Gå til innhold

Hvilken antidepressiva passer godt i kombinasjon med Lamictal for BP2?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en bipolar 2 lidelse og har holdt meg fint på Lamictal og Seroquel (bare for søvn) fast i flere år. I blandet episode i høst dundret jeg på med Seroquel og det funket. Nå kjenner jeg imidlertid tendenser av den sugende depressive tunnelen som har vært en følgesvenn tidligere, før jeg fikk medisiner. Får litt panikk. Har barn, jobb og et liv som ikke kan falle fra hverandre nå. Eneste antidepressiva jeg har prøvd før er Cipralex alene, før diagnose ble satt. Ved en dyp depresjon ble dosen økt til 30 eller 40 mg daglig og jeg ble tragisk manisk, skjems enda ved tanken. Har siden vært redd for antidepressiva. Har noen forslag til hva jeg kan legge oppå Lamictal nå for å forebygge? Har avsluttet med avtalespesialist da alt funka fint. Må spørre fastlege og tenker det er fint å ha litt forhåndskunnskaper selv. 

Fortsetter under...

Det blir ganske individuelt hva som fungerer. Jeg har blitt hypoman av Wellbutrin, Brintellix og Ednorax. Så har jeg også reagert negativt på Fluoxetine, men ikke ved hypomani. Lav dose Cipralex ble jeg ikke hypoman av, men effekt hadde den heller ikke. 

Men vet jo andre bipolare som har tålt disse medisinene. 

Endret av Glitter
kupton skrev (4 minutter siden):

Europeiske behandlingsanbefalinger har SSRI først. Amerikanske har Wellbutrin.

Tusen takk 🙂 Kanskje jeg skal forsøke å være litt amerikansk da, om fastlege er enig i forslaget. Får enda litt knute i brystet av SSRI-episoden for årevis siden. Jeg vandret rundt med for små miniskjørt litt for lenge og ga kroppen min til alle som ville ha fordi alle, slik jeg så det da, fortjente å være like glad og hemningsløs som meg 😵💫 Husker lite og bekjente husker mye av meg i det. Meget upassende atferd og noe jeg nødig risikerer å gjenta nå som godt voksen flerebarnsmor i arbeid... Men ser jo at Cipralex alene er noe annet enn Cipralex i kombinasjon med et stemningsstabiliserende. 

Gjest Liviane

@Fugl-ut-av-buret : Jeg synes det du forteller om heller kan virke som bipolar type 1 og ikke 2? Du skriver jo også at du ble "tragisk manisk" og veldig seksuelt utagerende. Er man manisk er det jo type 1, og er man veldig seksuelt utagerende som du beskriver kan jo det også tyde på at det dreier seg om type 1. Tenker jeg da, som selv har type 1. Men du må jo selvfølgelig stole mer på behandlerne dine enn på meg. :)

@kupton : Er det ikke litt "skummelt" å anbefale Wellbutrin til en som tidligere har blitt manisk av SSRI? Jeg selv har bare dårlige erfaringer med den da den fikk meg ganske raskt i blandet/manisk episode, men kan jo ikke bruke meg selv som referanse da.. Jeg blir bare litt bekymret når jeg ser at Wellbutrin blir anbefalt til bipolare. Tror i alle fall det er veldig viktig å på forhånd vite hva slags type depresjon det dreier seg om. 

Annonse

Liviane skrev (16 minutter siden):

@kupton : Er det ikke litt "skummelt" å anbefale Wellbutrin til en som tidligere har blitt manisk av SSRI? Jeg selv har bare dårlige erfaringer med den da den fikk meg ganske raskt i blandet/manisk episode, men kan jo ikke bruke meg selv som referanse da.. Jeg blir bare litt bekymret når jeg ser at Wellbutrin blir anbefalt til bipolare. Tror i alle fall det er veldig viktig å på forhånd vite hva slags type depresjon det dreier seg om.

Her viser jeg til anerkjente behandlingsanbefalinger som bygger på et helt annet erfaringsgrunnlag enn det både du og jeg besitter.

AD anbefales aldri som monoterapi til personer med BP. Men har bruker TS allerede både Lamictal og Seroquel. Ved BP1 må en følge utviklingen nøye og jevnlig, men det kan også har være nødvendig med AD.

Ved BP2 er en langt mindre redd for å legge til AD fordi vedkommende uansett ikke stiger mer oppover enn til hypomani. Jeg synes vi skal være meget forsiktige med å rediagnostisere kun på grunnlag av TS sine valg av ord.

Gjest Liviane
kupton skrev (15 minutter siden):

Her viser jeg til anerkjente behandlingsanbefalinger som bygger på et helt annet erfaringsgrunnlag enn det både du og jeg besitter.

AD anbefales aldri som monoterapi til personer med BP. Men har bruker TS allerede både Lamictal og Seroquel. Ved BP1 må en følge utviklingen nøye og jevnlig, men det kan også har være nødvendig med AD.

Ved BP2 er en langt mindre redd for å legge til AD fordi vedkommende uansett ikke stiger mer oppover enn til hypomani. Jeg synes vi skal være meget forsiktige med å rediagnostisere kun på grunnlag av TS sine valg av ord.

Ok, takk for info :)

Til det uthevede: Jeg føler ikke at jeg har rediagnostisert henne på noen måte. Jeg har nemlig ikke påstått noe. 

Men er det ikke folks valg av ord som avgjør hvilke svar de får? Det er vel sånt du også går etter når du svarer andre?

Endret av Liviane
AnonymBruker

Skjønner at du spør Liviane! BP2 er satt som diagnose fordi manien, helt riktig, var utløst av ssri. Det vurderte behandler til å kunne tilhøre BP2 heller enn BP1, da jeg ikke har hatt en tydelig mani uten å bruke mye ssri som den gangen jeg beskrev i hovedinnlegget. 

Anonymkode: 0e3d3...ee6

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner at du spør Liviane! BP2 er satt som diagnose fordi manien, helt riktig, var utløst av ssri. Det vurderte behandler til å kunne tilhøre BP2 heller enn BP1, da jeg ikke har hatt en tydelig mani uten å bruke mye ssri som den gangen jeg beskrev i hovedinnlegget. 

Ikke meningen å være anonym 🙂 

Liviane skrev (49 minutter siden):

Ok, takk for info :)

Til det uthevede: Jeg føler ikke at jeg har rediagnostisert henne på noen måte. Jeg har nemlig ikke påstått noe. 

Men er det ikke folks valg av ord som avgjør hvilke svar de får? Det er vel sånt du også går etter når du svarer andre?

Nei, her hadde jeg basert meg på symptomene hun beskrev. 
Sex uten gullring trenger ikke være mani. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Korrekt diagnose er i så fall BP3.

Annonse

kupton skrev (4 minutter siden):

Korrekt diagnose er i så fall BP3.

Men mange hypomanier uavhengig av medikasjon. Så tror BP2 er helt fint:-) Men hun var usikker på BP1 eller 2 og valgte 2 pga denne ene manien og at den var sammenfallende med høy dose ssri. Andre hypomanier og kanskje grensende manier har vært til stedet fra jeg var 16 uten ssri som følgesvenn. Mye BP1 og noe BP2 i familien. Feks far, bror, farmor mm.

Gjest Liviane
kupton skrev (18 timer siden):

«Tragisk manisk» er noe annet. 
«Dødsdeppa» betyr heller ikke alvorlig depresjon med suicidfare. 

Det vet jeg. 

kupton skrev (19 timer siden):

Nei,  her hadde jeg basert meg på symptomene hun beskrev. 
Sex uten gullring trenger ikke være man

Det var nettopp det jeg også gjorde. Jeg baserte meg på beskrivelsene av symptomene hennes. Hun beskriver helt klart mani i innlegg nr 2, noe hun også bekreftet litt seinere i tråden. Som du sikkert vet går man ikke rundt i en nærmest ubevisst tilstand (hun skriver at hun husker lite av episoden) utspjåket i upassende klær og ligger med "alle" når man har hypomani. Ved hypomani husker man gjerne hva som skjer, og man har mye bedre kontroll over sin adferd. 

Jeg gir meg ikke på dette. Det var mani hun beskrev. Jeg hadde da som du ser rett og du feil i akkurat dette. (Hun bekreftet som sagt at det var mani). Hvorvidt manien ble utløst av SSRI eller ikke, eller om hun brukte et beskrivende adjektiv foran "mani" spiller liten rolle; det var fortsatt mani. 

Jeg gjentar også igjen at jeg ikke rediagnostiserte henne, det var det du som gjorde. 

PS! Det er ikke så viktig for meg å alltid bevise at jeg har rett i ting, men akkurat i denne tråden syntes jeg det var på sin plass å "gå etter deg", spesielt når du var så spydig mot meg. 

Endret av Liviane
Liviane skrev (På 3.3.2022 den 14.20):

Her kom det frem nye opplysninger i senere innlegg som gjør at du har helt rett i at det var mani og dermed BP1. Har man en eneste gang vært manisk, uten at det skyldes bruk av AD eller steroider, har men BP1 selv om man i andre episoder kun er hypoman. Det er en ulempe her på forum at brukere ikke kommer med alle nødvendige opplysninger i første innlegg. Men du har rett. Det er BP1.

Uansett står jeg ved svaret mitt om bruk av AD. Forutsatt at personen først er dekket godt opp med stemningsstabiliserende, kan det noen ganger være nødvendig å gi AD også til personer med BP1.

Kjære dere.

Fint og lærerikt med gode diskusjoner rundt skillene mellom de ulike bipolare grupperingene. Her skal imidlertid jeg ta på meg skylden for å ha skapt denne diskusjonen mellom dere. Kupton har rett i at jeg kom med en forenklet og unyansert versjon. Jeg tenkte ikke på at sykdomsbildet i sin helhet burde vært presentert, jeg tenkte alene på om det eksisterer en kunnskap om hvilke antidepressiva som fungerer godt med Lamictal, om noen er bedre enn andre. Legger meg flat for å i denne sammenhengene ikke ha presentere nok saksfakta og nøyaktige opplysninger som selvsagt er fordelaktig for å kunne besvare mitt spørsmål. Ser og at jeg kan jobbe av meg det teatralske språket da det kan fremkomme unyansert. 

Jeg har lært noe av dere begge i dag. Jeg har nemlig flere venner som i mange år har sagt at jeg nok har en BP1-lidelse nettopp pga denne historien om min mani. Jwg hadde også en runde som tenåring hvor jeg trodde jeg var utvalgt sv Gud til å være et forsøksprosjekt, at alle aviser og tv-nyheter jeg så bare var konstruert for meg så jegbikkenskullenvitebat slle på jordkloden fulgte denne forskningen nøye og at i de ekte nyhetene jeg ikke var disponert for, så vwr dette hovedsakene. At vennene mine fikk lønn for å være «venner» osv. Endte det med å sulte meg halvt i hel og bli innlagt, sikkert for å slippe unna disse skrekkelige følelsene. Sult er jo en strålende stemningsstabiliserende mekanisme og nummenhet stenger for tankekjør. Jeg har imidlertid ikke blitt slept inn på akutten med en blomstrende mani og har forstått det som at det nærmest er et kriterie for å katalogiseres som BP1. Har også tenkt at avtalespesialisten jeg gikk til, som jeg opplever som meget kompetent og kunnskapsrik, mente at siden min mani som voksen (eller kanskje det ikke var mani siden jeg ikke havna på akutten) hadde sammenheng med høy dose Cipralex og dermed ikke var i BP1-landskapet. Jeg har aldri forsøkt Litium og mye er min egen feil, det kostet meg så mange år og så mye kraft å i det hele tatt dele av historien min og sykdomshendelser. Har vært hemmet av mye skam som jo har vært et hinder for avtalespesialisten som den gang skulle hjelpe meg å finne rett medikasjon. Og siden jeg ikke er helt kvitt denne skammen, så våger jeg ikke gå tilbake nå og si at «forresten, da jeg jeg sist var her og sa 100% sikkert at Lamictal alene fungerer utmerket, at jeg ikke behøver samtaleterapi eller mer medikasjon, at alt i livet er topp og at Seroquel som søvnstøtte er mer enn hva jeg kan drømme om, takk for meg, jaja, bare avslutt saken, jeg har ingen ubearbeidede traumer eller behov for medisinsk oppfølging». Kjenner meg som en usedvanlig vanskelig pasient som har brukt år på å inder hele tatt fortelle noe, og så litt mer og så rygge ut døra med påstanden om at alt er aldeles perfekt. Usikker på om denne avtalespesialisten egentlig har avsluttet, tror ikke fastlege har fått noen epikrise. Men forfengeligheten er altså den som nå står i veien mellom meg og Litium. Og som er grunn til at jeg spør er forum på nett og fastlege om antidepressiva nå fremfor å spørre en spesialist i levende live. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...