Gå til innhold

Kan hvem som helst, feks naboen, innsamlere spionvare på mobilen min

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ISW skrev (31 minutter siden):

Opplever du dette spørsmålet helt friskt?

Svaret på spørsmålet ditt er nei, men jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt tenker i disse baner? 

Kanskje pga at det på serien til Thomas Gjertsen, som jeg ikke husker hva heter i farta, sist var om at han ble utpresset, da noen hadde hacket kameraet på PCen. 

AnonymBruker
cilie skrev (32 minutter siden):

Kanskje pga at det på serien til Thomas Gjertsen, som jeg ikke husker hva heter i farta, sist var om at han ble utpresset, da noen hadde hacket kameraet på PCen. 

Nei. Jeg har det bare sånn av og til. Er litt småparanoid til tider og kan frykte sånne ting som dette. 

ISW skrev (1 time siden):

Opplever du dette spørsmålet helt friskt?

Svaret på spørsmålet ditt er nei, men jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt tenker i disse baner? 

Det er kanskje ikke helt friskt nei. Blir bare redd for det innimellom. Er redd for å bli vurdert og sett på. 

Anonymkode: ccba7...f9c

AnonymBruker
cilie skrev (36 minutter siden):

Du mener Helt perfekt? Den ser jeg uansett ikke på. 

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du mener Helt perfekt? Den ser jeg uansett ikke på. 

Det heter den ja, og Giertsen skrives det vel. Jeg ble nesten redd for det kameraet på PCen selv etter den episoden. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva burde jeg gjøre med det?

Du kommer nokså langt om du er kritisk til hvilke lenker du klikker på f.eks. av mistenkelige e-poster og SMS-er. Er det noe som virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.

Jeg fikk f.eks. en e-post i desember på litt gebrokkent norsk om at jeg hadde fått igjen ca. 2.800 kr. igjen på skatten. I desember var ikke tilfeldig valgt ut - da er folk litt stresset og tenker ikke helt over hva de klikker seg inn på. I tillegg kan mange gjerne bli glad over noen ekstra kroner. Men tenk logisk. Kommer skatteoppgjøret i desember? Dessuten, ta en titt på e-postadressen og ikke bare avsenderen. Da vil du straks se at det ikke er skatteetaten.no som er avsender.

Og på samme tid fikk jeg også en SMS - faktisk tre SMS-er med et par ukers mellomrom med litt ulike formuleringer. Alle gikk på at min BankID var sperret og jeg kunne følge en lenke for å få det ordnet. Nei, selvsagt går du manuelt til din egen nettbank for ev. å sjekke ut det. Det var ingen grunn til at min BankID skulle være sperret. Det kunne jeg jo bare selv sjekke - og den virket som smurt.

Dette kalles enten fishing, altså at de ønsker å hente ut personlige opplysninger fra deg, eller om de ønsker videre at du skal klikke på en lenke etter at du har vært uheldig og klikket deg inn på den første lenken - da kan det bli installert programvare på enheten din (flubot).

Det Finnes også ulike typer svindel igjennom ulike former for telefonoppringning, som skjult nummer, å legge på før du rekker å svare og at du da skal ringe opp et dyrt nummer (nordmenn er blant de mest naive der...), og det nyeste nå er at man har laget programvare som gjør at en stemme kan høres ut som f.eks. en i din familie eller en venn som spør deg om du kan overføre noen penger til vedkommende. Stemmen høres ekte ut, men er kunstig generert (jeg har ikke satt meg inn i hvordan). Om du ikke forstår hvorfor du får en slik forespørsel og du vil sjekke det ut, for ev. å gjennomskue denne typen svindel, kan man f.eks. spørre "hva heter katten min?". Det vil ikke den genererte stemmen kunne svare på...

Det står mye om dette på nettet rundt omkring, for det florerer... Her er en litt partisk part, men faktisk gjør teleselskapene en enorm jobb for å stoppe titusener av SMS-er i timen på det meste... Og jeg har ingen fortjeneste på å lenke til Tullemor...

https://www.telenor.no/kundeservice/svindel/

AnonymBruker
Grendel skrev (4 timer siden):

Jeg ser du tagget meg, men jeg har ikke greie på det. Ellers skulle jeg gjerne lagt ut om det.

Jeg tør påstå at det er forskjell på hva som er teoretisk mulig og hva som skjer i praksis. 

Takk uansett. 

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Du kommer nokså langt om du er kritisk til hvilke lenker du klikker på f.eks. av mistenkelige e-poster og SMS-er. Er det noe som virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.

Jeg fikk f.eks. en e-post i desember på litt gebrokkent norsk om at jeg hadde fått igjen ca. 2.800 kr. igjen på skatten. I desember var ikke tilfeldig valgt ut - da er folk litt stresset og tenker ikke helt over hva de klikker seg inn på. I tillegg kan mange gjerne bli glad over noen ekstra kroner. Men tenk logisk. Kommer skatteoppgjøret i desember? Dessuten, ta en titt på e-postadressen og ikke bare avsenderen. Da vil du straks se at det ikke er skatteetaten.no som er avsender.

Og på samme tid fikk jeg også en SMS - faktisk tre SMS-er med et par ukers mellomrom med litt ulike formuleringer. Alle gikk på at min BankID var sperret og jeg kunne følge en lenke for å få det ordnet. Nei, selvsagt går du manuelt til din egen nettbank for ev. å sjekke ut det. Det var ingen grunn til at min BankID skulle være sperret. Det kunne jeg jo bare selv sjekke - og den virket som smurt.

Dette kalles enten fishing, altså at de ønsker å hente ut personlige opplysninger fra deg, eller om de ønsker videre at du skal klikke på en lenke etter at du har vært uheldig og klikket deg inn på den første lenken - da kan det bli installert programvare på enheten din (flubot).

Det Finnes også ulike typer svindel igjennom ulike former for telefonoppringning, som skjult nummer, å legge på før du rekker å svare og at du da skal ringe opp et dyrt nummer (nordmenn er blant de mest naive der...), og det nyeste nå er at man har laget programvare som gjør at en stemme kan høres ut som f.eks. en i din familie eller en venn som spør deg om du kan overføre noen penger til vedkommende. Stemmen høres ekte ut, men er kunstig generert (jeg har ikke satt meg inn i hvordan). Om du ikke forstår hvorfor du får en slik forespørsel og du vil sjekke det ut, for ev. å gjennomskue denne typen svindel, kan man f.eks. spørre "hva heter katten min?". Det vil ikke den genererte stemmen kunne svare på...

Det står mye om dette på nettet rundt omkring, for det florerer... Her er en litt partisk part, men faktisk gjør teleselskapene en enorm jobb for å stoppe titusener av SMS-er i timen på det meste... Og jeg har ingen fortjeneste på å lenke til Tullemor...

https://www.telenor.no/kundeservice/svindel/

Takk for langt svar. Men egentlig var det ikke slike ting jeg var redd for. Det var om noen kunne installere spionvare fra avstand uten å være i kontakt med meg, men det kom kanskje ikke godt nok frem. Men er ikke redd for det nå da. Det gikk over. 

Annonse

Den frykten fikk jeg da jeg var i rusmiljøet. Men tenker ikke så mye på det nå lenger. Men det hender, hvis det blir en kortvarig brist (glitch?) på skjermen til mobilen i ett sekund så har jeg blitt litt engstelig et par ganger, men det er ingen grunn til at noen skal spionere på meg. Det tror jeg når jeg er i rusutløst psykose, da tror jeg politiet overvåker meg. 

Så for min del er det litt sykelig paranoia som har forekommet innimellom.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk uansett. 

Takk for langt svar. Men egentlig var det ikke slike ting jeg var redd for. Det var om noen kunne installere spionvare fra avstand uten å være i kontakt med meg, men det kom kanskje ikke godt nok frem. Men er ikke redd for det nå da. Det gikk over. 

Nei, uten å ha tak i telefonen din, så er det ikke mulig. Uten at du som sagt klikker deg inn på en lenke gjennom en e-post eller SMS du ikke burde. Det er oftest på den måten mange får tilgang. Samt dårlig passordsikring. Og ha alltid kode/biometrisk godkjenning på telefonen din - du har hele livet ditt der nå. Du låser som oftest døren til huset eller bilen din om du har mye verdifullt liggende der, så da bør du i hvert fall låse telefonen...

Men godt at paranoiditeten har gitt seg. Det er positivt med nettvett, men mister man nattesøvnen og det går på psyken løs, er det noe galt... :) 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk uansett. 

Jeg googlet litt i etterkant (uten at det gjør meg til ekspert)

Det er fullt mulig å få virus som spionerer via webkameraet til en PC. Det forutsetter at man er "dum", laster ned og kjører et program.

Det er "ikke mulig"* å gjøre det samme på en apple- eller android- telefon.

*Alt er sikkert mulig med nok ressurser og rettigheter. Huawei eller Google kunne kanskje fått det til, men ikke 30-åringen på gutterommet.

AnonymBruker
Grendel skrev (2 minutter siden):

Jeg googlet litt i etterkant (uten at det gjør meg til ekspert)

Det er fullt mulig å få virus som spionerer via webkameraet til en PC. Det forutsetter at man er "dum", laster ned og kjører et program.

Det er "ikke mulig"* å gjøre det samme på en apple- eller android- telefon.

*Alt er sikkert mulig med nok ressurser og rettigheter. Huawei eller Google kunne kanskje fått det til, men ikke 30-åringen på gutterommet.

Bra! Godt jeg bruker android-telefon da.. 😅 Vanlig PC bruker jeg så og si aldri. 

AnonymBruker

Nå er det litt tilbake igjen. Er redd for å gå ut, men må nå snart.. 😬 Ikke redd for mobilkamera denne gangen (bare litt), men for vinduer og parkerte biler hvor det kan sitte folk og se på meg. Lurer fælt på hva dette er, om det bare er angst eller om det er noe annet. Men siden jeg ikke er overbevist om at det er sånn, er det i alle fall ikke psykose. 

Nei, nå lar jeg det ligge. Ingen grunn til å fore angsten, så nå bare lever jeg videre som ingenting og slutter å tenke på det. Tanker er jo uansett ikke noe å bry seg om. Og etter at jeg har vært ute i dag og erfart at ingen ser på spesielt meg, vil det nok roe seg. 

@Admin hvis dette passer bedre på psykiatri, så bare flytt over. Ønsker ikke å irritere vanlige folk med dette her inne. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...