å få ned igjen. Eventuelle senkomplikasjoner av diabetes kan i vesentlig grad korte ned på levealder. 

Kanskje det var dette med selvmordsforsøk og ikke nødvendigvis å lykkes jeg har plukket opp, som rundt 20% da. Eller evt det med 22 ganger så høy dødelighet. Er lenge siden jeg så den dokumentaren så har nok bare blandet litt. 

Jeg opplever selv at jeg blir sett i overkant mye med borderline-brillene. Mtp hvor symptomfri jeg blir når jeg ikke er deprimert og hvor mye det blusser opp når jeg er det så har det også vært vanskelig å diagnostisere meg da symptomene på borderline kamuflerte symptomene på bipolar. Jeg har nok borderline altså, men mener at for mye av meg blir satt i den boksen framfor det affektive. Det, pluss masse uønskede reaksjoner på det som er prøvd av medisiner, er grunnen til at de holder sånn igjen på å prøve videre medisinering. Fordi de mener jeg plages mer av borderline som ikke kan medisineres bort. Jeg føler selv jeg er mer plager av bipolar pga alle depresjonene også blir dette med borderline forverret i den sammenhengen. 

Men hos meg hadde ikke ECT ønsket effekt. Samtidig var jeg midt i en livskrise så spørs om det egentlig var riktig tidspunkt for noe sånt.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...