Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det innafor å gå på antideppresiva i mange år? Jeg er så deprimert at jeg må ha det, men fører det til vektoppgang? Eller er det bare en myte. Fastlegen har sagt at jeg må gå på dette resten av livet. Det fører jo også til flatt følesesliv. Ingen glede  og ingen sorg. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465482-g%C3%A5tt-p%C3%A5-cipralex-i-10-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Tror det er mange som deg som må gå på medisiner livet ut. Men du skriver du er deprimert. Føler du at medisinen hjelper?

Når det gjelder vektoppgang så hatt du vekk merket det etter ti år?

Jeg er så deprimert at det knapt virker, hjelper det å øke dosen? Ta to tabletter? Vekten går opp og ned, og mye skyldes økt matlyst som er en bivirkning av medisinen. Jeg trener som en gal, men sliter med å gå ned i vekt. Alder spiller også inn. 🙂

erik123 skrev (Akkurat nå):

Jeg er så deprimert at det knapt virker, hjelper det å øke dosen? Ta to tabletter? Vekten går opp og ned, og mye skyldes økt matlyst som er en bivirkning av medisinen. Jeg trener som en gal, men sliter med å gå ned i vekt. Alder spiller også inn. 🙂

Jeg bet ikke om doseøkning hjelper. Har ikke du og fastlegen testet det ut etter så mange år?

Annonse

erik123 skrev (44 minutter siden):

Har prøvd Wellbutrin, ingen effekt så vidt jeg husker. Dempet ikke depresjonene. Har prøvd det meste gjennom 30 år. Cipralex har fungert best, men kanskje jeg skal ta to stk. om dag? 

Prøvde du wellbutrin i kombinasjon med Cipralex? Hvilken dose går du på? Har du sjekket serumspeil?

Endret av helseangst
erik123 skrev (6 minutter siden):

Nei gikk bare på Wellbutrin. Serumspeil vet jeg ikke hva er. Poenget er at Cipralex fører til vektøkning, noe som er veldig negativt. 

Kanskje du kan høre med legen om et annet antidepressiv som ikke har vektøkning som bivirkning? Også ta det i kombinasjon med wellbutrin hvis du føler på samme flathet? Skjønner godt at du ikke er så keen på å føle deg flat og følelsesløs resten av livet, men som Kupton skriver så kan man da kombinere antidepressiva med wellbutrin for å motvirke flatheten.

helseangst skrev (8 minutter siden):

Kanskje du kan høre med legen om et annet antidepressiv som ikke har vektøkning som bivirkning? Også ta det i kombinasjon med wellbutrin hvis du føler på samme flathet? Skjønner godt at du ikke er så keen på å føle deg flat og følelsesløs resten av livet, men som Kupton skriver så kan man da kombinere antidepressiva med wellbutrin for å motvirke flatheten.

Tviler p¨å at jeg får det, da jeg har prøvd det tidligere. Var ingen suksess. Heldigvis får jeg Sobril så jeg kommer meg gjennom dagen. 

Endret av erik123
kupton skrev (6 timer siden):

Dosen bør vurderes av lege. Ta også serumkonsentrasjonsmåling.

Kombinasjonen SSRI og Wellbutrin er utmerket. Økt antidepressiv effekt, og klart mindre "flathet".

Den kombinasjonen tar jeg. Har stått på dette i i hvert fall 10 år. Dette sammen med Lamictal og Fluanxol, men det går allikevel veldig opp og ned. Blir nok aldri helt stabil med mindre jeg øker på meds så mye at jeg blir sittende i en stol å måpe. Hvilket ikke er aktuelt. 

Gondor skrev (17 timer siden):

Den kombinasjonen tar jeg. Har stått på dette i i hvert fall 10 år. Dette sammen med Lamictal og Fluanxol, men det går allikevel veldig opp og ned. Blir nok aldri helt stabil med mindre jeg øker på meds så mye at jeg blir sittende i en stol å måpe. Hvilket ikke er aktuelt. 

Fungerer sikkert fint for noen. Men å forholde seg til to stk. medisiner blir mye. Kan vel ta flere om dag?

Annonse

Ikkeanonymnok
erik123 skrev (12 minutter siden):

Fungerer sikkert fint for noen. Men å forholde seg til to stk. medisiner blir mye. Kan vel ta flere om dag?

Om du kan ta flere eller ei er det kun legen din som kan svare på. Dersom det ikke har vært tema tidligere bør du kanskje sørge for at det blir et tema nå. 

Ang. å ta 2 typer medisiner, kan det hjelpe med en doseringsboks hvis du ikke har det? 
Jeg bruker 5 medisiner hver dag og er avhengig av sånn boks for å holde styr på det. Mange som går på langt flere medisiner enn meg også og mange er nok avhengig av en form for system. Bare ment som et tips. :) 

Ikkeanonymnok skrev (20 timer siden):

Om du kan ta flere eller ei er det kun legen din som kan svare på. Dersom det ikke har vært tema tidligere bør du kanskje sørge for at det blir et tema nå. 

Ang. å ta 2 typer medisiner, kan det hjelpe med en doseringsboks hvis du ikke har det? 
Jeg bruker 5 medisiner hver dag og er avhengig av sånn boks for å holde styr på det. Mange som går på langt flere medisiner enn meg også og mange er nok avhengig av en form for system. Bare ment som et tips. :) 

takker for godt tips 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...