Gå til innhold

Bør man ha et ord med i laget? Medisinering/dilemma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Føler jeg ikke kommer gjennom med mine ønsker når det gjelder medisinering. Begynte på wellbutrin 150 mg og depresjonen gikk nesten bort. Begynte så på 15 mg Remeron mot depresjon og angst. Ønsket å øke wellbutrin, men fikk ikke det. Nå har jeg en igjen fått en depresjon, verre enn på lenge og føler virkelig ikke mening med noe. Pendler mellom sofaen og senga, det er virkelig ikke godt. Har gått på wellbutrin i ca halvannen måned nå, og Remeron i en måned. Dessuten øker Remeron matlyst og jeg er veldig overvektig, det gjør meg deprimert og veldig motløs. Oppturen jeg fikk med wellbutrin i begynnelsen er borte og altså, depresjonen har inntatt meg igjen..nesten verre enn før. SSRI er utelukket da jeg ikke tar opp den (gen"feil"). Jeg er veldig oppgitt.

Seroquel har tidligere hatt god effekt på meg, men den sier psykiateren jeg ikke får, for den virker ikke på meg. Jeg har spurt flere ganger om jeg ikke kan få Seroquel mot angsten. Men, nei. Det jeg ønsker er å øke dosen med wellbutrin og så gå på en lav dose (100) mg Seroquel om dagen. 

Diagnose er uvisst....ingen finner helt ut av det. Hadde en gang for lenge siden eupf, unnvikende pf osv..(angst, depresjon, mistenkt bipolar2 osv). Men det jeg sliter med i dag er mest depresjon, angstanfall (tør nesten ikke gå ut), og mistillit/relasjonsvansker (traumer, trekk fra ptsd). Skal snart slutte i behandling. 

Skal snart snakke med psykiateren igjen angående medisiner. Og jeg trenger virkelig råd nå, for jeg kan ikke gå på Remeron, for den funker ikke, og jeg går opp i vekt (på tross av at jeg har kuttet ut alt usunt). Matlysten øker av den. Wellbutrin hadde god effekt, men får jo ikke øke den. Og nå når jeg har fått en ny depresjon, så virker alt håpløst! Er min tanke om å gå opp i dose på wellbutrin og stå på Seroquel (den øker ikke matlysten så mye som Remeron ved jevn dosering) fornuftig ut i fra symptomer og (uklare) diagnoser?

Jeg trenger virkelig råd om hvilke medisiner jeg kan diskutere med psykiateren som er alternativet til Remeron bl.a. Og jeg må klare å komme med noen argumenter om hva jeg ønsker, men jeg er ikke så flink til det..

Takknemlig for svar.

Anonymkode: fdfbe...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei. Håper at du får noen svar her fra psykiateren f.eks.

Jeg har også lagt på meg av Remeron og Seroquel. Man fraråder generelt å bruke antipsykotikum med mindre det er nødvendig pga psykose eller annet som ikke kan behandles av mer tradisjonelle antidepressiva pga generelt økte bivirkninger (dette varierer jo selvfølgelig). Jeg vet at Seroquel også brukes for mani og som forebyggende mot mani og depresjon ved bipolar lidelse. Tror ikke at det er første valg dersom man ikke har en diagnose på en psykoselidelse eller bipolar lidelse.

Har du fått svar på hvorfor de ikke vil øke Wellbutrin og hvorfor du ikke kan bruke Seroquel? Hadde det vært et alternativ å bare bruke Wellbutrin for å se om det fungerer bedre? 

Kan du eventuelt spørre dem om hvor lenge du må stå på aktuelle behandlingsregime før å vurdere om de har effekt for deg og/eller utolererbare bivirkninger?

Hvilken genfeil er det du har som påvirker SSRI generelt?

Iflg. RELIS artikkel her; Valg av antidepressiva ved nedsatt uttrykk av serotonintransportør (relis.no) så virker det som at de mener at svar på genprøve i forhold til serotonintransportøren ikke utelukker SSRI som mulighet. Dette er en prøve på¨SLC6A4. Jeg har tatt den selv og har kort/kort variant med 'økt risiko for manglende effekt og bivirkninger ved bruk av SSRI' som svar.

Jeg har hørt om benzodiapiner og Buspiron mot angst, hvor førstnevnte muligens brukes mest ved sjelden alvorlig angst pga avhengighetsrisiko. Sistnevnte har jeg ikke erfaring med selv. 

Håper du får svar her. Jeg er ikke lege eller psykolog og kan ikke så veldig mye om dette dessverre.

Angående matlyst så har jeg god erfaring med å ha mye kalorifattig mat og drikke tilgjengelig til mellommåltidene/snacks (+ tyggegummi og sukkerfri drops) og å være aktiv både fysisk og mentalt, samt å være i sosiale situasjoner hvor det ikke spises så mye. Jeg pleide å unne meg en kaloriinnholdig ting som jeg hadde veldig lyst på per dag (planla det på forhånd) og så spise sunt og lett resten av dagen da jeg brukte Seroquel og det fungerte forsåvidt bra. Drakk mye kalorifattig drikke type lettsaft og teinfri te, brukte tyggegummi og drops (jeg er en småspiser, må ha noe i munnen) og spise mye frukt. Byttet ut sukker og honning med suketter. Jeg har ekstremt søtsug, så å kutte ut søtt var vanskelig for meg, men kan hende det er annerledes for deg. Skummet melk er også magert. Dersom man er inaktiv fra før så kan det å legge til trening hjelpe både pga økt forbrenning ved økt muskelmasse og pga forbrenningen under treningsøkten. Det hjelper nok muligens ikke like mye dersom man kompenserer for treningen ved å spise mye mer dog, iallefall for vekten, for å forebygge dårlig helse og skader er det nok bra å trene regelmessig og det kan hjelpe på humøret iflg min psykiater iallefall.

Anonymkode: 1e475...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...