Gå til innhold

Sosial angst vs engstelig/unnvikende pf

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer litt på hva forskjellen egentlig er. 

Når man f.eks ikke har problemer med å gå i byen eller sitte på bussen med mange folk, men blir veldig engstelig i nære relasjoner? 

Når det er lettere å være trygg på seg selv ovenfor ukjente mennesker på et nettforum, men ikke ansikt til ansikt med noen eller skriftlig med folk man ikke er helt trygg på, selv om de er vennene dine? 

Når dette bare skjer/oppstår av og til, men ikke er konstant til stede 24/7?

Jeg er mest trygg på de aller nærmeste. Så blir jeg mer og mer utrygg for hvert "ledd utover" etter det, helt til det kommer til totalt ukjente mennesker f.eks i en storby. 

Hva er dette?

Anonymkode: c98ba...b7b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465771-sosial-angst-vs-engsteligunnvikende-pf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da har du enten en veldig mild grad av sosial angst eller veldig mild unnvikende pf. Om du kvalifiserer til diagnose i det hele tatt. 

Men du skriver ganske motstridende for i førsten skriver du at du er trygg med ukjente, men nederst skriver du at at det er de nærmeste du er trygg på..? 

Anonymkode: e8bf9...65c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da har du enten en veldig mild grad av sosial angst eller veldig mild unnvikende pf. Om du kvalifiserer til diagnose i det hele tatt. 

Men du skriver ganske motstridende for i førsten skriver du at du er trygg med ukjente, men nederst skriver du at at det er de nærmeste du er trygg på..? 

Anonymkode: e8bf9...65c

Jeg har ingen diagnose, men lurer på om jeg kan ha en av disse. Jeg er trygg på de aller nærmeste ja. Som samboer og sønn og nær venninne. Øvrig familie og venner er jeg mer utrygg på. Men setter du meg midt i en storby er jeg ikke så veldig redd av meg, selv om jeg også da har litt angst. Det er kanskje motstridende, men er sånn det er. Det er også lettere for meg å sitte på bussen med fremmede enn å sitte på foreldremøter med foreldre fra klassen til sønnen min for da kjenner vi hverandre litt.

Anonymkode: c98ba...b7b

Annonse

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...