Gå til innhold

Mani og forsterkede sanser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen andre som får forsterkede sanser når de er hypomane eller maniske? Alle sansene mine blir forsterket, og de kan bli så forsterket at det i seg selv går negativt utover funksjonsevnen. Jeg har hørt at mange kan oppleve at farger blir klarere, men jeg har ikke hørt om noen andre som opplever at absolutt alle sansene blir forsterket. De kan bli ekstremt forsterket også, og det kan bli ganske plagsomt. 

Anonymkode: 14944...7c2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465748-mani-og-forsterkede-sanser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen andre som får forsterkede sanser når de er hypomane eller maniske? Alle sansene mine blir forsterket, og de kan bli så forsterket at det i seg selv går negativt utover funksjonsevnen. Jeg har hørt at mange kan oppleve at farger blir klarere, men jeg har ikke hørt om noen andre som opplever at absolutt alle sansene blir forsterket. De kan bli ekstremt forsterket også, og det kan bli ganske plagsomt. 

Anonymkode: 14944...7c2

Vi har fem sanser (smak, lukt, syn, hørsel, og berøringssans), og det er vel ikke uvanlig at noen av sansene blir forsterket i hypomane faser og forsterket inntil det ekstreme i maniske. Kanskje er det også noen som får alle sansene sine skjerpet. Er det sånn for deg så er det sånn for deg. Tror ingen kan komme å si at det ikke er mulig å oppleve det sånn. 

Jeg får også forsterkede sanser i maniske faser. Selv den omstridte 6. sansen melder seg gjerne da.. 😉 

AnonymBruker
Liviane skrev (1 time siden):

Vi har fem sanser (smak, lukt, syn, hørsel, og berøringssans), og det er vel ikke uvanlig at noen av sansene blir forsterket i hypomane faser og forsterket inntil det ekstreme i maniske. Kanskje er det også noen som får alle sansene sine skjerpet. Er det sånn for deg så er det sånn for deg. Tror ingen kan komme å si at det ikke er mulig å oppleve det sånn. 

Jeg får også forsterkede sanser i maniske faser. Selv den omstridte 6. sansen melder seg gjerne da.. 😉 

Blir alle sansene dine også forsterket eller bare noen? Og hva mener du med den 6. sans?

Anonymkode: 9082a...7cb

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Blir alle sansene dine også forsterket eller bare noen? Og hva mener du med den 6. sans?

Anonymkode: 9082a...7cb

Det er vel bare noen tror jeg, gjerne de samme hver gang.   

Hvorvidt man har en 6. sans eller ikke, er omstridt. Tror ikke så mange fagmiljøer vil anerkjenne at det er en ekte sans, og noe som alle har. (Hvis det var sterk medisinskfaglig overbevisning om at den eksisterer burde den jo innlemmes i gruppen med de fem andre). I alternative miljøer derimot vil nok mange hevde at alle har den og at den til og med kan utvikles videre.

Den 6. sans har jeg forstått at blant annet går på intuisjon og magefølelse, og det tror jeg faktisk at alle i større eller mindre grad kan ha. Så er det noen som mener at de f.eks kan lese andres tanker, "se" inn i andres sjelsliv og andre dimensjoner, osv. Det tror jeg mindre på.

Jeg ønsker ikke å gå i detalj på hvordan denne angivelige 6. sansen har fått meg til å tenke og føle, men jeg kan si så mye at jeg da har beveget meg inn i "psykoselandskapet" og har trengt innleggelse. 

Endret av Liviane

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...