Gå til innhold

Hjertebank

Anbefalte innlegg

Gjest Litt redd

Til Dr. Søyland

En av dagene i det nydelige påskeværet så lå jeg lenge og vel (ca. 3 timer) i snøhaugen

og solte meg. Halvsov vel litt også.

Så begynte plutselig hjertet å slå ganske fortere, skikkelig hjertebank.

Jeg reiste meg( nå litt frysende) opp for å røre på meg og gikk samtidig opp en brattere bakke. Det virket som kroppen liksom ikke lystret samtidig som pulsen økte mer.Var rett og slett helt ute av form sånn plutselig. Det hele(hjertebankingen) varte vel i ca. halv time.

Kan det være at blodtrykket og kroppstemperaturen var for lavt og at hjertet

svarte med økt puls?

Hadde ellers ingen ubehag .

Har bare nå litt hoppende hjertet av og til i hvile. Ikke i aktivitet.

Er hunkjønn, slank, ikke røker og er vel 36 år. Moderat drikker av kaffe.

Hilsen litt redd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46583-hjertebank/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Litt redd.

Dette er sannsynligvis et helt uskylig fenomèn. Det er noe uklart hva du egentlig mener med hjertebank : uregelmessig, men ganske normalfrekvent puls, eller vedvarende (en halv time) rask, regelmessig puls. Begge situasjoner er vanligvis ufarlige og indikerer ikke noen form for hjertesykdom.

En uregelmessig puls som oppleves som hjertebank vil som regel være forårsaket av at hjertet tar seg noen ekstraslag : noen ganger sporadisk og vilkårlig, andre ganger for hvert 2, 3 eller 4 slag, osv. Bankefølelsen oppstår p.g.a. den pausen hjertet legger inn etter ekstraslaget, med den følge at neste "normal-slag" blir et skikkelig dunk, fordi hjertet har rukket å fylle seg bedre opp.

En vedvarende rask, regelmessig puls oppstår hvis hjertet klarer å etablere en "elektrisk krets" som en impuls kan følge i et visst tidsrom, og dermed gi puls svarende til tiden det tar for en runde i denne kretsen.

Det er sannsynlig at du p.g.a. situasjonen (varm sol, kalde omgivelser, halv-søvn og sittestilling, etc.) fikk en litt uvanlig reaksjon fra hjertet. Skulle dette gjenta seg flere ganger kan det være grunn til å forsøke å få det registrert (med et EKG), men alt taler for at dette er noe du kan glemme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46583-hjertebank/#findComment-179666
Del på andre sider

Gjest Litt redd

Svar til Litt redd.

Dette er sannsynligvis et helt uskylig fenomèn. Det er noe uklart hva du egentlig mener med hjertebank : uregelmessig, men ganske normalfrekvent puls, eller vedvarende (en halv time) rask, regelmessig puls. Begge situasjoner er vanligvis ufarlige og indikerer ikke noen form for hjertesykdom.

En uregelmessig puls som oppleves som hjertebank vil som regel være forårsaket av at hjertet tar seg noen ekstraslag : noen ganger sporadisk og vilkårlig, andre ganger for hvert 2, 3 eller 4 slag, osv. Bankefølelsen oppstår p.g.a. den pausen hjertet legger inn etter ekstraslaget, med den følge at neste "normal-slag" blir et skikkelig dunk, fordi hjertet har rukket å fylle seg bedre opp.

En vedvarende rask, regelmessig puls oppstår hvis hjertet klarer å etablere en "elektrisk krets" som en impuls kan følge i et visst tidsrom, og dermed gi puls svarende til tiden det tar for en runde i denne kretsen.

Det er sannsynlig at du p.g.a. situasjonen (varm sol, kalde omgivelser, halv-søvn og sittestilling, etc.) fikk en litt uvanlig reaksjon fra hjertet. Skulle dette gjenta seg flere ganger kan det være grunn til å forsøke å få det registrert (med et EKG), men alt taler for at dette er noe du kan glemme.

Hei og takk for svar.

Min hjertebank var regelmessige raske slag.

Jeg må legge til at jeg har angst og går på svake beroligende piller for tiden. Sobril 10mg hvis dette har noe å si.

Men, kan du utdype dette med "litt uvanlig reaksjon fra hjertet"? Kanksje det var en trykkfeil?

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46583-hjertebank/#findComment-180405
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...