Gå til innhold

Er dette rasistisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Å tenke at grunnen til at folk er så velvillig innstilt til Ukrainske flykninger er fordi det er kvinner og barn stort sett? Mens i flyktningekrisen i 2015 var 85% menn i stridsdyktig alder? Jeg spør for det er noen som hevder det er rasistisk forskjellsbehandling. Med i ligningen tar nok mang e også med att Ukraina har en mer kompatibel kultur enn folk fra æreskulturer i midt-østen. Jeg må innrømme jeg tenker begge disse  tingene. Gjør det meg til en rasist?

Anonymkode: 4b74b...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å tenke at grunnen til at folk er så velvillig innstilt til Ukrainske flykninger er fordi det er kvinner og barn stort sett? Mens i flyktningekrisen i 2015 var 85% menn i stridsdyktig alder? Jeg spør for det er noen som hevder det er rasistisk forskjellsbehandling. Med i ligningen tar nok mang e også med att Ukraina har en mer kompatibel kultur enn folk fra æreskulturer i midt-østen. Jeg må innrømme jeg tenker begge disse  tingene. Gjør det meg til en rasist?

Anonymkode: 4b74b...2a1

Kan du definere rasistisk ellers blir debatten vanskelig...

 

For øvrig, alle bryr seg mer om ting nærere enn fjernere. Du bryr deg mer om et familiemedlem enn naboen, mer om naboen enn folk i nabobyen, mer om folk i landet ditt enn andre land. Mer om folk av din egen religion enn andre religioner. Mer om folk med lik kultur enn annen kultur. Mer om folk med likt språk enn veldig annerledes språk. Mer om folk i kontinentet ditt enn andre kontinenter. Mer om dyr av samme art enn andre arter. Mer om kvinner enn menn.

Om du bryr deg mer om mennesker enn kuer, er ikke det også rasistisk egentlig. Det er helt vilkårlig at et menneske skal være mer verdt enn en ku. Eneste grunnen er at du føler mer nærhet til mennesker enn kuer. Kuer har følelser de også.... 

Det er bare egoisme. Alt sammen. Og ja mennesker er egoistiske. Grunnen til at du "bryr" deg mer om et familiemedlem enn en ukjent person, er fordi sannsynligheten for at familiemedlemmet hjelper deg tilbake er større. Det er en slags sosial kontrakt. Jo mer fjern personen er jo mindre sannsynlighet for at din godhet vil bli belønnet og derfor er en mindre villig til å hjelpe dem.

Godhet er egentlig bare egoisme. Og alle er egoister. 

En kan sikkert lage fancy ord for å forsøke vinne noen retorisk greie, men det blir bare tull, du er like ond uansett hva det er du sorterer folk etter. 

Anonymkode: 3b56e...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du definere rasistisk ellers blir debatten vanskelig...

Anonymkode: 3b56e...24a

Det går ikke å definere, det er ett varemerke eid av anti-rasistene som er i mot dette de ikke engang kan definere. Anti-rasisme er ett begrep som brukes om noe  mer enn bare å være i mot rasebiologi, eller rasehat. Hvilket nesten ingen er for, selvfølgelig. For man er jo ikke ett rasshøl heller.

Anonymkode: 4b74b...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det går ikke å definere, det er ett varemerke eid av anti-rasistene som er i mot dette de ikke engang kan definere. Anti-rasisme er ett begrep som brukes om noe  mer enn bare å være i mot rasebiologi, eller rasehat. Hvilket nesten ingen er for, selvfølgelig. For man er jo ikke ett rasshøl heller.

Anonymkode: 4b74b...2a1

Ok ja får håpe noen anti-rasister deltar i tråden da. Så får en spørre antirasisten om den bryr seg mer om et familiemedlem enn om naboen, og hvis så er ikke det rasisme og sortere mennesker basert på hvor nært de er genetisk. Kjenner jeg forumet rett så vil de ikke svare på spørsmålet og heller komme med anklager mot deg og si hvor fælt menneske du er 😛

 Jeg tror vi trenger en språklig oppvask. Mennesker er egoistiske og det suger særlig for de som er utenfor maktsirklene. F.eks jeg har ingen familie så at folk bryr seg mest om familiene sine er utrolig urettferdig for meg som er alene. Jeg kan selvsagt lage et eget ord for det, familieisme! Og starte tog i gaten "ingen familieister i våre gater!" og hele den greia, men jeg tror egentlig at det er håpløst. En kan ikke bestemme hva folk skal føle og når folk skal gå ekstra skritt for å hjelpe andre og når de ikke skal. 

Verden er litt urettferdig men en må nok bare leve med det. De som føler mer nærhet med Ukraina kan hjelpe dem. De som føler mer nærhet med Afghanistan kan hjelpe dem. I snitt er det nok faktisk det beste for alle. Selv omd et alltid er enkelttilfeller hvor det går dårlig. Trolig kan land rundt afghanistan være en bedre match kulturelt for de, mens land rundt ukraina trolig er bedre match for de. Vinn Vinn.

Anonymkode: 3b56e...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...