Gå til innhold

Fastlege tvang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan fastlegen tvinge meg til psykolog hvis jeg nekter eller legge meg inn på en somatisk avdeling  for næringstvang hvis jeg nekter?

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er faretruende undervektig så kan du legges inn på tvang ja, men tror det skal en del til før det er så alvorlig at de har lov til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Hvis du er faretruende undervektig så kan du legges inn på tvang ja, men tror det skal en del til før det er så alvorlig at de har lov til det. 

Er ikke det på øye som ser? Har legen lov til og tvinge meg selvom jeg er uenig? 

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke det på øye som ser? Har legen lov til og tvinge meg selvom jeg er uenig? 

Anonymkode: 10b2a...33c

Øye som ser? Slike beslutninger tas basert på målinger som BMI, blodtrykk, puls, EKG og blodprøver. Og også ditt eget ønske om å ta imot hjelp. Hvis du er i livsfare så vil legen måtte ta grep. 

En person med anoreksi er gjerne veldig blind på sin egen kropp og ser ikke selv hvor tynn den er. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Øye som ser? Slike beslutninger tas basert på målinger som BMI, blodtrykk, puls, EKG og blodprøver. Og også ditt eget ønske om å ta imot hjelp. Hvis du er i livsfare så vil legen måtte ta grep. 

En person med anoreksi er gjerne veldig blind på sin egen kropp og ser ikke selv hvor tynn den er. 

Jeg har ikke anoreksi og legen tvinger meg 😭😭😭

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke anoreksi og legen tvinger meg 😭😭😭

Anonymkode: 10b2a...33c

Siden legen tvinger deg, så har du jo sannsynligvis anoreksi da. Beste du gjør nå er å ta imot hjelpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (6 minutter siden):

Siden legen tvinger deg, så har du jo sannsynligvis anoreksi da. Beste du gjør nå er å ta imot hjelpen. 

Jeg har ikke det!!! Det er legen og alle andre som tar feil!!!😭

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uvesentlig om diagnosen anorexi er stilt eller ikke. Om den er satt og pasienten ikke er enig, er det meget vanlig.

Det vesentlige er om den sykelige undervekten er av en slik grad at det er fare for liv eller alvorlig helseskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Det uvesentlig om diagnosen anorexi er stilt eller ikke. Om den er satt og pasienten ikke er enig, er det meget vanlig.

Det vesentlige er om den sykelige undervekten er av en slik grad at det er fare for liv eller alvorlig helseskade.

Jeg er ikke syk😭😭

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (4 minutter siden):

Det uvesentlig om diagnosen anorexi er stilt eller ikke. Om den er satt og pasienten ikke er enig, er det meget vanlig.

Det vesentlige er om den sykelige undervekten er av en slik grad at det er fare for liv eller alvorlig helseskade.

Den er feilstillt og jeg er ikke tynn. Legen tar feil og jeg trenger ikke hjelp!!!😭🤬

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legen tar en avgjørelse basert på hva som er medisinsk forsvarlig. I ytterste konsekvens kan det medføre tvang hvis alternativet er fare for egen liv og helse. 

Anonymkode: fb774...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykolog kan du ikke tvinges til , ingen kan tvinges til å delta i samtaler, regner med at du mener at hn vil gi deg henvisning til psykolog.  Somatiske avdeling for ernæring ved alvorlige tilfeller  av spiseforstyrrelse,  ja. Men det kan være lurt å ta imot hjelp da ,vis fastlegen din mener du trenger det.

Anonymkode: 094a8...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legen tvinger meg og jeg er uenig i det. Jeg har kontroll på mat og har aldri hatt et problem med det. Kan jeg bytte fastlege? Blir de nye legen informert? 

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Psykolog kan du ikke tvinges til , ingen kan tvinges til å delta i samtaler, regner med at du mener at hn vil gi deg henvisning til psykolog.  Somatiske avdeling for ernæring ved alvorlige tilfeller  av spiseforstyrrelse,  ja. Men det kan være lurt å ta imot hjelp da ,vis fastlegen din mener du trenger det.

Anonymkode: 094a8...29b

Kan jeg ikke nekte i det hele tatt?

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan jeg ikke nekte i det hele tatt?

Anonymkode: 10b2a...33c

Jo flere helsepersonell som sier en ting jo mer korrekt er det og er du sterkt uenig mangler du innsikt i helsen din. Har opplevd noen på DPS som har vært tvangsinnlagt med spiseforstyrrelse og noen av de fikk mat via sonde. Hvis en f.eks er 170 høy og veier under 50 kilo er man undervektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (7 minutter siden):

Hvorfor gikk du til lege?

Gikk for vanlig til en konsultasjon for noe helt annet og etter det satt hun en diagnose som jeg ikke er enig i og som ikke er sant. Jeg er 1.58 og 38 kg. 

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 minutter siden):

Hvorfor gikk du til lege?

Samme tanke tenkte jeg.

Om man ikke ønsker å følge legens råd overhodet, bør en tenke over hvorfor en oppsøkte legen i utgangspunktet. Om en har en familie rundt en som gir tegn til bekymring, så lytt mer til de enn din egen indre overbevisning som garantert lyver til deg der du er akkurat nå.

Jeg har vært der TS er nå, og blitt vurdert for innleggelse for ernæring på tvang for halvannet år siden, men jeg hadde innsikt nok til å se at det var nødvendig fordi hodet mitt støtt koblet fysisk og mentalt ut når som helst. Jeg leste en artikkel som skremte vettet av meg, hvor magre mennesker ble boltet fast i en sondestol, ansiktet ble holdt fast av kraftige menn og sondeernæring ble gjennomført - flere ganger daglig. Et slikt overgrep ønsket jeg ikke å påføre meg selv frivillig gjennom å bli underlagt tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke syk😭😭

Anonymkode: 10b2a...33c

Hvorfor dro du til legen om du ikke er syk? 

Anonymkode: f2390...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor dro du til legen om du ikke er syk? 

Anonymkode: f2390...398

Gikk til legen fordi jeg trengte fornyelse av en medisin jeg trenger. 

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...