AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Hvis man har en sykdom det er sterkt anbefalt å bruke medisiner mot, men bare tar dem av og til, er det bedre enn å aldri ta dem? Anonymkode: c2b3d...051 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Det gjelder mianserin og fluoxetin mot depresjon. Begynte på dem i sommer, men går ikke fast på dem som jeg egentlig skal. Anonymkode: c2b3d...051 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Nei, det er ikke bedre. Det er verre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 kupton skrev (3 minutter siden): Nei, det er ikke bedre. Det er verre. Hvorfor? Anonymkode: c2b3d...051 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor? Anonymkode: c2b3d...051 Fordi du stort sett får oppstartbivirkningene uten at du får de positive virkningene. Fordi du "svir" en del reseptorer slik at de slutter å være påvirkbare av medisiner om du en gang skulle finne ut at du vil bruke dem slik de skal brukes - jfr redusert respons på medisiner etter seponering vs de som har konstant og vedvarende bruk. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
technician Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 kupton skrev (1 time siden): Fordi du stort sett får oppstartbivirkningene uten at du får de positive virkningene. Fordi du "svir" en del reseptorer slik at de slutter å være påvirkbare av medisiner om du en gang skulle finne ut at du vil bruke dem slik de skal brukes - jfr redusert respons på medisiner etter seponering vs de som har konstant og vedvarende bruk. Er det egentlig noe særlig andel som begynner på en medisin, responderer og blir stående på det livet ut uten å gjøre stadige endringer? Mitt inntrykk er at nesten alle pasienter prøver å seponere, gjerne opptil flere ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helseangst Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 technician skrev (4 minutter siden): Er det egentlig noe særlig andel som begynner på en medisin, responderer og blir stående på det livet ut uten å gjøre stadige endringer? Mitt inntrykk er at nesten alle pasienter prøver å seponere, gjerne opptil flere ganger. Jeg har tenkt det samme selv. Er disse medisinene laget for at man skal stå på de hele livet? Jeg trodde at det var meningen at man skulle prøve å seponere når det hadde gått en viss tid. Jeg for min del seponerte etter å ha stått på zoloft i sju år i samråd med behandler. Jeg fikk dessverre ikke beskjed om at det var en sjanse for at medisinene ikke kom til å funke igjen hvis jeg skulle få behov for de senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 kupton skrev (1 time siden): Fordi du stort sett får oppstartbivirkningene uten at du får de positive virkningene. Fordi du "svir" en del reseptorer slik at de slutter å være påvirkbare av medisiner om du en gang skulle finne ut at du vil bruke dem slik de skal brukes - jfr redusert respons på medisiner etter seponering vs de som har konstant og vedvarende bruk. Gjelder det for alle typer medisiner? Anonymkode: c2b3d...051 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjelder det for alle typer medisiner? Anonymkode: c2b3d...051 Nei. Det gjelder for AD som det ble spurt om. Det vil også gjelde for alle typer antibiotika. Der risikerer en bare å utvikle resistens uten å ta knekken på bakteriene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helseangst Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 kupton skrev (Akkurat nå): Nei. Det gjelder for AD som det ble spurt om. Det vil også gjelde for alle typer antibiotika. Der risikerer en bare å utvikle resistens uten å ta knekken på bakteriene. Er dette noe psykiatere og leger pleier å opplyse pasienten om? Jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt over at jeg aldri har fått beskjed om dette fra en behandler. Det hadde kanskje gjort at jeg hadde revurdert å slutte da jeg gjorde det. Men kan man isåfall bytte til et annet AD hvis man ikke får samme effekt som før? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Litt (eller mye) på siden, men spørsmålet ditt minner meg om et utsagn fra en foreleser jeg hadde på studiet: «Du kan ikke stille en diagnose du ikke har hørt om». 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helseangst Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 kupton skrev (4 minutter siden): Litt (eller mye) på siden, men spørsmålet ditt minner meg om et utsagn fra en foreleser jeg hadde på studiet: «Du kan ikke stille en diagnose du ikke har hørt om». Var den til meg eller TS?🙈 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 helseangst skrev (1 minutt siden): Var den til meg eller TS?🙈 Den var til spørsmålet ditt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 kupton skrev (25 minutter siden): Nei. Det gjelder for AD som det ble spurt om. Det vil også gjelde for alle typer antibiotika. Der risikerer en bare å utvikle resistens uten å ta knekken på bakteriene. Ok, så det gjelder kun AD og antibiotika. Kjekt å vite! Anonymkode: c2b3d...051 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 kupton skrev (11 minutter siden): Nei. Det gjelder for AD som det ble spurt om. Det vil også gjelde for alle typer antibiotika. Der risikerer en bare å utvikle resistens uten å ta knekken på bakteriene. Dette tror jeg ikke alle er opplyste om. Er dette en kunnskap man har kommet frem til relativt nylig? Husker at man for nå ca. 8 år siden forsøkte å starte opp på en antidepressiv medisin jeg en gang hadde hatt god effekt av, men fikk bivirkninger slik at medisinen måtte autoseponeres på lav dose under opptrapping. Et annet spørsmål, kanskje litt innen samme tematikk, men jeg hører mange gå på f.eks. epilepsimedisiner med god effekt i både 10, 15 og 20 år, men brått miste effekten. Skyldes dette endringer i opptak/virkning av medisin eller sykdommen? Trolig vanskelig å gi et spesifikt svar, ser jeg, men noe generelt man vet om dette... Og det gjelder kanskje ikke bare antiepileptiske medisiner? I så fall, hvilke? Jeg går i hvert fall og er redd for at den positive effekten jeg fikk av å starte på ny epilepsimedisin kan slutte etter noen år, og da er det på'n igjen med utprøving av medisiner... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, så det gjelder kun AD og antibiotika. Kjekt å vite! Anonymkode: c2b3d...051 Mulig det gjelder for andre også. Jeg vet at det gjelder for de jeg har nevnt. Jeg vet også at det ikke gjelder for alle medisiner. Men jeg har dessverre ikke inngående kunnskap om alle medisiner som finnes. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helseangst Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 kupton skrev (1 time siden): Den var til spørsmålet ditt Hvilket av spørsmålene?😊 Jeg skjønte ikke helt det svaret. Mulig jeg er dum. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
technician Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 helseangst skrev (31 minutter siden): Hvilket av spørsmålene?😊 Jeg skjønte ikke helt det svaret. Mulig jeg er dum. Det vedkommende mente var at leger ikke informerer om dette, fordi de ikke kjenner til fenomenet. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helseangst Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 technician skrev (8 minutter siden): Det vedkommende mente var at leger ikke informerer om dette, fordi de ikke kjenner til fenomenet. Er ikke det litt rart? At allmennleger ikke vet om det kan jeg til en viss grad forstå, men psykiatere burde vel vite? AD har vel eksistert i ganske mange tiår nå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
technician Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 helseangst skrev (5 minutter siden): Er ikke det litt rart? At allmennleger ikke vet om det kan jeg til en viss grad forstå, men psykiatere burde vel vite? AD har vel eksistert i ganske mange tiår nå? Jo, det er litt rart 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.