Gå til innhold

Å bestemme seg for å aldri forsøke ta selvmord igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ville gjerne høre andres erfaringer med det å bestemme seg for å aldri forsøke ta selvmord igjen. Om det er noen som har den taktikken her? Jeg har hatt en del selvmordsforsøk de siste 5 årene, senest i sommer. Nå har jeg nettopp vert innlagt på grunn av suicidalitet. Jeg sitter nå her og tenker en del på dette med å velge livet. Jeg ser for meg at en slik tankegang kanskje hadde fungert? På en side er det jo lett å gjøre et slikt valg og løfte overfor seg selv når man er i en bedre periode, men vanskeligere å holde i de verre periodene. Men så kan det jo kanskje fungere og da?

Noen som har erfaring? Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: 77126...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. 

Jeg har fått den oppfordringen her på forumet, men ikke av behandlere. Jeg tror at de har tenkt at det ikke vil være realistisk å tenke det. Kanskje er det ikke det. Det er ikke noe jeg har gjort i hvert fall. 

Men det jeg har gjort, og som har vist seg i at jeg kun vært ordentlig suicidal én gang siden juni I fjor, pga tung depresjon, er å gjenta for meg selv igjen og igjen er at det verste kommer til å gå over. Når jeg ikke er såpass langt nede så ønsker jeg ikke å dø. Før fikk jeg suicidale tanker av mindre ting, mens nå skal jeg være veldig dårlig før jeg går i den banen. Det er nok et resultat av at enkelte deler av mine symptomer på borderline har roet seg/jeg har blitt bedre på å håndtere det, men at mine bipolare depresjoner fortsatt kommer. For 4-5 uker siden var jeg veldig nært selvmord, men det gikk faktisk over. De siste dagene har jeg fått det veldig vanskelig, men jeg har ikke suicidale tanker likevel. Jeg har bare blitt veldig bevisst på at selv om det er jævlig til tider så betyr ikke det at løsningen er å dø. 

Jeg har ikke tatt noe valg om å aldri ta mitt liv. Men jeg har begynt å se mer tydelig at det er sykdom som gjør at jeg vil det. Så når jeg er like dårlig så ønsker jeg jo heller å finne en løsning. Og når jeg overhodet ikke ser noen løsning, så får jeg jo hjelp og støtte. 

Dette er jo da bare hva som funker for meg akkurat nå. Jeg vet ikke om jeg blir å dø av selvmord eller alderdom, men jeg har sluttet å gå rundt og tenke av hvis jeg vil så kan jeg. Jeg har begynt å se på det som noe som kommer av sykdomsperioder. Og siden det verste handler om perioder så tror jeg at jeg klarer å stå I det bedre enn før. 

Men det er helt sikkert en bra strategi for noen. Den funker mtp mine dårlige perioder som kommer av borderline. For jeg vil ikke lenger ta livet av meg pga en plutselig dårlig periode. Det er verre når jeg blir mer langvarig dårlig pga bipolar, men også der blir jeg bedre til å søke hjelp og til å fokusere på at det blir jo bedre. 

Så for meg har det bedre effekt å fokusere hardt på at jeg ønsker jo bare det å få et bedre liv. Hvis jeg får det så vil jeg jo ikke dø. Og det er vanskelig å huske når jeg er på mitt verste, men da får jeg hjelp til å huske på det av helsevesenet. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan klarer folk å ta hundrevis av selvmordsforsøk egentlig? Etter min mening kan ikke disse forsøkene ha vært særlig alvorlige eller reelle forsøk, men mer selvskading. 

Anonymkode: 48ea7...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan klarer folk å ta hundrevis av selvmordsforsøk egentlig? Etter min mening kan ikke disse forsøkene ha vært særlig alvorlige eller reelle forsøk, men mer selvskading. 

Anonymkode: 48ea7...693

Hvem er det som har hundrevis av selvmordsforsøk? 

Anonymkode: 6ba8a...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ville gjerne høre andres erfaringer med det å bestemme seg for å aldri forsøke ta selvmord igjen. Om det er noen som har den taktikken her? Jeg har hatt en del selvmordsforsøk de siste 5 årene, senest i sommer. Nå har jeg nettopp vert innlagt på grunn av suicidalitet. Jeg sitter nå her og tenker en del på dette med å velge livet. Jeg ser for meg at en slik tankegang kanskje hadde fungert? På en side er det jo lett å gjøre et slikt valg og løfte overfor seg selv når man er i en bedre periode, men vanskeligere å holde i de verre periodene. Men så kan det jo kanskje fungere og da?

Noen som har erfaring? Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: 77126...0ee

Det om å bestemme seg for at en ikke vil ta selvmord er et råd enn ofte får her inne. Jeg har tatt bestemmelsen mange ganger. Vet med meg selv at jeg mener det med hele meg. Men så kommer mørket og tar helt overhånd og snur opp ned på hele min verden og alt jeg tenker, alle mine sannheter. Det høres så enkelt ut å ta den avgjørelsen. Men å holde seg til den kan være veldig vanskelig.

Men jeg tror at det er bra å ta avgjørelsen i gode perioder, på tross av at en kanskje ikke klarer å holde den. Det er fint å kjenne på, innimellom, at livet mitt er verdifullt, jeg vil ikke kaste det bort.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan klarer folk å ta hundrevis av selvmordsforsøk egentlig? Etter min mening kan ikke disse forsøkene ha vært særlig alvorlige eller reelle forsøk, men mer selvskading. 

Anonymkode: 48ea7...693

Selvmordsforsøkene mine har blitt sammenlignet med en ekstrem form for selvskading. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan klarer folk å ta hundrevis av selvmordsforsøk egentlig? Etter min mening kan ikke disse forsøkene ha vært særlig alvorlige eller reelle forsøk, men mer selvskading. 

Anonymkode: 48ea7...693

Har ikke sett noen her som har hatt "hundrevis" av selvmordsforsøk. 

For mitt vedkommende har jeg noen forsøk bak meg som har vært en blanding av alvorlig selvskading og en slags gambling med livet for å se om jeg kunne greie det, men hvor jeg ikke fikk det til fordi jeg ble redd. Så har jeg hatt et par svært alvorlige forsøk hvor jeg har vært heldig som har overlevd. Det har definitivt vært alvorlig. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 18.14):

Ville gjerne høre andres erfaringer med det å bestemme seg for å aldri forsøke ta selvmord igjen. Om det er noen som har den taktikken her? Jeg har hatt en del selvmordsforsøk de siste 5 årene, senest i sommer. Nå har jeg nettopp vert innlagt på grunn av suicidalitet. Jeg sitter nå her og tenker en del på dette med å velge livet. Jeg ser for meg at en slik tankegang kanskje hadde fungert? På en side er det jo lett å gjøre et slikt valg og løfte overfor seg selv når man er i en bedre periode, men vanskeligere å holde i de verre periodene. Men så kan det jo kanskje fungere og da?

Noen som har erfaring? Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: 77126...0ee

Jepp. Jeg tok det valget i år. Jeg kommer ikke til å prøve mer, og har heller ikke prøvd på et år. Når jeg først skal gjøre det har jeg likevel funnet ut hvordan da, men da dør jeg og det er ikke for oppmerksomhet men en handling jeg gjør for å dø. 

Men har gitt meg selv fem år, er nå 25. Om ikke ting funker og jeg er på samme sted om fem år, tilatter jeg meg selv å dø. For da har jeg faktisk prøvd å leve litt.

Anonymkode: 0ba18...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser frem til det å dø og det å få fred fra livet. Føler meg bare sliten av å kjempe i det uendelige. Jeg har selv gitt det noen år og er ikke livet mitt bedre til da så vet jeg ikke mere. Jeg har også noen forsøk bak meg og det har blitt værre de siste tre årene. Jeg antar at jeg ikke kommer å dø av alderdom. Mere enn det vet jeg ikke. Jeg er mere spontan og jeg planlegger det ikke. Men jeg blir akutt sucidale om det skjer noe motgang i livet. Jeg takler ikke motgang noe bra. Dessverre. Skulle ønske jeg hadde klart å håndtere motgang bedre. Dette gjør da at jeg ikke tør å gjøre noe i tilfelle det jeg ønsker å gjøre ikke skal gå så bra. Jeg er mere redd meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for meg er at jeg holder meg unna alle folk fordi det er folk som gjør meg sucidale. Derfor er det livsviktig for meg å være alene for å klare å leve videre. Jeg blir veldig ensom da men men. Vanskelig å vite hva som er best da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...