Gå til innhold

Covid - hvor lenge etter positiv test er man smittsom?


Gjest Hurja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Smitte er liksom ikke en absolutt enhet, slik at man enten er veldig smittsom eller ikke smittsom i det hele tatt. Man kan nok si at smittsomheten har avtatt betydelig 4 dager etter symptomstart eller positiv test, slik at det stort sett anses som trygt å gå på butikken eller gå på jobb.

Men jeg tror ikke jeg ville kline med en person som hadde fått symptomer for 4 dager siden, for å sette det veldig på spissen. Man er nok fortsatt til en viss grad smittsom, men grensen på 4 dager er satt dels av politiske årsaker for å redusere belastningen i form av sykefravær. Det er en balansegang.

Jeg holdt meg i isolasjon i 6 dager, og brukte munnbind de første dagene etter isolasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
ISW skrev (22 minutter siden):

Hei,

Smitte er liksom ikke en absolutt enhet, slik at man enten er veldig smittsom eller ikke smittsom i det hele tatt. Man kan nok si at smittsomheten har avtatt betydelig 4 dager etter symptomstart eller positiv test, slik at det stort sett anses som trygt å gå på butikken eller gå på jobb.

Men jeg tror ikke jeg ville kline med en person som hadde fått symptomer for 4 dager siden, for å sette det veldig på spissen. Man er nok fortsatt til en viss grad smittsom, men grensen på 4 dager er satt dels av politiske årsaker for å redusere belastningen i form av sykefravær. Det er en balansegang.

Jeg holdt meg i isolasjon i 6 dager, og brukte munnbind de første dagene etter isolasjonen.

Tusen takk 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...