Gå til innhold

Når en voksen person ikke klarer seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man da bli påtvunget verge eller er det et tilbud man får bare? Og hvis man ikke tar imot tilbudet hvem har ansvaret da? De kan vel ikke forvente at eldre foreldre skal ta vare på en godt voksen mann? Eller er det sånn? Det syns jeg er urettferdig i tilfellet, de er ferdig med å oppdra barn for lenge siden. Det kan vel ikke bli sånn at de får ansvaret for han hvis han takker nei til verge? Håper noen vet noe om dette da jeg er bekymret for mine foreldre, de må få fred nå. 

Anonymkode: 3f945...576

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan man da bli påtvunget verge eller er det et tilbud man får bare? Og hvis man ikke tar imot tilbudet hvem har ansvaret da? De kan vel ikke forvente at eldre foreldre skal ta vare på en godt voksen mann? Eller er det sånn? Det syns jeg er urettferdig i tilfellet, de er ferdig med å oppdra barn for lenge siden. Det kan vel ikke bli sånn at de får ansvaret for han hvis han takker nei til verge? Håper noen vet noe om dette da jeg er bekymret for mine foreldre, de må få fred nå. 

De hadde altså fått brev om dette fra statsforvalteren om dette for de hadde plikt til å melde fra til pårørende, hvorfor blande inn eldre foreldre? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De hadde altså fått brev om dette fra statsforvalteren om dette for de hadde plikt til å melde fra til pårørende, hvorfor blande inn eldre foreldre? 

Seriøst? 😮 Handler dette kun om vergemål eller er det om du er samtykkekompetent? Og hvem var det som satte det hele i gang? Var det fastlege eller dps? 

Anonymkode: f1461...72a

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Seriøst? 😮 Handler dette kun om vergemål eller er det om du er samtykkekompetent? Og hvem var det som satte det hele i gang? Var det fastlege eller dps? 

Anonymkode: f1461...72a

Tror det handler kun om verge og vet ikke hvem som satt det i gang, det gjelder min bror og han skulle hatt verge for lenge siden. Han klarer seg ikke selv. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tror det handler kun om verge og vet ikke hvem som satt det i gang, det gjelder min bror og han skulle hatt verge for lenge siden. Han klarer seg ikke selv. 

Verge kan handle om bare håndtering av økonomi, eller det kan være mer omfattende. I utgangspunktet er det frivillig, men det finnes også tvungent vergemål. Her står det mye: https://www.vergemal.no/

AnonymBruker
laban skrev (1 time siden):

Verge kan handle om bare håndtering av økonomi, eller det kan være mer omfattende. I utgangspunktet er det frivillig, men det finnes også tvungent vergemål. Her står det mye: https://www.vergemal.no/

Ja det er nok håndtering av økonomi og for det klarer han ikke styre, takk for linken. Håper det er tvungent, skal lese om det. 

Annonse

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (På 3/4/2022 den 13.22):

Ja det er nok håndtering av økonomi og for det klarer han ikke styre, takk for linken. Håper det er tvungent, skal lese om det. 

I Norge er det ingen som blir tvunget til verge. Det er frivillig 

Anonym 2 skrev (16 minutter siden):

I Norge er det ingen som blir tvunget til verge. Det er frivillig 

https://vergemal.custompublish.com/fratakelse-av-rettslig-handleevne.447497.no.html

Det er vel som andre typer tvang - det kan brukes i spesielle tilfeller der det ikke er andre muligheter. Men det er ikke noe de pårørende bare kan bestemme.

Gjest Anonym 2
laban skrev (1 time siden):

https://vergemal.custompublish.com/fratakelse-av-rettslig-handleevne.447497.no.html

Det er vel som andre typer tvang - det kan brukes i spesielle tilfeller der det ikke er andre muligheter. Men det er ikke noe de pårørende bare kan bestemme.

Det visste jeg ikke. Jeg spurte en venninne som jobber som verge, om hun hadde hørt om sånne saker som Britney Spears saken, og da sa hun at sånne saker ville aldri komme opp her i Norge, for praksisen der borte og her i Norge var forskjellig. Her var alt med verge frivillig,  sa hun. 

Gjest Anonym 2
Marye skrev (2 minutter siden):

Venninna mi har tvangsverge

Som jeg sa over her visste jeg ikke at det skjedde her i Norge. Jeg har en venninne som jobber som verge, og hun sa at det var frivillig her i Norge. Vi snakket om Britney Spears saken.

Anonym 2 skrev (1 time siden):

Som jeg sa over her visste jeg ikke at det skjedde her i Norge. Jeg har en venninne som jobber som verge, og hun sa at det var frivillig her i Norge. Vi snakket om Britney Spears saken.

Hun har tvangsverge og er fratatt passet sitt så hun får ikke reise

Gjest Anonym 2
Marye skrev (5 timer siden):

Hun har tvangsverge og er fratatt passet sitt så hun får ikke reise

Er det lov?  I all verden. Det er det verste jeg har hørt. Det er jo virkelig inngripende i en persons liv. Jeg visste ikke at det var lov. Er hun innenfor kriminalomsorgen kanskje?

Annonse

Er det lov?  I all verden. Det er det verste jeg har hørt. Det er jo virkelig inngripende i en persons liv. Jeg visste ikke at det var lov. Er hun innenfor kriminalomsorgen kanskje?

Man blir jo ikke fratatt passet sitt selv om man er innenfor kriminalomsorgen. Hvis man har gjort noe alvorlig og det er stor rømningsfare så blir vel man satt i fengsel. Men "vanlige" folk som har alt fra samfunnsstraff, betinget fengsel og hjemmesoning blir ikke fratatt passet. 

Gjest Anonym 2
Glitter skrev (3 minutter siden):

Man blir jo ikke fratatt passet sitt selv om man er innenfor kriminalomsorgen. Hvis man har gjort noe alvorlig og det er stor rømningsfare så blir vel man satt i fengsel. Men "vanlige" folk som har alt fra samfunnsstraff, betinget fengsel og hjemmesoning blir ikke fratatt passet. 

Hvem er det som blir fratatt pass da? Det kan jo ikke være fordi man er syk. Det er jo behandling for folk å komme seg til varmere strøk.

Her var det mye synsing, naivitet og uvitenhet.

Ja, det finnes folk som er svært syke og som bruker opp pengene sine på å reise til land der det både er farlig for dem å være, der de ikke blir tatt hånd om, og hvor Norge må bruke store ressurser ved å sende team med helsepersonell for å få dem ut av dårlige psykiatriske sykehus eller skumle fengsler. For disse er det ikke akkurat helsefremmende å komme til "varmere strøk".

Kunnskap er en fin sak. Les dere opp her: Forside - Vergemålsportalen (vergemal.no)

Hvem er det som blir fratatt pass da? Det kan jo ikke være fordi man er syk. Det er jo behandling for folk å komme seg til varmere strøk.

Det vet ikke jeg, men ikke de under kriminalomsorgen i hvert fall. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...