Gå til innhold

Brytes hjernen min sakte ned?


Glitter

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som er galt med hjernen min. Fram til jeg var godt voksen hadde jeg aldri hatt psykotiske symptomer. Så ble jeg veldig deprimert og begynte etter hvert innimellom å hallisunere i forbindelse med alkohol. Så begynte jeg å få rusutløste psykoser. Disse kom lettere og lettere og nå kan jeg få symptomer på det etter ett døgn våken og med rus. I fjor fikk jeg hallusinasjoner av Orfiril som da ble seponert. Nå har jeg også hatt en kortvarig sinnsforvirrelse med hørselshallisunasjoner som jeg oppfattet som en form for romvesener som kommuniserte med meg, og jeg ble kjemperedd for jeg hadde en fot innenfor og en utenfor så jeg skjønte det ikke var ekte, samtidig som det føltes og hørtes sånn ut. Det var i forbindelse med at jeg gikk på smertestillende og under innsetting av nerveblokade. De har skrevet det bedøvelsesmiddelet opp som cave nå med at jeg hadde en alvorlig reaksjon med forvirrelsestilstand. Selv om det middelet kanskje var utløsende så tror jeg det var kombinasjon av smertestillende, psykisk belastning, depresjon osv. 

Det skal også mindre til før jeg blir litt paranoid nå enn før og jeg har blitt mye mer skeptisk til folk generelt sett. Familie opplever meg som veldig tilbaketrukket og avvisende. Men jeg tror det skyldes depresjon, bare at det har vart i over ett år. 

Men hvorfor har jeg blitt så sårbar for slikt? Etter den reaksjonen så hadde jeg angst i flere timer for å bli psykotisk, og jeg føler bare det at hjernen min tåler mindre og mindre. 

Er dette konsekvensene av at jeg har slitt slik jeg har gjort over tid? Er det normalt å bli mer og mer ømfintlig mtp slikt? Dette er jo en av grunnene til at jeg ikke får teste ut mer medisiner. 

Nesten så jeg får helseangst knyttet til psykose. Bare at jeg har jo faktisk opplevd psykose, men ikke helt av meg selv. Rus/medikamenter og søvnløshet har alltid vært involvert. Kan jeg derfor være sånn passelig trygg på at jeg ikke bare plutselig blir psykotisk?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er en av mange som får psykose symptomer av å ruse deg, og av enkelte smertestillende som for eksempel morfin preparater. 

Vis du ikke har før hatt psykose  uten rus/ medisiner,  så er ikke sjansen stor for at du nå skal få en psykose , du har så vidt jeg husker ingen psykose lidelse?

Men vis du fortsetter å ruse deg kan du uvikle  en mer kronisk tilstand av  rus utløst psykose. Det viktigste du kan gjøre for å hindre psykose er å holde deg rus fri . Og å informere helsepersonell om dit rusmisbruk, og tidligere reaksjoner på smertestillende,vis du får behov for smertestillende i fremtiden.  

 

Anonymkode: e1eb0...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er en av mange som får psykose symptomer av å ruse deg, og av enkelte smertestillende som for eksempel morfin preparater. 

Vis du ikke har før hatt psykose  uten rus/ medisiner,  så er ikke sjansen stor for at du nå skal få en psykose , du har så vidt jeg husker ingen psykose lidelse?

Men vis du fortsetter å ruse deg kan du uvikle  en mer kronisk tilstand av  rus utløst psykose. Det viktigste du kan gjøre for å hindre psykose er å holde deg rus fri . Og å informere helsepersonell om dit rusmisbruk, og tidligere reaksjoner på smertestillende,vis du får behov for smertestillende i fremtiden.  

 

Anonymkode: e1eb0...daf

Jeg er rusfri. Har rørt rus én kveld siden august i fjor og helsepersonell vet om det.

Nei du har vel rett i at jeg ikke har noe å frykte da. Har blitt redd for å få ennå mer å plages av etter den reaksjonen, men det gikk jo over etter noen minutter og jeg har jo aldri blitt sånn uten kjemisk stimuli samt mangel på søvn. 

Ble bare redd for om hjernen min kommer til å fortsette å bli dårligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (5 timer siden):

Jeg er rusfri. Har rørt rus én kveld siden august i fjor og helsepersonell vet om det.

Nei du har vel rett i at jeg ikke har noe å frykte da. Har blitt redd for å få ennå mer å plages av etter den reaksjonen, men det gikk jo over etter noen minutter og jeg har jo aldri blitt sånn uten kjemisk stimuli samt mangel på søvn. 

Ble bare redd for om hjernen min kommer til å fortsette å bli dårligere. 

Jeg tror det er nyttig å forstå dette innenfor et stress-sårbarhetsperspektiv. 'Du har høy sårbarhet for utløsning av alvorlige symptomer, så du bør beskytte deg mot høyt stress (av typen rus, søvnløshet, alkohol mm). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er nyttig å forstå dette innenfor et stress-sårbarhetsperspektiv. 'Du har høy sårbarhet for utløsning av alvorlige symptomer, så du bør beskytte deg mot høyt stress (av typen rus, søvnløshet, alkohol mm). 

Ja. Det var nyttig måte å se det på. :) Det vil si at jeg kan selv etter all sannsynlighet kontrollere at jeg ikke blir psykotisk. Så da trenger jeg ikke være redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...