Gå til innhold

Livets verdi og eventuelle ikke verdi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Veldig mange, fler enn man skulle tro, opplever selvmordstanker i løpet av livet. Å ha selvmordstanker er ikke farlig i seg selv, men hvis du har mer enn tanker, at du vurderer det seriøst, eller planlegger det, så er det så klart alvorlig. 

Men, å ha selvmordstanker skal jo tas på alvor, for det sier noe om hvor vondt du har det. Men akkurat hvilke tiltak psykiatrien vil gjøre, kommer an på flere faktorer. 

Jeg håper du klarer å være ærlig om tankene dine. Det beste du kan gjøre er å si det til dem, så kan dere sammen snakke om hva som kan gjøres. Det er ikke slik at du automatisk blir tvangsinnlagt pga selvmordstanker hvis det er det du frykter. :)

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Blir det ansett som alvorlig av psykiatrien å tenke mye over om livet egentlig er verdt å fortsette? Jeg vet ikke hvor lenge jeg gidder, for å si det sånn. 

Anonymkode: 9c75d...f60

Men er det sånn at du ønsker hjelp eller ønsker du ikke? 

Hvis du ønsker hjelp hva vil du ha hjelp til? 

Anonymkode: 7fc39...903

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tviler på det. Nesten alle tenker jeg på selvmord en eller annen gang eller mange ganger iløpet av livet.. 

Det tror jeg også. Derfor null stress. 

Glitter skrev (4 minutter siden):

Veldig mange, fler enn man skulle tro, opplever selvmordstanker i løpet av livet. Å ha selvmordstanker er ikke farlig i seg selv, men hvis du har mer enn tanker, at du vurderer det seriøst, eller planlegger det, så er det så klart alvorlig. 

Men, å ha selvmordstanker skal jo tas på alvor, for det sier noe om hvor vondt du har det. Men akkurat hvilke tiltak psykiatrien vil gjøre, kommer an på flere faktorer. 

Jeg håper du klarer å være ærlig om tankene dine. Det beste du kan gjøre er å si det til dem, så kan dere sammen snakke om hva som kan gjøres. Det er ikke slik at du automatisk blir tvangsinnlagt pga selvmordstanker hvis det er det du frykter. :)

Jeg har fortalt det. Legen sier at det er så ulikt meg å tenke sånn at hen blir bekymret og vil legge meg inn for stabilisering. Jeg vil ikke det. Det er tross alt mitt valg. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men er det sånn at du ønsker hjelp eller ønsker du ikke? 

Hvis du ønsker hjelp hva vil du ha hjelp til? 

Trenger ikke hjelp til noe. Jeg klarer meg helt fint selv. Skal snart avslutte hele DPS, for trenger dem ikke lenger. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg også. Derfor null stress. 

Jeg har fortalt det. Legen sier at det er så ulikt meg å tenke sånn at hen blir bekymret og vil legge meg inn for stabilisering. Jeg vil ikke det. Det er tross alt mitt valg. 

Jo, til syvende og sist er det det, men at du ønsker å dø nå, betyr ikke at det vil være sånn for alltid. Det er nok derfor legen din tenker det. For å hjelpe deg gjennom det. 

Leit at du har det sånn. Det er vondt. 

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (14 minutter siden):

Jo, til syvende og sist er det det, men at du ønsker å dø nå, betyr ikke at det vil være sånn for alltid. Det er nok derfor legen din tenker det. For å hjelpe deg gjennom det. 

Leit at du har det sånn. Det er vondt. 

Ja, jeg har det vondt. Veldig vondt. Derfor virker døden som en befrielse. Men sier ikke at jeg kommer til å gjøre noe. Jeg bare snakker om det, og det er lov å gjøre her har jeg skjønt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har det vondt. Veldig vondt. Derfor virker døden som en befrielse. Men sier ikke at jeg kommer til å gjøre noe. Jeg bare snakker om det, og det er lov å gjøre her har jeg skjønt. 

Ja, døden kan virke som en befrielse. Jeg prøver å tenke at det er jo ikke like vondt hele tiden. Noen perioder er det mindre vondt, men det er en fattig trøst. 

Det er fint du vil snakke om det. 

Er det noe spesielt som har skjedd?

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja, døden kan virke som en befrielse. Jeg prøver å tenke at det er jo ikke like vondt hele tiden. Noen perioder er det mindre vondt, men det er en fattig trøst. 

Det er fint du vil snakke om det. 

Er det noe spesielt som har skjedd?

Du er veldig snill, og takk for at du tar deg tid til meg. Men ønsker ikke å si noe om hvorfor jeg har det sånn nå. Nå skal jeg legge meg for natta og håpe på en litt bedre dag i morgen. :)

AnonymBruker

Tror de du har viljen og evnen blir det nok tatt alvorlig. 

Selv har jeg ikke evnen. Jeg ber noen ganger før jeg legger meg om å få dø i søvne, bare sovne inn. Når jeg føler meg veldig nedfor og er lei av tankekjøret som sliter meg i filler. Bare få fred. Total oblivion.

Jeg har hatt selvmordstanker i tenårene også, da vurderte jeg å hoppe fra en bro, men da jeg kom dit strittet alt i mot. Sånn er nemlig kroppen laget. Evolusjonen har gjort det til at få tar selvmord. Det er nemlig få behagelige måter å dø på.

De fleste er også ambivalente, som vises ved alle forsøk av mer eller mindre alvorlig grad. Det er mange gangen så mange forsøk som selvmord. Det sier hvor problematisk det er å drepe seg selv. Det er nesten umulig. Jeg kjenner noen som tok selvmord, jeg kjenner jeg skjønner ikke hvordan de fikk det til. Alvorlige forsøk kan gjøre en svært skadet for livet. Feks intox som slår feil an, kan gjøre deg svært syk og du må igjennom ett rente helvete. Du kan henge deg og få hjerneskade som resultat. Du kan hoppe fra ei bru og bli lam. Døden er ikke noe som kommer bare fordi man prøver. Derfor er det å fraråde.

Anonymkode: b13da...dfd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...