Gå til innhold

Hvor raskt blir man avhengig av diazepam?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten

Jeg har hatt 5mg valium som behovsmedisin i 2-3 mnd mens jeg er innlagt. Jeg skal skrives ut til april og har angst for angsten. Kan det hende at angsten er et tegn på avhengighet, og ikke psykdom? Jeg driver også med nedtrapping av remeron og cipralex. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465640-hvor-raskt-blir-man-avhengig-av-diazepam/
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Den forsvunne diamanten skrev (1 time siden):

Jeg har hatt 5mg valium som behovsmedisin i 2-3 mnd mens jeg er innlagt. Jeg skal skrives ut til april og har angst for angsten. Kan det hende at angsten er et tegn på avhengighet, og ikke psykdom? Jeg driver også med nedtrapping av remeron og cipralex. 

Tror ikke du blir så fort avhengig. Jeg har brukt det i mange år og ser ikke på meg selv som avhengig, man må bare bruke det rett. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (24 minutter siden):

Tror ikke du blir så fort avhengig. Jeg har brukt det i mange år og ser ikke på meg selv som avhengig, man må bare bruke det rett. 

Hvis du bare MÅ bruke det er du vel per definisjon avhengig.

Anonymkode: 52cc2...459

Den forsvunne diamanten skrev (3 timer siden):

Jeg lurer på det samme. Jeg har tatt 15mg Sobril hver dag i ca 8-9 uker, og begynner å lure på om angsten min blir verre av det. At det er abstinenssymptomer som gjør at jeg føler meg så stuck i dette.  Vet ikke helt hvor mye 5mg vival er sammenlignet med 15 mg Sobril. Har du tatt de hver dag?

Worriesome Plenty 2

5 mg vival er veldig lite. Jeg personlig ville fått null effekt av det. Det gjorde jeg ikke engang da jeg var ny på benzo. Nå har jeg tatt benzo i mange år. Men klarte å stoppe lett noen år da det ble forbudt å kjøre med rivotril, og jeg fortsatt kjørte bil. En 2mg rivotril som jeg pleide ta tilsvarer 40mg vival/diazepam. Jeg tok det ikke hver dag, men flere ganger i uken.

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (3 minutter siden):

5 mg vival er veldig lite. Jeg personlig ville fått null effekt av det. Det gjorde jeg ikke engang da jeg var ny på benzo. Nå har jeg tatt benzo i mange år. Men klarte å stoppe lett noen år da det ble forbudt å kjøre med rivotril, og jeg fortsatt kjørte bil. En 2mg rivotril som jeg pleide ta tilsvarer 40mg vival/diazepam. Jeg tok det ikke hver dag, men flere ganger i uken.

Jeg tåler også høye doser benzo. Selv om jeg ikke har toleranse. Mens min mor ville blitt slått helt ut av en halv. 

Samme med opiater. Må ha en del før jeg blir dopa av det. Sånn i forbindelse med smertelindring. 

Den viktigste faktor er personligheten til den som tar medisinen. Hvis en vanligvis er den som velger minste motstands vei, er det lett å bli avhengig av benzo. Hvis en derimot er en som tåler å stå i motgang, ubehag og smerte, blir en sjelden avhengig.

AnonymBruker
kupton skrev (42 minutter siden):

Den viktigste faktor er personligheten til den som tar medisinen. Hvis en vanligvis er den som velger minste motstands vei, er det lett å bli avhengig av benzo. Hvis en derimot er en som tåler å stå i motgang, ubehag og smerte, blir en sjelden avhengig.

Er det å ikke tåle å stå i egne, smertefulle følelser som går på en selv som person ikke å tåle å stå i motgang når en ellers står i mye annet ubehag og smerte og er et såkalt løvetannbarn? Jeg har hatt tatt 20 valium på 8-9 år og har dermed ikke blitt avhengig. 

Anonymkode: 2a4aa...cd2

AnonymBruker
kupton skrev (8 timer siden):

Jeg tar Sobril hver dag, og en stund tok jeg så mye at nå har jeg fått en Multidose maskin som gir meg 30 mg om dagen. Er jeg da en svak personlighet? Jeg føler at jeg tålte mye mer angst før, men etter en innleggelse i 2018 da jeg fikk 50 mg Sobril i døgnet, har jeg bare fortsatt med det. 

Anonymkode: a8bf7...03e

AnonymBruker
kupton skrev (15 timer siden):

For meg er ikke dette todelt. Man er ikke enten sterk eller svak. Det er et kontinuum fra de sterkeste til de svakeste.

Så det vil si at hvis jeg er en person som bare sliter med følelser rundt eget selvbilde men ellers tåler veldig mye og står i mye annet (bare ikke følelser som går på mitt eget selvbilde) så er jeg en personlighet som ikke blir avhengig av benzo. 

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Så det vil si at hvis jeg er en person som bare sliter med følelser rundt eget selvbilde men ellers tåler veldig mye og står i mye annet (bare ikke følelser som går på mitt eget selvbilde) så er jeg en personlighet som ikke blir avhengig av benzo. 

Jeg skrev at jeg anså personlighet som den viktigste enkeltfaktor, men langt fra den eneste. Type stoff, dose og varighet av bruk er også av betydning. Dessuten er erfaringen at vanedannende stoffer gitt på meget god indikasjon sjelden gir avhengighet.

AnonymBruker

Dette var beroligende å lese. Jeg har tatt 10 mg sobril 1-2 ganger daglig noen uker på grunn av en akutt psykisk reaksjon. Det har vært uvurdelig hjelp nå, men jeg er alltid redd for å bli avhengig. Dog er det sjelden jeg nå tar mer enn 1 per dag, og det kan gå flere dager mellom hver gang. Det er nettopp fordi jeg ikke har hatt mulighet til å bruke mine vanlige mestringsstrategier og for eksempel trening for å finne roen. Det går vel bra i samarbeid med fastlegen. 

Anonymkode: 346a4...50c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...