AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Er jo noen likheter der. Er det lett å vite forskjellen hvis svingningene blir bedre av medisiner? De som blir bedre har bp2 og de som fortsatt svinger like mye har eupf. Er det så enkelt? Fikk høre dette av en venninde i dag. Anonymkode: 0e87a...1b3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Nei er ikke så enkelt tror jeg. Dessuten kan man ha begge diagnosene. Hos meg tok det sin tid før de skjønte det fordi de la alt for mye av mine symptomer inn i borderline-biten. Men med tiden så de det, og kanskje spesielt fordi jeg har blitt litt mer rolig, dvs det med borderline blusser opp når jeg er deprimert. Når jeg ikke er deprimert så merkes det lite til at jeg har diagnosen. Det kan være komplisert å skille dette har jeg forstått. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Jeg har hørt at man skal vokte seg vel for å sette pf-diagnoser mens pasienter er deprimerte, fordi depresjonen i seg selv kan fremme trekk som også kan være fremtredende ved personlighetsforstyrrelser. Jeg synes det er synd at det skal være slik at en satt diagnose er det mange behandlere tar for gitt, og ser alle symptomer ut fra. De bør være lydhøre for det vi som pasienter tenker, og kanskje være villige til å revurdere. Jeg mener selv at jeg har opplevd dette på en slik måte at det har stukket kjepper i hjulene for meg når jeg har tenkt på noe som kanskje kunne hjulpet meg. Jeg kan uten tvil framstå personlighetsforstyrret når jeg er deprimert, og det er jo gjerne den siden de ser når man kommer til innleggelse. Det er noe annet med de som jobber på poliklinikker og ser ting over tid. I siste samtalen jeg hadde med psykiateren min, snakket han meg trait vs state. Trait handler grunnleggende personlighetstrekk, mens state handler om en tilstand som påvirker en på en slik mmåte at det under- eller feilbehandlet kan gi feilaktige inntrykk av vedkommendes personlighetstrekk. Jeg synes det er interessant, sett i lyset av at han sa at det nå som man så hvordan jeg var etter ect var hevet over en hver tvil at jeg ikke lider av noen personlighetsforstyrrelse. Enkelte av de som bare har sett meg fra den depressive siden mente nemlig det. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 FjellOgDalar skrev (44 minutter siden): Jeg har hørt at man skal vokte seg vel for å sette pf-diagnoser mens pasienter er deprimerte, fordi depresjonen i seg selv kan fremme trekk som også kan være fremtredende ved personlighetsforstyrrelser. Jeg synes det er synd at det skal være slik at en satt diagnose er det mange behandlere tar for gitt, og ser alle symptomer ut fra. De bør være lydhøre for det vi som pasienter tenker, og kanskje være villige til å revurdere. Jeg mener selv at jeg har opplevd dette på en slik måte at det har stukket kjepper i hjulene for meg når jeg har tenkt på noe som kanskje kunne hjulpet meg. Jeg kan uten tvil framstå personlighetsforstyrret når jeg er deprimert, og det er jo gjerne den siden de ser når man kommer til innleggelse. Det er noe annet med de som jobber på poliklinikker og ser ting over tid. I siste samtalen jeg hadde med psykiateren min, snakket han meg trait vs state. Trait handler grunnleggende personlighetstrekk, mens state handler om en tilstand som påvirker en på en slik mmåte at det under- eller feilbehandlet kan gi feilaktige inntrykk av vedkommendes personlighetstrekk. Jeg synes det er interessant, sett i lyset av at han sa at det nå som man så hvordan jeg var etter ect var hevet over en hver tvil at jeg ikke lider av noen personlighetsforstyrrelse. Enkelte av de som bare har sett meg fra den depressive siden mente nemlig det. Ja det er interessant. Veldig bra de ser hva som faktisk er tilfelle hos deg nå. En PF er virkelig ikke en diagnose som bør settes feil. Ingen diagnoser bør det da, men EUPF er virkelig uheldig å ha på papiret hvis man faktisk ikke har den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 17.37): Er jo noen likheter der. Er det lett å vite forskjellen hvis svingningene blir bedre av medisiner? De som blir bedre har bp2 og de som fortsatt svinger like mye har eupf. Er det så enkelt? Fikk høre dette av en venninde i dag. Anonymkode: 0e87a...1b3 Nei, så enkelt er det ikke, og det er heller ikke korrekt. Om jeg skal nevne de to viktigste ulikhetene, er det dette: 1: BP er en episodisk lidelse. Man har en episode som varer over noe tid. Mellom episodene er en stemningsmessig frisk. Eupf har ikke slike lange friske perioder uten symptomer. 2. Når en med BP er i en sykdomsperiode, er den aktuelle stemningen vanligvis stabil samme vei - enten hypoman eller deprimert. En person med eupf er som på en stemningsmessig berg- og dalbane, og stemningen kan svinge fra lav til høy og vv flere ganger per døgn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 kupton skrev (14 minutter siden): Nei, så enkelt er det ikke, og det er heller ikke korrekt. Om jeg skal nevne de to viktigste ulikhetene, er det dette: 1: BP er en episodisk lidelse. Man har en episode som varer over noe tid. Mellom episodene er en stemningsmessig frisk. Eupf har ikke slike lange friske perioder uten symptomer. 2. Når en med BP er i en sykdomsperiode, er den aktuelle stemningen vanligvis stabil samme vei - enten hypoman eller deprimert. En person med eupf er som på en stemningsmessig berg- og dalbane, og stemningen kan svinge fra lav til høy og vv flere ganger per døgn. Dette er et interessant skille. Hvordan er det da mulig å ha begge diagnosene samtidig? Vil ikke den ene da utelukke den andre? Anonymkode: 68594...9be 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette er et interessant skille. Hvordan er det da mulig å ha begge diagnosene samtidig? Vil ikke den ene da utelukke den andre? Anonymkode: 68594...9be Hvis en har begge lidelsene, blir det selvsagt ikke så enkelt :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) Jeg svinger ikke mye opp og ned selv om jeg har borderline (i tillegg til bipolar). Det har jeg i grunn aldri gjort. Jeg blir jo i bedre humør hvis jeg får besøk av vennen min, men det må vel være helt normalt det. Har et ganske så vedvarende lett tungsinn til nøytralt stemningsleie, også er det jo depresjonene og hypomanier. Men tunge livsbelastninger, tunge beskjeder etc. Kan vippe meg av pinnen og gi meg en adferd som er forbundet med borderline. Likevel er det definitivt når jeg er deprimert at mine problemer med borderline blir et problem. Var ikke deprimert før jul og hadde verken adferd eller tanker/følelser som kunne minne om borderline. Men så ble jeg tungt deprimert og jeg begynte å plages med rus og en episode med selvskading ble det også. Nå kjennes det ut som jeg er på vei til å bli mer stabil igjen. Endret 28. februar 2022 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 kupton skrev (8 timer siden): Nei, så enkelt er det ikke, og det er heller ikke korrekt. Om jeg skal nevne de to viktigste ulikhetene, er det dette: 1: BP er en episodisk lidelse. Man har en episode som varer over noe tid. Mellom episodene er en stemningsmessig frisk. Eupf har ikke slike lange friske perioder uten symptomer. 2. Når en med BP er i en sykdomsperiode, er den aktuelle stemningen vanligvis stabil samme vei - enten hypoman eller deprimert. En person med eupf er som på en stemningsmessig berg- og dalbane, og stemningen kan svinge fra lav til høy og vv flere ganger per døgn. Jeg fikk diagnosen EUPF i ca. 6 års tid, og jeg ba om å få revurdert diagnosen to ganger, for det eneste jeg kjente meg igjen i de 4 siste årene var to episoder med selvskadende adferd samt suicid adferd under depressive tilbakefall. Ellers i året var jeg stabil. Jeg fikk avslag på utredning, for diagnosen var åpenbar, mente de, selv om jeg kun hadde utslag på selvskadende adferd og de påpekte også emosjonelle svingninger, men informerte meg aldri om noe kriterium om hyppighet... I dag påpeker min psykolog nettopp de to punktene du nevner, som ikke er oppfylt, men som jeg mener å ha oppfylt likevel en helg sist gang nå for halvannet år siden. Og da sa han nettopp det du påpeker - at en personlighetsforstyrrelse ikke kun er fremtredende en helg i året e.l. mens man ellers er stabil. Men påstander gjennom mange år, og det å bli nektet utredninger i tillegg - det har vært overflødig, sitter hardt i, så jeg tviler fremdeles - og spør fremdeles om han er helt, helt sikker på at jeg ikke har personlighetsforstyrrelse. Men om jeg skal forsøke å legge godviljen til, ser jeg når jeg leser dagboken fra noen av mine depressive perioder, at utad kan det tolkes som om humøret mitt har gått lynraskt i en ny retning når noe først har gått nedover. Jeg kan f.eks. være fornøyd og bake boller en dag og to dager senere ligge på sykehus og sove altfor godt... - men det er utløst igjen av depressiv tilstand uten forutgående hendelse som går utfor et stup i mitt tilfelle når det først har skjedd. Men glad det er mange år siden sist - for både min og alle rundt meg sin del... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Eva Sofie skrev (17 minutter siden): Jeg fikk diagnosen EUPF i ca. 6 års tid, og jeg ba om å få revurdert diagnosen to ganger, for det eneste jeg kjente meg igjen i de 4 siste årene var to episoder med selvskadende adferd samt suicid adferd under depressive tilbakefall. Ellers i året var jeg stabil. Jeg fikk avslag på utredning, for diagnosen var åpenbar, mente de, selv om jeg kun hadde utslag på selvskadende adferd og de påpekte også emosjonelle svingninger, men informerte meg aldri om noe kriterium om hyppighet... I dag påpeker min psykolog nettopp de to punktene du nevner, som ikke er oppfylt, men som jeg mener å ha oppfylt likevel en helg sist gang nå for halvannet år siden. Og da sa han nettopp det du påpeker - at en personlighetsforstyrrelse ikke kun er fremtredende en helg i året e.l. mens man ellers er stabil. Men påstander gjennom mange år, og det å bli nektet utredninger i tillegg - det har vært overflødig, sitter hardt i, så jeg tviler fremdeles - og spør fremdeles om han er helt, helt sikker på at jeg ikke har personlighetsforstyrrelse. Men om jeg skal forsøke å legge godviljen til, ser jeg når jeg leser dagboken fra noen av mine depressive perioder, at utad kan det tolkes som om humøret mitt har gått lynraskt i en ny retning når noe først har gått nedover. Jeg kan f.eks. være fornøyd og bake boller en dag og to dager senere ligge på sykehus og sove altfor godt... - men det er utløst igjen av depressiv tilstand uten forutgående hendelse som går utfor et stup i mitt tilfelle når det først har skjedd. Men glad det er mange år siden sist - for både min og alle rundt meg sin del... Forstår ikke helt hvorfor du sier at du ikke svinger og derfor ikke ha eupf. Utfra hva du deler her på forumet svinger du som en jojo og jeg ville uten tvil tenkt at du har eupf. Men det er jo selvfølgelig bare utfra det du skriver. Dette er ikke ment som kritikk. Det er bare veldig vanskelig å forstå at du har så vanskelig for å godta eupf diagnosen når det fremstår så åpenbart som det du har. Anonymkode: 68594...9be 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liviane Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Forstår ikke helt hvorfor du sier at du ikke svinger og derfor ikke ha eupf. Utfra hva du deler her på forumet svinger du som en jojo og jeg ville uten tvil tenkt at du har eupf. Men det er jo selvfølgelig bare utfra det du skriver. Dette er ikke ment som kritikk. Det er bare veldig vanskelig å forstå at du har så vanskelig for å godta eupf diagnosen når det fremstår så åpenbart som det du har. Anonymkode: 68594...9be Hvilke kvalifikasjoner har du som gjør at du kan diagnostisere andre via et skriftlig nettforum? kupton skrev (9 timer siden): 2. Når en med BP er i en sykdomsperiode, er den aktuelle stemningen vanligvis stabil samme vei - enten hypoman eller deprimert. En person med eupf er som på en stemningsmessig berg- og dalbane Vanligvis ja. Jeg er mye plaget med blandede episoder og det kan nok minne om eupf (har aldri hatt den diagnosen) med slik stemningsmessig berg- og dalbane. Utrolig slitsomt! Men som du sier er det kun episodisk. Endret 28. februar 2022 av Liviane 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Forstår ikke helt hvorfor du sier at du ikke svinger og derfor ikke ha eupf. Utfra hva du deler her på forumet svinger du som en jojo og jeg ville uten tvil tenkt at du har eupf. Men det er jo selvfølgelig bare utfra det du skriver. Dette er ikke ment som kritikk. Det er bare veldig vanskelig å forstå at du har så vanskelig for å godta eupf diagnosen når det fremstår så åpenbart som det du har. Anonymkode: 68594...9be Blander du henne med noen andre nå? Jeg kan ikke se at hun er så svingende som du sier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Liviane skrev (5 minutter siden): Hvilke kvalifikasjoner har du som gjør at du kan diagnostisere andre via et skriftlig nettforum? Jeg diagnostiserer henne da ikke, men sier hvordan hun fremstår for meg. Hun sier hun ikke føler hun passer inn i diagnosen, jeg synes hun gjør det utfra hva hun deler. Når man diskuterer diagnoser må det da være lov å si hva man tenker uten å bli beskyldt for å diagnostisere noen over nett? Glitter skrev (5 minutter siden): Blander du henne med noen andre nå? Jeg kan ikke se at hun er så svingende som du sier. Nei, blander ikke. 42 innleggelser på et år(hvis jeg husker riktig?) tyder jo på et veeldig svingende følelsesliv. Jeg har selv denne diagnosen og kjenner meg veldig igjen i det hun deler. Det er bare det. Anonymkode: 68594...9be 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg diagnostiserer henne da ikke, men sier hvordan hun fremstår for meg. Hun sier hun ikke føler hun passer inn i diagnosen, jeg synes hun gjør det utfra hva hun deler. Når man diskuterer diagnoser må det da være lov å si hva man tenker uten å bli beskyldt for å diagnostisere noen over nett? Nei, blander ikke. 42 innleggelser på et år(hvis jeg husker riktig?) tyder jo på et veeldig svingende følelsesliv. Jeg har selv denne diagnosen og kjenner meg veldig igjen i det hun deler. Det er bare det. Anonymkode: 68594...9be Jo da blander du. Det er en annen bruker som har skrevet om at hun har hatt 42 innleggelser. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Glitter skrev (2 minutter siden): Jo da blander du. Det er en annen bruker som har skrevet om at hun har hatt 42 innleggelser. Å nei, du har helt rett! Unnskyld! Vet ikke hvorfor jeg til stadighet surrer med de to nickene. Jeg tar tilbake alt jeg har skrevet. Beklager. Anonymkode: 68594...9be 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Å nei, du har helt rett! Unnskyld! Vet ikke hvorfor jeg til stadighet surrer med de to nickene. Jeg tar tilbake alt jeg har skrevet. Beklager. Anonymkode: 68594...9be Sånt kan skje. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465416-bp2-og-eupf/#findComment-4081797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.