Gå til innhold

BP1 og litium


Gjest Liviane

Anbefalte innlegg

Gjest Liviane

Beklager at jeg for tida er veldig opptatt av egen sykdom, men det bunner rett og slett i at jeg ønsker å øke kunnskapen og forstå bedre.

Vil litium hindre alvorlige episoder? Jeg tror det, for denne gangen var det ikke så alvorlig. 

Finnes det milde former av BP1? Jeg har tenkt i denne perioden at jeg nok ikke har en alvorlig form.. ,men grunnen til at det ikke ble alvorlig kan jo kanskje skyldes litiumen? Det har vært alvorlig tidligere med behov for innleggelse, men da brukte jeg ikke litium.  Eller er alle episoder uansett alvorlige når man har BP1? Jeg tror ikke det, men vet ikke. Håper noen kan opplyse meg! 🙂

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Liviane

Og et par spørsmål til som jeg skulle ha tatt med under det siste over: Er en episode bare alvorlig hvis man blir psykotisk, eller kan en episode anses som alvorlig av andre grunner også? 

Jeg vet noen kommer til å irritere seg over spørsmål som går på "alvorlighet", men jeg har mine grunner til å spørre nå i disse dager. Så får det bare være at noen blir irriterte. 

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (1 time siden):

Beklager at jeg for tida er veldig opptatt av egen sykdom, men det bunner rett og slett i at jeg ønsker å øke kunnskapen og forstå bedre.

Vil litium hindre alvorlige episoder? Jeg tror det, for denne gangen var det ikke så alvorlig. 

Finnes det milde former av BP1? Jeg har tenkt i denne perioden at jeg nok ikke har en alvorlig form.. ,men grunnen til at det ikke ble alvorlig kan jo kanskje skyldes litiumen? Det har vært alvorlig tidligere med behov for innleggelse, men da brukte jeg ikke litium.  Eller er alle episoder uansett alvorlige når man har BP1? Jeg tror ikke det, men vet ikke. Håper noen kan opplyse meg! 🙂

Så fint at du har effekt av litium. Selv om ikke svingningene er borte, så er det et stort fremskritt med en mildere episode enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
frosken skrev (41 minutter siden):

Så fint at du har effekt av litium. Selv om ikke svingningene er borte, så er det et stort fremskritt med en mildere episode enn tidligere.

Ja, tror jeg aldri vil slutte på dem, ikke så mye som å ta en liten pause en gang. Det bare straffer seg. Bare jeg får AP i gang igjen også nå så tror jeg at jeg kan være ganske trygg på å ikke få nye episoder. Eller hva tenker du? Du kjenner meg jo ikke, men tenker sånn generelt; Er man ganske trygg mot nye episoder om medisineringen er god nok? Eller vil sykdommen alltid svinge uansett bare at det da ikke vil bli så alvorlig? 

(Det var da veldig hvor mye jeg lurte på i dag.. 😅 Innerst inne kan det jo være at jeg vet alle svarene selv, men at jeg bare ikke stoler nok på dem akkurat nå. Er så usikker på meg selv noen ganger). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liviane skrev (2 timer siden):

Ja, tror jeg aldri vil slutte på dem, ikke så mye som å ta en liten pause en gang. Det bare straffer seg. Bare jeg får AP i gang igjen også nå så tror jeg at jeg kan være ganske trygg på å ikke få nye episoder. Eller hva tenker du? Du kjenner meg jo ikke, men tenker sånn generelt; Er man ganske trygg mot nye episoder om medisineringen er god nok? Eller vil sykdommen alltid svinge uansett bare at det da ikke vil bli så alvorlig? 

(Det var da veldig hvor mye jeg lurte på i dag.. 😅 Innerst inne kan det jo være at jeg vet alle svarene selv, men at jeg bare ikke stoler nok på dem akkurat nå. Er så usikker på meg selv noen ganger). 

Jeg tror du gjør klokt i å bestemme deg for å følge det opplegget for medisinering som du er anbefalt. Du er ikke garantert å unngå svingninger, men du er mye bedre beskyttet enn om du ikke var medisinert. Når det gjelder litium, så er det viktig å ta på alvor hvor viktig det er å få i seg riktig dose og ta hensyn til de forholdsreglene som gjelder. 

Generelt så er du godt beskyttet med litium i kombinert med AP:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor spør du ikke legen din om det? 

Anonymkode: 793b9...5ae

Hvem har sagt at legen ikke har blitt spurt? Etter min mening er det ingenting galt med å søke informasjon også andre steder enn hos behandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (15 timer siden):

1. Vil litium hindre alvorlige episoder?  

2. Finnes det milde former av BP1? Jeg har tenkt i denne perioden at jeg nok ikke har en alvorlig form.. ,men grunnen til at det ikke ble alvorlig kan jo kanskje skyldes litiumen? Det har vært alvorlig tidligere med behov for innleggelse, men da brukte jeg ikke litium. 

3. Eller er alle episoder uansett alvorlige når man har BP1? Jeg tror ikke det, men vet ikke. Håper noen kan opplyse meg! 🙂

1. Ja, litium er nok den beste medisinen når det gjelder å forebygge nye episoder. Særlig tidlig i sykdommen der en ikke har hatt for mange episoder er den meget effektiv.

2. Ja, BP1 kommer i ulike alvorlighetsformer som de fleste andre sykdommer. Dette går på hyppighet av episoder, alvorlighet av episoder, varighet av episoder og i hvilken grad de lar seg påvirke av medisiner. Det går også på symptombildet i den enkelte episode.

3. Nei, en kan også ha mildere episoder. 

Du må aldri finne på å ta pauser fra litium. Det er den sikreste måten å utløse en ny episode på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
kupton skrev (16 minutter siden):

1. Ja, litium er nok den beste medisinen når det gjelder å forebygge nye episoder. Særlig tidlig i sykdommen der en ikke har hatt for mange episoder er den meget effektiv.

2. Ja, BP1 kommer i ulike alvorlighetsformer som de fleste andre sykdommer. Dette går på hyppighet av episoder, alvorlighet av episoder, varighet av episoder og i hvilken grad de lar seg påvirke av medisiner. Det går også på symptombildet i den enkelte episode.

3. Nei, en kan også ha mildere episoder. 

Du må aldri finne på å ta pauser fra litium. Det er den sikreste måten å utløse en ny episode på.

Tusen takk, kupton! Veldig glad for at du finnes på forumet med din gode kunnskap og kompetanse og hjelper folk her inne helt frivillig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
frosken skrev (11 timer siden):

Jeg tror du gjør klokt i å bestemme deg for å følge det opplegget for medisinering som du er anbefalt. Du er ikke garantert å unngå svingninger, men du er mye bedre beskyttet enn om du ikke var medisinert. Når det gjelder litium, så er det viktig å ta på alvor hvor viktig det er å få i seg riktig dose og ta hensyn til de forholdsreglene som gjelder. 

Generelt så er du godt beskyttet med litium i kombinert med AP:-)

Og tusen takk til deg også, frosken! Jeg er veldig takknemlig for all hjelp og råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...