Gå til innhold

Forskning søvn og vekt


 cilie

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/tema/studie-sovngrepet-som-far-ned-vekta/75399672
 

Det er en plussartikkel, men den viser til sammenhengen mellom lite søvn og økt vekt. «Å sove mer er nesten en game changer», mener amerikanske forskere.
 

Dette har jeg alltid vært overbevist om og merket på kroppen. 

Så hva kan man gjøre med dette annet enn å sove mer - som ikke er lett? Jo, være enda mer bevisst på de mekanismene som slår inn ved lite søvn og koble inn en bevisst strategi og et forsvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cilie skrev (10 timer siden):

https://www.dagbladet.no/tema/studie-sovngrepet-som-far-ned-vekta/75399672
 

Det er en plussartikkel, men den viser til sammenhengen mellom lite søvn og økt vekt. «Å sove mer er nesten en game changer», mener amerikanske forskere.
 

Dette har jeg alltid vært overbevist om og merket på kroppen. 

Så hva kan man gjøre med dette annet enn å sove mer - som ikke er lett? Jo, være enda mer bevisst på de mekanismene som slår inn ved lite søvn og koble inn en bevisst strategi og et forsvar. 

Ja, det har helt sikkert en god del betydning for overvekt det at man sover dårlig. 

Etter det du har sagt tidligere har du ingen psykisk lidelse og tar ingen faste medisiner. Tenk da på de som virkelig sliter med psykiske sykdommer og går på medisiner mot f.eks angst, depresjon og psykose hvor medisinene de går på kan gi økt sult med påfølgende overvekt. I tillegg har noen søvnvansker. Likevel klarer flere her å gå ned i vekt, har vi sett. Da tror jeg man må slutte med å bruke søvnvansker og medisiner som unnskyldning og hvilepute for at man er overvektig. Alt handler om kunnskap om kosthold og mosjon/trening (og forholdet mellom dem), samt motivasjon og evne til gjennomføring. 

Jeg sliter selv med overvekt, motivasjon og evne til å gjennomføre slanking til et nivå jeg er fornøyd med, men jeg skylder ikke på annet eller andre enn meg selv. For min del må jeg jobbe mer med motivasjonen og blant annet kutte den automatiske koblingen om at mat = trøst. Så må jeg bestemme meg (ofte om og om igjen) for at dette vil jeg, og at jeg vil det nok til at jeg klarer det. 

Anonymkode: 26927...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bort i fra svaret mitt, cilie. Jeg tror jeg grunnleggende misforstod hensikten bak postingen. 

Anonymkode: 26927...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å påstå at nærmest samtlige som vil ned i vekt har feil fokus.

Fokus er typisk at det viktigste i verden er å gå masse ned i vekt på kortest mulig tid. For å oppnå dette er det ikke måte på kreative dietter som enten skal få en til å passe skjorta eller bikinien innen sommeren. Og ved første anledning går man på en smell, det gikk til helvete og man ender med å spise enda mer enn før. 

Typisk er det også at man skal finne diverse hhv. psykologiske eller somatiske årsaker til at man er feit. Dårlig søvn, trøstespising, medisiner, angst, depresjon, lavt stoffskifte, osv. Om dette er å lete etter årsakssammenheng eller om det er for å legitimere ovenfor seg selv at man er feit av en grunn, og ikke en udugelig slabbedask, vet jeg ikke. Men jeg vet at det er mye hyggeligere å skylde på dust lærer for dårlige karakterer enn på seg selv. Det er menneskelig. 

Den ene gangen jeg gikk skikkelig mange kilo ned i vekt og ble der i mange år, var fordi jeg rett og slett ga faen i hele problemstillingen. Jeg spiste når jeg var sulten. Ikke etter klokka. Jeg kuttet ut åpenbare dumheter i kosten og reserverte det for bursdager, men bortsett fra det ofret jeg ikke vekten en tanke. Jeg gikk fra 110 til 78 kg på halvannet år. Og ble der fram til jeg fant en unnskyldning for å legge på meg (Remeron). Men - moderat trening, kutte ut åpenbare dumheter og ellers spise når man oppriktig er sulten, fungerer mer enn godt nok. Så går vekten ned helt uten at man trenger tenke på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (21 minutter siden):

Typisk er det også at man skal finne diverse hhv. psykologiske eller somatiske årsaker til at man er feit. Dårlig søvn, trøstespising, medisiner, angst, depresjon, lavt stoffskifte, osv. Om dette er å lete etter årsakssammenheng eller om det er for å legitimere ovenfor seg selv at man er feit av en grunn, og ikke en udugelig slabbedask, vet jeg ikke.

Jeg trodde cilie postet fordi hun skulle legitimere hvorfor det var vanskelig for henne å gå ned i vekt ved å bruke søvnvansker som en unnskyldning, derav mitt første svar. Men ble usikker, derfor mitt 2. svar. Jeg vet ikke. 

Men @ISW jeg synes du har veldig mange gode poeng! Jeg tror man må legge bort unnskyldningene og gjøre endringer som varer, og helst uten at man tenker så mye over det. Det kan være så enkelt som å bare gjøre et par justeringer i livsstilen. Fastlegen viste meg en tegning som skulle vise hvor "enkelt" det faktisk kan være: Om man alltid gjør som man pleier vil veien gå rett fram og følgelig ikke gi endring, alt forblir som det pleier å være. (illustrert ved en tegning av et menneske med pil rett framover). Men hvis man bare gjør én liten justering (illustrert ved en liten gradsjustering på pilen) vil veien ta en litt annen retning og gapet mellom hvor pilene "ender opp" vil bli større ettersom tiden går. En slik justering kan f.eks være å kutte ut noe unødvendig fra kostholdet som en vet med seg selv at man godt kan unnvære uten problemer. På sikt kan det i seg selv føre til vektnedgang, og da har man gått ned uten å tenke så mye på det eller "jobbet" så mye for det. Jeg har selv gjort det tidligere. 

Anonymkode: 26927...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min virker depresjon på den måten at jeg må Tvinge meg til å spise.aldri vært så tynn som jeg er nå. 

Anonymkode: 932e2...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...