Gå til innhold

Zyprexa mot manisymptomer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er en ting jeg ikke helt skjønner: Det sies jo at man ikke skal slutte brått på medisiner, men hvorfor sluttes det brått straks medisineringen har gitt effekt og manien har gitt seg? Stod ikke på det lenge da. Ca en uke på 5 mg og ca to uker på 10 mg. Og så slutt. 

Har det noe å gjøre med at det bare var akuttbehandling?

Anonymkode: 84d29...c9d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465677-zyprexa-mot-manisymptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ukjent person

Godt spørsmål, står i noen lunde samme båt som deg per dags dato. Startet med Venlafaxin 75 mg, og økte til 150 mg etter 2-3 uker. Gikk på 150 mg i ca. 3 - 4 uker, før jeg kom i en manisk episode (bipolar?). Har aldri vært særlig flink til å ta medisiner over tid, da jeg ofte tenker at de gjør verre enn de gjør godt. Lang historie kort. Ble innlagt, hvor Venlafaxin (antidepressiva) ble bråstoppet av psykiateren på post, noe jeg reagerte veldig på, da fastlegen har sagt gjentatte ganger at jeg aldri må tenke tanken på å bråstoppe på disse medisinene da det kan være direkte farlig (i den forstand at jeg kan havne i en dyp alvorlig depresjon, som jeg har vært i flere ganger). Fått beskjed av fastlegen om å sende inn klage til fylkeskommunen om behandling på post samt bråstopp av medisiner uten ytterligere forklaring, begrunnelse eller grunnlag (ingen blodprøver ble tatt for å måle verdiene til medisinene i blodet). Sitter nå uten medisiner, og livet er tilbake i samme karusell som jeg har levd i de siste 15 årene. 

Jeg fikk Zyprexa ved 2 anledninger, men det var for jeg begynte å hallusinere etter å ha vært våken i 30 timer. Tror ikke jeg fikk den medisinen for manien i seg selv, men konsekvensene som medfulgte manien vis du forstår. Mener på Zyprexa er et antipsykotika-legemiddel. 

Endret av Ukjent person
Ukjent person skrev (1 time siden):

Godt spørsmål, står i noen lunde samme båt som deg per dags dato. Startet med Venlafaxin 75 mg, og økte til 150 mg etter 2-3 uker. Gikk på 150 mg i ca. 3 - 4 uker, før jeg kom i en manisk episode (bipolar?). Har aldri vært særlig flink til å ta medisiner over tid, da jeg ofte tenker at de gjør verre enn de gjør godt. Lang historie kort. Ble innlagt, hvor Venlafaxin (antidepressiva) ble bråstoppet av psykiateren på post, noe jeg reagerte veldig på, da fastlegen har sagt gjentatte ganger at jeg aldri må tenke tanken på å bråstoppe på disse medisinene da det kan være direkte farlig (i den forstand at jeg kan havne i en dyp alvorlig depresjon, som jeg har vært i flere ganger). Fått beskjed av fastlegen om å sende inn klage til fylkeskommunen om behandling på post samt bråstopp av medisiner uten ytterligere forklaring, begrunnelse eller grunnlag (ingen blodprøver ble tatt for å måle verdiene til medisinene i blodet). Sitter nå uten medisiner, og livet er tilbake i samme karusell som jeg har levd i de siste 15 årene. 

Jeg fikk Zyprexa ved 2 anledninger, men det var for jeg begynte å hallusinere etter å ha vært våken i 30 timer. Tror ikke jeg fikk den medisinen for manien i seg selv, men konsekvensene som medfulgte manien vis du forstår. Mener på Zyprexa er et antipsykotika-legemiddel. 

Jeg har blitt tatt av antidepressiva to ganger selv i forbindelse med at jeg ble sterkt hypoman av de. Jeg ønsket ikke det, men to uavhengige overleger har gjort det. Tror kanskje det er det som er vanlig hvis man reagerer med hypomani/mani under oppstart og opptrapping av medisiner. 

Jeg uttaler meg ikke om din situasjon da, om din fastlege eller psykiater har rett, men. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...