Gå til innhold

spørreskjema for deprisjon??


snuppa25

Anbefalte innlegg

Hei!

Si meg en ting,jeg skrev inn her i går angående deprisjon (som ingen har svart på faktisk)

Når jeg dro til legen så tok hun fram et spørreskjema med sånne a-b-c alternativer og poeng..jeg svarte på det hun spurte om og hun telte poengene og - VIPS - jeg var erklært middels til hardt deprimert...er dette vanlig prosedyre lissom eller?kan man virkelig bare ta en sånn test og si nå at jeg er deprimert?Kan hodepine være en "bivirkning" av depresjon?

kan noen svare meg på det?Er det kanskje noen som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest deppa

Jeg har aldri fått utdelt et slikt skjema men regner med at det er MADR-skjema. Har hatt om dette på kurs og det skal vise hvor deprimert man føler seg. Synes dette skjema er ganske bra, det viser i hvert fall hvordan jeg føler meg når jeg er deprimert og det har jeg vært i lengre tid. Det tar jo tak i tingene som viser at man er deprimert dvs matlyst, søvn, følelser om sorg og glede osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er vanlig og svært god prosedyre ved diagnostisering av depresjon.

Ja, depresjon har en tendens til å forsterke smertetilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine

Jeg svarte på spørsmål fra et slikt skjema, og fikk diagnosen middels deprimert, første gangen jeg var hos psykolog (vurderingstime). Synes det var veldig greit, jeg, da jeg var svært usikker på om jeg hadde "god nok" grunn til å være der. Psykologen stilte en tyve, tredve enkle spørsmål (der mange ikke virket relevante for meg), og konkluderte med at det var riktig av meg å komme. Jeg følte at han tok meg på alvor, og ble lettet over at det faktisk finns enkle kriterier for å finne ut om man har en depresjon og alvorlighetsgraden av denne.

Jeg tror det er helt vanlig framgangsmåte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missy83

Dette er vanlig og svært god prosedyre ved diagnostisering av depresjon.

Ja, depresjon har en tendens til å forsterke smertetilstander.

Er dette skjemaer som alle psykologer har/har tilgang til? Jeg har kun vært hos psykologen min èn gang, klarte ikke fortelle hvordan jeg har det. Kunne tenkt meg å ''forklart det'' på papir/gjennom et spørreskjema. Går det an å spørre etter noe slikt? Eller er det bare dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette skjemaer som alle psykologer har/har tilgang til? Jeg har kun vært hos psykologen min èn gang, klarte ikke fortelle hvordan jeg har det. Kunne tenkt meg å ''forklart det'' på papir/gjennom et spørreskjema. Går det an å spørre etter noe slikt? Eller er det bare dumt?

Ja jeg tror psykologer har de og...legen min ga meg en sånn test.tror det er noe både leger og psykologer bruker...for å få fram et bilde over åssen en pasient føler seg og hvor stor grad av deprisjon de har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...