Gå til innhold

Selvmordsforsøk og pårørende som får beskjed

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

blir man spurt om man ønsker å varsle pårørende etter et selvmordsforsøk, eller skjer det automatisk? Jeg har ikke kontakt med familien min og jeg ønsker ikke at de skal å beskjed om noe som helst angående min psykiske helse.

Kan man velge å ikke føre opp pårørende?

Anonymkode: 69709...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du planer om å gjøre forsøk?

Anonymkode: b0709...232

Jeg har ingen planer om å gjøre det i nærmeste framtid, er mer den frykten jeg har for at mennesker jeg ikke vil skal vite om sånt skal få beskjed mot min vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men nå etterlyst jeg ikke hvilke selvmordsmetoder  som fungerer og hvilke som er et rop om hjelp, men hva slags informasjon pårørende har rett til å vite.

Men hvorfor er det i det hele tatt et tema? For de fleste tar jo ikke kontakt med noen etter de har prøvd å ta selvmord og da får jo ingen vite om det. Med unntak av de som gjør det for oppmerksomheten og omsorgen. 

Anonymkode: 798ba...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men nå etterlyst jeg ikke hvilke selvmordsmetoder  som fungerer og hvilke som er et rop om hjelp, men hva slags informasjon pårørende har rett til å vite.

Hvis du havner på sykehus i bevisstløs tilstand feks, så blir pårørende kontaktet med mindre det står i journalen at de ikke skal det. 

Hvis du dør, så vet jeg ikke om de har krav på å vite dødsårsaken, men det vanlige er jo at de får vite det.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (19 timer siden):

Hvis du havner på sykehus i bevisstløs tilstand feks, så blir pårørende kontaktet med mindre det står i journalen at de ikke skal det. 

Hvis du dør, så vet jeg ikke om de har krav på å vite dødsårsaken, men det vanlige er jo at de får vite det.

Takk. Så jeg kan ringe og be dem om å bli fjernet? Eller må jeg ha oppført noen? Jeg vil helst ikke ha noen der pga min families oppførsel mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk. Så jeg kan ringe og be dem om å bli fjernet? Eller må jeg ha oppført noen? Jeg vil helst ikke ha noen der pga min families oppførsel mot meg.

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det gjøres. Jeg ba selv om at familie ikke skulle varsles, i den tro at jeg skånet de, men min mor tryglet meg om å endre det tilbake så da gjorde jeg det. 

Jeg sa det bare muntlig da jeg var innlagt en gang, at jeg ikke ville de skulle varsles og da ble det stående med rød skrift i journalen. 

Jeg tror muligens den AB der er ute etter å så tvil rundt din eventuelle intensjon om å "virkelig ønske å dø framfor å bare ønske oppmerksomhet", som en form for hets rettet mot personer som forsøker å ta livet av seg. At de liksom er oppmerksomhessyk. Det er ufint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (16 minutter siden):

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det gjøres. Jeg ba selv om at familie ikke skulle varsles, i den tro at jeg skånet de, men min mor tryglet meg om å endre det tilbake så da gjorde jeg det. 

Jeg sa det bare muntlig da jeg var innlagt en gang, at jeg ikke ville de skulle varsles og da ble det stående med rød skrift i journalen. 

Jeg tror muligens den AB der er ute etter å så tvil rundt din eventuelle intensjon om å "virkelig ønske å dø framfor å bare ønske oppmerksomhet", som en form for hets rettet mot personer som forsøker å ta livet av seg. At de liksom er oppmerksomhessyk. Det er ufint. 

Takk for svar, jeg skal en tur til legen i neste uke og da kan jeg forhøre meg litt med han også. Han vet jo også bruddstykker om familielivet mitt.

Ja, det er min minstanke også. Utrolig usmakelig gjort å linke til mer sikre metoder på et psykiatriforum, og jeg kommer til å rapportere vedkommende.

Spent på om vedkommende tør å komme med en forklaring da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar, jeg skal en tur til legen i neste uke og da kan jeg forhøre meg litt med han også. Han vet jo også bruddstykker om familielivet mitt.

Ja, det er min minstanke også. Utrolig usmakelig gjort å linke til mer sikre metoder på et psykiatriforum, og jeg kommer til å rapportere vedkommende.

Spent på om vedkommende tør å komme med en forklaring da.

Ja det er jeg enig i at det er. Og det er også ufint å drive og betvile andres vanskelige tanker rundt selvmord. 

Ja, ta og hør med legen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg opplevde at de kontaktet foreldrene mine da jeg havnet på intensiven etter et selvmodrsforsøk (jeg har to på samvittigheten dessverre), men de ble ikke informert om at det var snakk om et selvmordsforsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selvmordsforsøk"/villet egenskade er alt mulig fra 50 mg Valium og 4 Paracet til hendelser der det er tilfeldigheter om det ender med liv eller død. Når personer blir innlagt med livstruende tilstander, enten det er somatikk eller psykiatri, skal sykehuset varsle pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Admin skrev (9 minutter siden):

Tråden er ryddet for beskrivende selvmordsmetoder.

Admin

Takk ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (6 timer siden):

"Selvmordsforsøk"/villet egenskade er alt mulig fra 50 mg Valium og 4 Paracet til hendelser der det er tilfeldigheter om det ender med liv eller død. Når personer blir innlagt med livstruende tilstander, enten det er somatikk eller psykiatri, skal sykehuset varsle pårørende.

Men det er den jeg hatt oppført som min nærmeste pårørende som blir kontaktet ikke mine foreldre? Jeg har et søskenbarn som min pårørende.

Jeg har forøvrig aldri opplevd at de har kontaktet pårørende i forbindelse med overdosene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (17 minutter siden):

Men det er den jeg hatt oppført som min nærmeste pårørende som blir kontaktet ikke mine foreldre? Jeg har et søskenbarn som min pårørende.

Jeg har forøvrig aldri opplevd at de har kontaktet pårørende i forbindelse med overdosene mine.

Det har de gjort hos meg når jeg har vært i koma, vært bevisstløs og i fare. De gangene det ikke har vært alvorlig, som er flere år siden, så gjorde de ikke det. 

Kanskje de ikke har gjort det hos deg fordi det ikke er foreldre som har stått oppført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (20 minutter siden):

Det har de gjort hos meg når jeg har vært i koma, vært bevisstløs og i fare. De gangene det ikke har vært alvorlig, som er flere år siden, så gjorde de ikke det. 

Kanskje de ikke har gjort det hos deg fordi det ikke er foreldre som Bø har stått oppført?

Jeg har aldri vært bevisstløs så kanskje det er grunnen. Jeg tror det er fordi kroppen min er svært stor at den tåler en ganske så stor dose medisiner.

Jeg håper de tar kontakt med Jon som står som pårørende. Hvis jeg ikke dør så vil jeg ikke at foreldrene mine skal vite noe. Hvis jeg dør vil jeg heller at hun informerer de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (15 minutter siden):

Jeg har aldri vært bevisstløs så kanskje det er grunnen. Jeg tror det er fordi kroppen min er svært stor at den tåler en ganske så stor dose medisiner.

Jeg håper de tar kontakt med Jon som står som pårørende. Hvis jeg ikke dør så vil jeg ikke at foreldrene mine skal vite noe. Hvis jeg dør vil jeg heller at hun informerer de.

Ja det kan hende det er derfor da. Det har vært i livstruende situasjoner at de har ringt dem hos meg, når jeg har ligget påkoblet pustehjelp på intensiven. Hvis jeg bare har sovet, men ikke vært bevisstløs så har ingen blitt kontaktet.

Ja skjønner du vil gjøre det sånn. Jeg ønsket jo selv at foreldrene ikke skulle få vite noe, men måtte bare oppheve det da de sa de ønsket å vite. Hadde jeg ønsket å holde foreldrene på avstand så ville jeg nok forsatt hatt det oppført i journal at pårørende ikke skulle kontaktes.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (44 minutter siden):

Får din pårørende også beskjed når du blir innlagt og føler deg selvmordstruet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Får din pårørende også beskjed når du blir innlagt og føler deg selvmordstruet?

Før fikk pårørende brev med informasjon hver gang jeg ble tvangsinnlagt. Da var deler av journalen beskrevet i brevet. Noen ganger ringte de også. No har de sluttet med det. Vet ikke om det er fordi de har endret rutine eller om det er fordi min pårørende da at hun ikke ville ha informasjon fra journalen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 12.32):

blir man spurt om man ønsker å varsle pårørende etter et selvmordsforsøk, eller skjer det automatisk? Jeg har ikke kontakt med familien min og jeg ønsker ikke at de skal å beskjed om noe som helst angående min psykiske helse.

Kan man velge å ikke føre opp pårørende?

Foreldrene dine får ikke bekjed, kun vis du er blitt så fysisk syk at det er snakk om døden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...