Gå til innhold

Journaler, hvem har innsyn osb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Litt journalsnakk på forumet om dagen, som har satt i gang tanker hos meg selv. Jeg bor i en del av Norge hvor det avtalespesialist eventuelt har skrevet ikke er synlig for meg på helsenorge. Kanskje er det sånn over alt, jeg ser mange viser til DPS og at disse jorunalnotatene er å finne på helsenorge. Jeg har aldri vært behandler ved er DPS. Har fastlege innsyn i min avtalespesialist sin journal, eller velger psykiateren hvilke notat hun sender fastlege? Andre hypotetiske scenarioer: hvis jeg går til en privat psykolog, så har jo denne plikt til å føre journal, men hvor blir disse notatene av, hvem leser? 

Anonymkode: 88209...aaf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465555-journaler-hvem-har-innsyn-osb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

Litt journalsnakk på forumet om dagen, som har satt i gang tanker hos meg selv. Jeg bor i en del av Norge hvor det avtalespesialist eventuelt har skrevet ikke er synlig for meg på helsenorge. Kanskje er det sånn over alt, jeg ser mange viser til DPS og at disse jorunalnotatene er å finne på helsenorge. Jeg har aldri vært behandler ved er DPS. Har fastlege innsyn i min avtalespesialist sin journal, eller velger psykiateren hvilke notat hun sender fastlege? Andre hypotetiske scenarioer: hvis jeg går til en privat psykolog, så har jo denne plikt til å føre journal, men hvor blir disse notatene av, hvem leser? 

Journal hos avtalespesialist er kun avtalespesialisten som har tilgang til. Fastlegen har ikke tilgang på det. Går til avtalespesialist (psykiater) selv og fastlegen får kun henvendelser med anbefaling om medisiner. Eneste notat fastlegen får er epikrise ved avsluttet behandling. Ble fortalt det av en avtalespesialist jeg gikk til tidligere. 

I prinsippet er det bare behandler som har adgang. Så finnes det såkalt "blålysfunksjon". Da kan en vaktlege i situasjoner ved øyeblikkelig hjelp komme seg inn i systemet for å lese kritisk informasjon. En legger da igjen en signatur som kan spores.

For journalinnsyn gjelder "need to know" - ikke "nice to know".

kupton skrev (24 minutter siden):

I prinsippet er det bare behandler som har adgang. Så finnes det såkalt "blålysfunksjon". Da kan en vaktlege i situasjoner ved øyeblikkelig hjelp komme seg inn i systemet for å lese kritisk informasjon. En legger da igjen en signatur som kan spores.

Når jeg er innlagt på DPS leser alltid overlegen notatene til behandler på poliklinikken. Er det egentlig need to know?

AnonymBruker

kupton skrev (50 minutter siden):

Tusen takk for svar. Da er det sånn at avtalespesialist kun sender informasjon om diagnose og behandling av denne til fastlege? Det skjer uten at pasient informeres regner jeg med. Jeg er iallfall ikke informert. Om epikrise ikke er sendt til fastlege er man da ikke avslutter hos avtalespesialist eller er det litt innafor at det «slurves» med? Helt ok for meg altså,.

Annonse

kupton skrev (1 time siden):

Det er need to know. Overlegen skal ha totaloversikt og har overordnet ansvar for alt. 

Når jeg har vært på brukerstyrt innleggelse på DPS har lege fra akuttpost (som er på sykehuset i byen og ikke på DPS) og andre jeg aldri har møtt eller vet hvem er hatt innsyn i journalen. Tenker ikke på ansatte på avdelingen eller den som skriver epikrisene. Er det og "need to know"?

aa-k-j skrev (15 timer siden):

Når jeg har vært på brukerstyrt innleggelse på DPS har lege fra akuttpost (som er på sykehuset i byen og ikke på DPS) og andre jeg aldri har møtt eller vet hvem er hatt innsyn i journalen. Tenker ikke på ansatte på avdelingen eller den som skriver epikrisene. Er det og "need to know"?

Hvis DPS ikke har tilstedeværende vaktlege 24/7, kan jeg tenke meg at de har en ordning der vaktlege på akutt skal se gjennom journalen ved innleggelser for å sjekke at f.eks. medisinering er ok og at det ikke er nødvendige undersøkelser som er glemt. Så det er høyst sannsynlig "need to know".   De andre kan jeg ikke forklare. Her synes jeg du skal etterspørre en forklaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...