Gå til innhold

Sliter med å holde konsentrasjonen


lyseblå

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med å holde konsentrasjonen. Har alltid vert slik. Ser jeg en film må jeg stoppe den mange ganger for å gjøre andre ting som å sjekke telefonen, ta noe å spise, se på noe annet osv. Skal jeg skrive noe er det akkurat det samme. Og slik er det med det meste annet også. Men når jeg MÅ holde konsentrasjonen så går det som oftest greit. Som i psykologtimen. Det hender jeg detter litt ut og ikke klarer å følge med lengre, men for det meste går det greit. Kan jo ikke akkurat ta frem telefonen eller lete i veska etter mat midt i timen, hehe. Så som sagt når jeg ikke har noe annet valg så klarer jeg meg som oftest greit, i alle andre scenarioer går det rett og slett veldig dårlig. 

Hvordan får man bedre konsentrasjon? Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om du kanskje har noen underliggende årsaker som kan bidra til at du har problemer med konsentrasjonen. Men sånn generelt så kan den nok kanskje trenes opp. Dvs at hvis hjernen er vant med at den må gjøre noe annet etter f.eks 20 minutter så blir det en vane. 

Du kan jo forsøke å øke konsentrasjonen gradvis. F.eks sett på en film. Når du kjenner trangen til å ta en pause, konsentrer deg bevisst om filmen 5-10 minutter til før du tar en pause og gjør noe annet. Gradvis øker du tiden hvor du konsenterer deg bevisst om å følge med før du tar pause. Slik kan du forsøke å trene opp hjernen til å klare å holde fokus lenger tid om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (11 timer siden):

Jeg vet ikke om du kanskje har noen underliggende årsaker som kan bidra til at du har problemer med konsentrasjonen. Men sånn generelt så kan den nok kanskje trenes opp. Dvs at hvis hjernen er vant med at den må gjøre noe annet etter f.eks 20 minutter så blir det en vane. 

Du kan jo forsøke å øke konsentrasjonen gradvis. F.eks sett på en film. Når du kjenner trangen til å ta en pause, konsentrer deg bevisst om filmen 5-10 minutter til før du tar en pause og gjør noe annet. Gradvis øker du tiden hvor du konsenterer deg bevisst om å følge med før du tar pause. Slik kan du forsøke å trene opp hjernen til å klare å holde fokus lenger tid om gangen.

Jeg vil ikke tro jeg har noen underliggende årsaker, men man kan jo ikke si det helt sikkert. Godt tips om at det kan trenes opp, det har jeg ikke tenkt over før. Har ikke tenkt på at det er mulig. Jeg skal definitivt prøve. Jeg er veldig vanedyr så har nok blitt alt for vandt til å ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...