Gå til innhold

jeg prøvde å slutte på ssri, ble nervevrak. er paxil bedre enn fluoxetin?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

jeg må nok gå på ssri for resten av livet, men vil skifte fra fluoxetin til paxil for jeg har hørt at den gir mindre hjerterytmetull og munntørrhet-bivirkninger. noen her som går på paxil som kan dokumentere at de gir mindre munntørrhet og mindre bivirkninger med hjerterytme enn fluoxetin og at den tar vekk panikkdødsangst-anfall, uvirkelighetsfølelse angst og tvangstanker? 

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Blomsterfluen endret tittelen til jeg prøvde å slutte på ssri, ble nervevrak. er paxil bedre enn fluoxetin?

Fortsetter under...

Hei.

I prinsippet skal ingen SSRI påvirke hjerterytmen nevneverdig. Du kan imidlertid indirekte få en påvirket hjerterytme ved at angsten øker eller minker, som igjen påvirker hvor mye adrenalin du har i kroppen.

Med "hjerterytmetull" antar jeg du mener ekstraslag, perioder med rask puls og andre objektivt sett uskyldige men subjektivt sett veldig ubehagelige hendelser. Den beste løsningen tror jeg er å bruke en liten dose av en betablokker ved siden av SSRI, som ofte effektivt kan hjelpe på dette. Som sagt er det nok ikke på gruppenivå noen større forskjeller i bivirkninger på de ulike SSRI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
ISW skrev (12 minutter siden):

Hei.

I prinsippet skal ingen SSRI påvirke hjerterytmen nevneverdig. Du kan imidlertid indirekte få en påvirket hjerterytme ved at angsten øker eller minker, som igjen påvirker hvor mye adrenalin du har i kroppen.

Med "hjerterytmetull" antar jeg du mener ekstraslag, perioder med rask puls og andre objektivt sett uskyldige men subjektivt sett veldig ubehagelige hendelser. Den beste løsningen tror jeg er å bruke en liten dose av en betablokker ved siden av SSRI, som ofte effektivt kan hjelpe på dette. Som sagt er det nok ikke på gruppenivå noen større forskjeller i bivirkninger på de ulike SSRI. 

ok, tusen takk for tips. jeg skal nevne betablokker for legen på legetimen i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
ISW skrev (56 minutter siden):

Hei.

I prinsippet skal ingen SSRI påvirke hjerterytmen nevneverdig. Du kan imidlertid indirekte få en påvirket hjerterytme ved at angsten øker eller minker, som igjen påvirker hvor mye adrenalin du har i kroppen.

Med "hjerterytmetull" antar jeg du mener ekstraslag, perioder med rask puls og andre objektivt sett uskyldige men subjektivt sett veldig ubehagelige hendelser. Den beste løsningen tror jeg er å bruke en liten dose av en betablokker ved siden av SSRI, som ofte effektivt kan hjelpe på dette. Som sagt er det nok ikke på gruppenivå noen større forskjeller i bivirkninger på de ulike SSRI. 

men en ting, jeg leste om effekten av betabliokker. de senker hjerterytmen og jeg har lav nokk hjerterytme og normalt blodtrykk fra før (50 i minuttet ca i hvilepuls, noenganger helt ned til ca 39 i mintutter under søvn) betyr dette da at hjerterytmen kan gå helt ned til 10 slag i minuttet eller til hjertestans om jeg begynner på betablokker? 

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gruppenivå har Seroxat(Paxil) langt flere bivirkninger enn Fontex. Hvis du har god effekt av Fontex mot det du plages med, så ville jeg blitt stående på det. Eventuelt sett om du kan bruke litt lavere dose så bivirkningene blir bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
technician skrev (6 minutter siden):

På gruppenivå har Seroxat(Paxil) langt flere bivirkninger enn Fontex. Hvis du har god effekt av Fontex mot det du plages med, så ville jeg blitt stående på det. Eventuelt sett om du kan bruke litt lavere dose så bivirkningene blir bedre. 

jeg har ekstrem munntørrhet og hjertebank av dem. men hvilke ssri gir minst munntørrhet og hjerterytmeanfall? og hjelper best mot panikkanfall? 

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluen skrev (1 time siden):

jeg har ekstrem munntørrhet og hjertebank av dem. men hvilke ssri gir minst munntørrhet og hjerterytmeanfall? og hjelper best mot panikkanfall? 

Vet ikke. Du får spørre @kupton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

@kuptonjeg har ekstrem munntørrhet og hjertebank av fluoxetin. men hvilke ssri gir minst munntørrhet og hjerterytmeanfall? og hjelper best mot panikkanfall og er trygge å ta livet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
kupton skrev (50 minutter siden):

Paroxetin/ Seroxat/ Paxil var mitt favorittssri da jeg praktiserte. 

ok. hva gir minst tørr munn av seroxat/paroxetin og Paxil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen skrev (14 minutter siden):

hva gir minst tørr munn av seroxat/paroxetin og Paxil? 

Det er samme medisin bare med ulikt navn. I USA heter den Paxil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
kupton skrev (1 minutt siden):

Det er samme medisin bare med ulikt navn. I USA heter den Paxil.

ok. gir den mindre hjerte pg tørr munn bivirkninger enn fluoxetin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
kupton skrev (3 timer siden):

Det er samme medisin bare med ulikt navn. I USA heter den Paxil.

jeg gjorde research av cardiovascular bivirkninger på drugs. com av paxil, zoloft og fluoxetin og der fant jeg ut at zoloft gir minst cardiovasculære grufulle bivirkninger som infarkt og aryrmier. 

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...