Gå til innhold

Nedtrapping av cipralex

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trappet ned i desember fra 20 mg til 10 mg.  De første ukene var tøffe, men så rettet det seg.  Jeg er veldig glad for at jeg kom meg igjennom det, og at legen min støttet meg.  Han er ung og har ferske meninger om antidepressiva.

Nå tenker jeg å trappe ned helt.  Da lurer jeg på om jeg burde trappe ned til 5 mg  i noen måneder, eller kaste meg rett ut på dypet.

Noen råd?  

Anonymkode: edca3...5d9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465776-nedtrapping-av-cipralex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saktest mulig nedtrapping er best hvis man har tålmodigheten til det, ettersom de kan ha sterke seponeringsreaksjoner. Det er langt verre å trappe ned fra 10 til 0 enn fra 20 til 10 fordi grunnsykdommen også kan komme tilbake. 

Ville vurdert veldig nøye på om du IKKE skal seponere disse hvis du har fått hjelp av de, med mindre du vet at du har løst opp i årsaken til problemene eller har andre teknikker for å "håndtere" deg selv. Som sagt - ikke finn på å kutt 10 mg tvert. Optimalt sett burde man trappe ned med 10-20% hver andre uke. 

Endret av technician
spesifisering
Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (På 24.3.2022 den 15.56):

Jeg trappet ned i desember fra 20 mg til 10 mg.  De første ukene var tøffe, men så rettet det seg.  Jeg er veldig glad for at jeg kom meg igjennom det, og at legen min støttet meg.  Han er ung og har ferske meninger om antidepressiva.

Nå tenker jeg å trappe ned helt.  Da lurer jeg på om jeg burde trappe ned til 5 mg  i noen måneder, eller kaste meg rett ut på dypet.

Noen råd?  

Hva tar du cipralex for?

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (13 timer siden):

Hva tar du cipralex for?

Jeg har tatt det i mange år for angst og depresjon.  Livet mitt er helt annet nå enn før, men jeg har i meg en redsel for å bli dårlig igjen.  Jeg liker ikke å ta slike medisiner livet ut.

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tatt det i mange år for angst og depresjon.  Livet mitt er helt annet nå enn før, men jeg har i meg en redsel for å bli dårlig igjen.  Jeg liker ikke å ta slike medisiner livet ut.

Det skjønner jeg.  Selv bruker jeg nedsenkende blodtrykksmedisin, jeg tror jeg må stå på det resten av livet. Jeg vet ikke om det er det samme. Hvis du har en bedre situasjon i livet ditt nå, enn da du begynte med medisinene, kan det jo være at du ikke trenger medisiner lenger. Uansett er det sikkert lurt å trappe ned til 5 mg først og så slutte helt. Jeg bruker 4 mg på mine blodtrykkssenkende medisiner til sammenligning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...