Gå til innhold

Hvorfor er det så sykt vondt å bli avvist?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om den er verst vet jeg ikke, men vill tro at det er fordi avvisning går på en selv som person. En får opplevelsen av å ikke være ønsket og likt, noe et menneske trenger for å trives. Det å føle seg uønsket er veldig vondt. En begynner å tenke at det er noe vesentlig feil med en selv, noe som igjen kan føre til veldig lav selvfølelse og selvhat. 

Anonymkode: caafa...be6

Det er mulig å ha en adferd som fremprovoserer avvisning. Satt på spissen: Hvis jeg ringer noen hver halvtime på sen kveld/natt, vil jeg sannsynligvis raskt bli avvist. Det kan være nyttig å vurdere egen adferd for å se om det kan være i nærheten av noe slikt.

Vi er jo flokkdyr så avvisning kan jo potensielt bli farlig. Sånn hvis man skal tenke på at før var det livsfarlig å bli utstøtt. 

Men jeg tror det er mest det som blir sagt over at det kan gå hardt utover vår selvfølelse og oppfatning av oss selv. 

Når det er sagt er det jo noen som sliter med å føle seg avvist av den minste ting, som egentlig ikke kan kalles å være en avvisning sånn egentlig. Jeg er muligens litt var for avvisning. Jeg er ikke flink til å tolke kroppsspråk og samme med toneleie i stemmer og ord som blir brukt. Da kan jeg nok feiltolke innimellom. Min behandler sier også noen ganger at det hun sier er ikke en avvisning, det er ikke hun som er lei av meg osv. Det sier hun helt av seg selv uten at jeg har sagt noe som skulle indikere at jeg føler meg avvist. Det tolker jeg som at hun vet at noen ganger føler jeg meg avvist selv om det ikke er det som er tilfellet. Og at hun derfor kan ønske å presisere at det er ingen avvisning. Men jeg tror det skal mer til før jeg føler meg avvist nå enn hva det gjorde før. Fordi det er lenge siden jeg har følt meg ordentlig avvist. Tror jeg. Er fortsatt mistenksom og føler jeg merker at andre misliker meg. Vet ikke om det er å føle avvisning eller bare at jeg hater meg selv og regner med at andre gjør det samme. Holder uansett slikt inni meg. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 2.41):

Om den er verst vet jeg ikke, men vill tro at det er fordi avvisning går på en selv som person. En får opplevelsen av å ikke være ønsket og likt, noe et menneske trenger for å trives. Det å føle seg uønsket er veldig vondt. En begynner å tenke at det er noe vesentlig feil med en selv, noe som igjen kan føre til veldig lav selvfølelse og selvhat. 

Anonymkode: caafa...be6

Det er just det som skjer. 

Anonymkode: fd7e9...89a

AnonymBruker
Glitter skrev (På 28.2.2022 den 9.21):

Vi er jo flokkdyr så avvisning kan jo potensielt bli farlig. Sånn hvis man skal tenke på at før var det livsfarlig å bli utstøtt. 

Men jeg tror det er mest det som blir sagt over at det kan gå hardt utover vår selvfølelse og oppfatning av oss selv. 

Når det er sagt er det jo noen som sliter med å føle seg avvist av den minste ting, som egentlig ikke kan kalles å være en avvisning sånn egentlig. Jeg er muligens litt var for avvisning. Jeg er ikke flink til å tolke kroppsspråk og samme med toneleie i stemmer og ord som blir brukt. Da kan jeg nok feiltolke innimellom. Min behandler sier også noen ganger at det hun sier er ikke en avvisning, det er ikke hun som er lei av meg osv. Det sier hun helt av seg selv uten at jeg har sagt noe som skulle indikere at jeg føler meg avvist. Det tolker jeg som at hun vet at noen ganger føler jeg meg avvist selv om det ikke er det som er tilfellet. Og at hun derfor kan ønske å presisere at det er ingen avvisning. Men jeg tror det skal mer til før jeg føler meg avvist nå enn hva det gjorde før. Fordi det er lenge siden jeg har følt meg ordentlig avvist. Tror jeg. Er fortsatt mistenksom og føler jeg merker at andre misliker meg. Vet ikke om det er å føle avvisning eller bare at jeg hater meg selv og regner med at andre gjør det samme. Holder uansett slikt inni meg. 

Ja, det går utover selvbilde og selvfølelse når jeg ser at andre er ønsket og ikke jeg. Men jeg tenker også at det kan ha med den andre å gjøre. Kanskje den andre ikke liker meg osv, og da vil jeg heller holde meg unna selv også, for jeg vil ikke omgås noen som ikke liker meg og har negative følsler for meg.

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (På 28.2.2022 den 9.06):

Det er mulig å ha en adferd som fremprovoserer avvisning. Satt på spissen: Hvis jeg ringer noen hver halvtime på sen kveld/natt, vil jeg sannsynligvis raskt bli avvist. Det kan være nyttig å vurdere egen adferd for å se om det kan være i nærheten av noe slikt.

Det er sant. 

Jeg ble avvist av alle vennene mine samtidig samme dag. Og jeg vet ikke hvorfor. Eneste jeg vet er at jeg er en slem person og at jeg aldri er bra nok som den jeg er. Dette gikk så innpå meg at jeg ble akutt sucidale. Så jeg slutta helt med å omgås andre mennesker fordi andre mennesker ikke vil meg vell.

Nathea skrev (24 minutter siden):

Jeg ble avvist av alle vennene mine samtidig samme dag. Og jeg vet ikke hvorfor. Eneste jeg vet er at jeg er en slem person

Jeg forstår ikke dette. Du sier at du ikke vet hvorfor. Samtidig sier du at du er slem. 

kupton skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke dette. Du sier at du ikke vet hvorfor. Samtidig sier du at du er slem. 

Jeg må jo ha vært slem når noen plutselig bare blokkerer meg overalt og alle samtidig. Vi var en gjeng og når alle sammen avviser meg på samme dag så må jeg ha gjort noe alvorlig galt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...