Gå til innhold

Har de med eupf depresjon så og si hele tiden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har blandet pf med trekk fra eupf.

Jeg føler meg deprimert og har mange symptomer som er like dem med depresjon, men behandlerne sier at det ikke er en depresjon, men selve personlighetsforstyrrelsen som er problemet.

Så nei en er ikke alltid deprimert, men kan ha symptomer som er veldig like. 

Eupf er kjent for å ha et høyt lidelsestrykk.

AnonymBruker

Hva er lidelsestrykket dem med diagnosen er plaget med om det ikke er depressivt? Denne veldige indre smerten er vanskelig å utenfra forstå som noe annet enn noe depressivt. Sikkert ikke dype depresjoner, men positive følelser høres det jo ikke ut som? 

Anonymkode: 6818f...680

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er lidelsestrykket dem med diagnosen er plaget med om det ikke er depressivt? Denne veldige indre smerten er vanskelig å utenfra forstå som noe annet enn noe depressivt. Sikkert ikke dype depresjoner, men positive følelser høres det jo ikke ut som? 

Jeg hatt hatt vanskeligheter med å forstå det overlegen har sagt om at det ikke er en klinisk depresjon jeg har. Men han har sagt at for meg så oppleves det nok som en depresjon. Grunnen til at det ikke er det,  i følge han, er at jeg svinger for mye. Jeg kan ha perioder og stunder hvor jeg ikke plages så mye av depressive symptomer, for så å gå rett i kjelleren. 

Det er absolutt ikke gode følelser.

Det er vanskelig å forstå at det ikke skal være en depresjon. De fleste av helsepersonellet som jobber med meg refererer til depresjonen min, så er det jeg som må korrigere dem. 

AnonymBruker
Fru2020 skrev (17 minutter siden):

Jeg hatt hatt vanskeligheter med å forstå det overlegen har sagt om at det ikke er en klinisk depresjon jeg har. Men han har sagt at for meg så oppleves det nok som en depresjon. Grunnen til at det ikke er det,  i følge han, er at jeg svinger for mye. Jeg kan ha perioder og stunder hvor jeg ikke plages så mye av depressive symptomer, for så å gå rett i kjelleren. 

Det er absolutt ikke gode følelser.

Det er vanskelig å forstå at det ikke skal være en depresjon. De fleste av helsepersonellet som jobber med meg refererer til depresjonen min, så er det jeg som må korrigere dem. 

Interessant! Dette kan ikke jeg heller nok om og det er nesten vanskelig å forstå. Er et av kravene til ordinær depresjon at man er trist hele tiden? Jeg har vært alvorlig deprimert flere ganger og har da en grunnleggende følelse av tristhet og håpløshet hele tiden men kan virke lysere for omgivelsene noen dager om jeg har nok krefter. Tror til og med jeg har fått til å le i depressive perioder. 

Kanskje @kupton eller @ISW eller andre med kunnskap nok kan si noe om forskjellen på lidelsestrykket mennesker med euf.PF opplever i kontrast til det som klassifiseres som rene depresjoner hos feks bipolare eller andre deprimerte?  

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Interessant! Dette kan ikke jeg heller nok om og det er nesten vanskelig å forstå. Er et av kravene til ordinær depresjon at man er trist hele tiden? Jeg har vært alvorlig deprimert flere ganger og har da en grunnleggende følelse av tristhet og håpløshet hele tiden men kan virke lysere for omgivelsene noen dager om jeg har nok krefter. Tror til og med jeg har fått til å le i depressive perioder. 

Kanskje @kupton eller @ISW eller andre med kunnskap nok kan si noe om forskjellen på lidelsestrykket mennesker med euf.PF opplever i kontrast til det som klassifiseres som rene depresjoner hos feks bipolare eller andre deprimerte?  

Ja, det hadde vært spennende å få et annet synspunkt på det.

Samtidig er en dritt dag vanskelig enten det heter depresjon eller personlighetsforstyrrelse. 

Annonse

Jeg kan ikke mye om dette, men kan dele en litt interessant observasjon. 

Med EUPF opplever man negative følelser mye sterkere enn andre. Dette gjør at den subjektive opplevelsen av depresjon blir sterkere enn den objektive. Som eksempel kan jeg nevne en tidligere kollega med EUPF som scoret 55 poeng på MADRS og likevel var i full jobb. Det skal pr definisjon ikke være mulig ellers. 

AnonymBruker
ISW skrev (4 minutter siden):

Jeg kan ikke mye om dette, men kan dele en litt interessant observasjon. 

Med EUPF opplever man negative følelser mye sterkere enn andre. Dette gjør at den subjektive opplevelsen av depresjon blir sterkere enn den objektive. Som eksempel kan jeg nevne en tidligere kollega med EUPF som scoret 55 poeng på MADRS og likevel var i full jobb. Det skal pr definisjon ikke være mulig ellers. 

Hm. Har da lest i media feks noe alla at fulltidsarbeidende karriereperson plutselig tok livet av seg. Var aldri sykemeldt og ingen rundt ante noe. Eller tilsvarende som ikke tok selvmord men ble akutt innlagt og står frem med sin historie om dyp depresjon og likevel arbeid og omgivelser som ikke så sykdommen. Har mennesker med slike historier nødvendigvis euf.PF? Går det ikke an å jobbe fullt og smile pent selv om man er på suiciets rand? Agitert depresjon og blandet episode er ikke like tappet for energi som feks melankolsk depresjon? 

Jeg har både bipolar og EUPF. 

Det tungsinnet jeg har mye av, det kan bedre seg ut fra situasjonen. Feks at jeg får besøk av vennen min. Jeg klarer også stort sett å komme meg i gang med trening selv om jeg i forkant føler meg dritt. Svinger dog ikke opp i oppstemthet i forbindelse med min EUPF, og jeg svinger ikke flere ganger hver dag slik mange gjør.

Når jeg derimot er klinisk deprimert så hjelper det ikke å få besøk av vennen min, jeg mister all glede i livet. Når jeg er moderat deprimert klarer jeg likevel å tvinge meg til trening og slikt, selv om jeg synes det er demotiverende. Når jeg er alvorlig deprimert klarer jeg ikke det lenger og jeg blir treg i tankene, treg i kroppen osv. Det varer mye lenger også. Jeg har vært deprimert siden romjulen nå, men det har gått fra alvorlig til moderat nå, så nå fungerer jeg, selv om ingenting gir meg glede og motivasjon. Jeg våkner om morgenen med en liste med "burde gjøre", men ingen lyst. 

Jeg har lært meg å kjenne forskjell på den depressive følelsen jeg får av EUPF, og depresjon. Virker som min behandler også ser forskjell nå for hun behandler meg litt annerledes alt ettersom hva som skjer. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...