Gå til innhold

Kupton: serumspeil zoloft

Anbefalte innlegg

Beklager at det kommer så mye spørsmål fra meg nå. Men jeg blir så usikker på denne medisinen. Jeg har, som nevnt tidligere, stått på zoloft i 8 uker nå. 25mg i tre uker, 50mg i tre uker og 75 mg i to uker. Jeg tok et serumspeil denne uka og fikk svar idag. Legen min er borte til mandag og jeg klarer ikke helt å tyde disse tallene. Jeg har hatt en vanvittig økning av angst helt siden jeg startet, og jeg mistenker at det kan ha noe med at jeg har trappet opp for fort å gjøre. Jeg er veldig sensitiv til medisiner, og såpass mye angst som jeg har opplevd i det siste kan jeg ikke huske å ha hatt tidligere.

Hva tenker du om dette serumspeilet? Det skal sies at jeg har stått på zoloft 50mg tidligere (i sju år), og det har fungert fint for meg.

IMG_20220224_204926.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465402-kupton-serumspeil-zoloft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan svare innledende.

Serumkonsentrasjonen din er høy i forhold til dose. Jeg bruker 200 mg og har en serumkonsentrasjon rundt 60. Det holder fint for meg - og jeg opplevde sterk angst når jeg trappet raskt opp til 150, som ga meg en serumkonsentrasjon rundt 45. Du har mer enn det dobbelte av det.

Du bør drøfte serumkonsentrasjonen med legen din. Jeg mistenkte, som jeg før har sagt, at du hadde høy serumkonsentrasjon i forhold til dose. Jeg tror dette er en medvirkende årsak til den sterke angsten du har fått.

Legen din bør kanskje vurdere hvorfor du skal ta en større dose nå enn det du har fått god effekt av før? 

Takk for svar @ISW 😊 Da jeg trappet opp sist sto jeg på 25mg i fire uker før jeg økte til 50 mg. Da var jeg innlagt. Da hadde jeg ikke samme reaksjon som nå. Så den uutholdelige angsten kan nok absolutt ha noe med at jeg har økt for fort. Jeg bør nok ta kontakt med en psykiater som kan rådføre meg angående medisiner, for legen min kommer litt til kort her.

Annonse

kupton skrev (4 minutter siden):

Du har jo fått svar av ISW. Hyperengstelige personer bør ikke spørre flere. Om en får en smule divergerende svar, skaper det ytterligere angst. 

Du har gjennomskuet meg du😅 Ja, sant det altså. Bare vet at du også har mye kunnskap om dette. 😊

angstfull1985
ISW skrev (2 timer siden):

Kan svare innledende.

Serumkonsentrasjonen din er høy i forhold til dose. Jeg bruker 200 mg og har en serumkonsentrasjon rundt 60. Det holder fint for meg - og jeg opplevde sterk angst når jeg trappet raskt opp til 150, som ga meg en serumkonsentrasjon rundt 45. Du har mer enn det dobbelte av det.

Du bør drøfte serumkonsentrasjonen med legen din. Jeg mistenkte, som jeg før har sagt, at du hadde høy serumkonsentrasjon i forhold til dose. Jeg tror dette er en medvirkende årsak til den sterke angsten du har fått.

Legen din bør kanskje vurdere hvorfor du skal ta en større dose nå enn det du har fått god effekt av før? 

Eg også går på 200 mg, og eg har serumkonsentrasjon på 123 eller noko slikt! Kva er egentlig forskjellen på effekta ved deg og meg, når eg har dobbelt so mykje?

kupton skrev (10 timer siden):

Du har jo fått svar av ISW. Hyperengstelige personer bør ikke spørre flere. Om en får en smule divergerende svar, skaper det ytterligere angst. 

Hei,

Svar fra Kupton beroliger nok i større grad en engstelig sjel enn svar fra meg. Jeg forstår det.

Hvordan er kjørereglene på dette på forumet (har lurt litt) - er det ønskelig at spørsmål direkte til deg besvares av deg?

angstfull1985 skrev (9 timer siden):

Eg også går på 200 mg, og eg har serumkonsentrasjon på 123 eller noko slikt! Kva er egentlig forskjellen på effekta ved deg og meg, når eg har dobbelt so mykje?

Jeg har en gammel uvane at jeg sammenligner serumkonsentrasjon med alkohol, for enkelhets skyld.

Dose = antall øl inntatt.

Serumkonsentrasjon = promillen

Effekt = Hvordan du føler deg.

Det disse tallene forteller oss, er at du, med samme antall øl inntatt som meg, får dobbelt så høy promille som meg. Men det sier jo egentlig ikke så mye om effekten. Det kan godt være at jeg klarer meg med en lavere serumkonsentrasjon enn deg, for det finnes ingen fasitsvar på at ved en gitt serumkonsentrasjon (eller promille) kommer til å føle meg sånn eller slik. Det er individuelt.

angstfull1985
ISW skrev (7 timer siden):

Jeg har en gammel uvane at jeg sammenligner serumkonsentrasjon med alkohol, for enkelhets skyld.

Dose = antall øl inntatt.

Serumkonsentrasjon = promillen

Effekt = Hvordan du føler deg.

Det disse tallene forteller oss, er at du, med samme antall øl inntatt som meg, får dobbelt så høy promille som meg. Men det sier jo egentlig ikke så mye om effekten. Det kan godt være at jeg klarer meg med en lavere serumkonsentrasjon enn deg, for det finnes ingen fasitsvar på at ved en gitt serumkonsentrasjon (eller promille) kommer til å føle meg sånn eller slik. Det er individuelt.

Ok! Forstår! Takk for svar 🙂

Annonse

helseangst skrev (På 25.2.2022 den 15.45):

Men Kupton, stemmer det ISW sier?

Jeg tror dessverre ikke Kupton svarer deg på dette. Han er nok ikke så glad i at engstelige etterspør forsikringer. Men sånn jeg kjenner Kupton så ville han nok korrigert meg hvis innlegget mitt var vesentlig feil. 

ISW skrev (56 minutter siden):

Jeg tror dessverre ikke Kupton svarer deg på dette. Han er nok ikke så glad i at engstelige etterspør forsikringer. Men sånn jeg kjenner Kupton så ville han nok korrigert meg hvis innlegget mitt var vesentlig feil. 

Godt å høre 😊 Engstelig er bare forbokstaven 😵🤦🏽‍♀️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...