Gå til innhold

Hvem kan tvangsmedisineres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det bare de som er i psykose? Eller gjelder det også andre med andre lidelser? 

Kriterier for tvang er etter hva jeg har skjønt at man er til fare for seg selv eller andre, eller at man vil få eget helbred, ve og vel betydelig forverret om det ikke gripes inn med tvang. Men hvor nøye er helsevesenet med å leve etter dette?

Anonymkode: 706fc...f50

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465586-hvem-kan-tvangsmedisineres/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (9 minutter siden):

Helsevesenet er meget nøye med å etterleve dette. I tillegg kontrolleres dette både av Kontrollkommisjonen og av Statsforvalteren (Fylkeslegen).

Gjennomføring av psykisk helsevern - Helsedirektoratet

Hvis jeg ikke vil ta medisinene mine vil jeg få mitt ve og vel betydelig forverret, men det er nok heldigvis ingen som vil gripe inn med tvang ovenfor meg av den grunn. Pasientens rett til medbestemmelse eller autonomi settes jo veldig høyt. Hvis det likevel brukes tvang mot de som ikke vil ta medisinene sine, så må det vel kun være ovenfor psykotiske, demente eller sterkt psykisk utviklingshemmede?

AnonymBruker
kupton skrev (29 minutter siden):

Du kan ikke tvangsmedisineres uten å være på tvungent psykisk helsevern som igjen krever psykose. 

Men ett spørsmål til. Så det er sånn å forstå at tvungent psykisk helsevern alltid krever psykose når det kommer til tvangsmedisinering, men ikke når det kommer til fare for drap og selvdrap? 

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men ett spørsmål til. Så det er sånn å forstå at tvungent psykisk helsevern alltid krever psykose når det kommer til tvangsmedisinering, men ikke når det kommer til fare for drap og selvdrap? 

Husk at det finnes to former for tvungent vern, der det ene er observasjon ved berettiget mistanke om alvorlig sinnslidelse §3-2 med varighet inntil 10 dager. Denne brukes ofte når en ved fare for drap/selvdrap skal finne ut om det er en psykose. Det er først når en med sikkerhet har fastslått alvorlig sinnslidelse at pasienten kan overføres til §3-3, og det er kun på §3-3 det kan gjennomføres tvangsbehandling med medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...